Siirrytty satamasta laivaan ja laiva lähtenyt kotimaata kohti.
|
Sivuja: [Edelliselle sivulle] 1 ... 2913 2914 [2915] 2916 2917 ... 5002 [Seuraavalle sivulle] Siirry alas
Siirrytty satamasta laivaan ja laiva lähtenyt kotimaata kohti.
Se on asetusarvopotentiom etri. Sillä annetaan säätimelle ohjearvo, jota säädin toteuttaa. Jos se olisi tetmostaatti, lämmitin olisi päällä tai pois.No ohjekirjan mukaan se on nimenomaan termostaatti (ohjekirjasta: "Noin 22 °C:n keskilämpötila saavutetaan termostaattiasetuks ella 3") ja mitä tuosta tähystysluukustakin laitteen toimintaa olen kytännyt, siellä on sisällä 2x polttimet, joista toinen tulee mukaan jos pyynnin ja toteutuman välillä on liikaa eroa, muutoin polttelee vain yhdellä ![]() Lämpö on säädetty 20 asteeseen ja yläikkuna on auki kaiken aikaa. Sillä tavalla pysyy ilma raikkaana, kun lämpö vie sisäilmaa ulospäin. Kostesuprosenttikin pysyy mukavan matalana.Meillä noita ilmankiertoaukkoja on vaunussa ihan riittämiin, puolen tusinaa lattiassa ja katossa tietty jokainen luukku päästää ilmaa jatkuvasti lävitseen vaikka olisi suljettuinakin. Samaten Truman putki kiertää 100% koko vaunun ympäri lattialla, seinänvierustoja pitkin, putkessa pieniä reikiä 20cm välein koko matkan ja jokainen lattialaatikko on alareunastaan ilma-aukotettu ja muutenkin kaikki kalusteet irti seinästä > ilma tosiaan kiertää vapaasti koko vaunun läpensä seiniä pitkin > lämpö on tasainen ja kosteuskin näin miellyttävän alhainen = hyvin kuivuu esim. pyyhkeetkin yön aikana ![]() Tosin uskomattoman paljon tulee lämpöä tuollaisesta bernistäkin joka löhöää aina lattialla ja sit tosiaan se jääkaapin lämpö ohjataan sisälle kun kelit viileneeMeillä on 3x Bichon Frisé, mutta noista kovin paljoa lämpöä tule kuin korkeintaan silloin kun ovat sylissä Ja jääkaapin takaosa on meillä 100% eristetty vaunun sisäilmasta. Se ottaa ilmansa ulkoa ja puhaltelee ne samaten myös ulos ja tuo tila on paksulla eristeellä vieläpä saumattu erilleen vaunun sisäilmasta = vaikka tapahtuisi mitä tuon kaapin kaasupolttimen kanssa, se kaasu pysyy ulkona vaunusta - ihan kuten tuossa Trumassakin siis ![]() Eli ihmettelen miten täällä orgissa aikoinaan niin ihmeteltiin suuressa määrin ilmastointilaitteen tarpeellisuutta. Kuka haluaa enää ajaa autolla ilman ilmastointilaitetta, tuskin kukaan, sitä varten sen kuuluisi olla myös karavaanarin perusvaruste.On vain melkoinen sähkösyöppö tuollainen ilm.laite = akkujen varassa sitä ei kovin kauaa käytellä ja tälläkin lairintäalueella nuo shuko-tolpat on sellasta siimaa että sieltähän paukkuisi nallit justiinsa jos kylmäkoneen siihen perään nakkaisi - puhumattakaan vielä sen laitteen tuomasta lisäpainosta ja aika usein vieläpä katolle asennettuna = pahin mahdollinen lisäpainon paikka vaunussa ![]() Webastosta olen aina ajatellut että hyödyllisempi kuin ilmastointi.Ex. autoissani oli moiset lämmittimet, käyttiksessä Webasto ja as.autossa Eberi. No as.autossa tuo oli täysin turha, me kun ei talvimatkailua harrasteta ja käyttiksessäkin enempi oli tuosta Webasta harmia kuin hyötyä, tuossa käyttiksessä kun ei ollut vastaavasti lohkaria ollenkaan = eipä tule enää moisia vehkeitä meille. Nykyinen käyttiksen lohkari sisälämmittimellä taasen on ihan paikallaan, sen kun kytkee ajastettuun ja kauko-ohjattuun pistorasiaan himassa, niin hommahan hoituu, auto on lämmin vaikka lähtöajat miten vaihtelisi eikä ole niin nökönuukaa +/- 15min lämmitysajasta tahi pelkoa ettei akku lyhyellä n. 10km työmatkalla juuri lataannu. Mutta siis tämä vain omalla käyttöprofiilillani ja jollain toisella Weba voi olla ihan hyvin kannattavakin investointi ![]() On vain melkoinen sähkösyöppö tuollainen ilm.laite = akkujen varassa sitä ei kovin kauaa käytellä ja tälläkin lairintäalueella nuo shuko-tolpat on sellasta siimaa että sieltähän paukkuisi nallit justiinsa jos kylmäkoneen siihen perään nakkaisi - puhumattakaan vielä sen laitteen tuomasta lisäpainosta ja aika usein vieläpä katolle asennettuna = pahin mahdollinen lisäpainon paikka vaunussa Mun pieni Dometic B 1100 toimii jopa 4A sulakkeella, joten ei ole hirmuinen sähkösyöppö - sillä viilennetään auto tarvittaessa illalla. Ilmastointilaitteit a on eri tehoisia, saman 2200 malli voi olla jo eri asia. Mulla on Rytkyssä vain Webasto, ja taitaa tulla kohta halvemmaksi kuin lohkolämmitin, kun sähkönsiirtolaskua katsoo. Alkuihmettelyn jälkeen en ole lohkolämmitintä kaivannut. Töissä kun ei tolppaa ole, mutta tuossa on ajastin. Sitä nyt päivällä tarvinnut viime talvena lainkaan ja normitalvinakaan kuin muutamia kertoja. Siirretty leiri Papinniemeen Ei ole huono paikka. Minä siirsin työpaikan kotiin, yhdistettyyn takka-kirjasto-vierashuoneeseen. Tahtoo tuo takaterassi huudella kutsuvasti, tiiä vaikka siirrän läppärin kohta sinne. Mun pieni Dometic B 1100 toimii jopa 4A sulakkeella, joten ei ole hirmuinen sähkösyöppö - sillä viilennetään auto tarvittaessa illalla. Ilmastointilaitteit a on eri tehoisia, saman 2200 malli voi olla jo eri asia Meillä on just tuollainen dometicin 2200 ilmastointilaite katolla. Ei ole vielä sellaisessa paikassa oltu, että nalli olisi tolpasta naksahtanut. Tällä reissulla ollaan viilennetty illalla ja on se melkein joka yö ollut päällä koko yönkin. Ei paljon yöksi viilene, viime yönä +26 vielä puol 2 aikaan. Hyvä laite, pois en antaisi. Miten tuollainen asuntoauto, pysyykö se näissä etelä-Euroopan helteissä ohjaamo viileänä? Ei ole sellaisella koskaan pidempää matkaa reissannut, niin ei ole oikein tietoa. Auto kuitenkin harkinnassa, ollut jo jonkin aikaa, mutta on se yhtä tuskaa päivällä matkanteko, jos ei ole viileää. Täällä on tänään jo 11 aikaan +36c. Piti tulla kaupungilta takas vaunulle lepäileen. Aloitettu tämän erä viimeinen lomaviikko kotona, kaluston ja pihan siistimisessä. Kaksi viikkoa meni reissussa 2000km ja reilu 200l dieseliä. Viimeinen viikko joskus elokuun jälkeen.
Miten tuollainen asuntoauto, pysyykö se näissä etelä-Euroopan helteissä ohjaamo viileänä? 2012 oltiin Italiassa, jolloin enimmillään jotain +36-38. Kun riittävän kevyesti pukeutui, niin riitti ohjaamoilmastointi, Transit -alusta siis. Yöksi kuitenkin viileni, kun oli vasta kesäkuu. Kuumin aika oltiin paria yötä lukuunottamatta alueilla, joilla sai ilmastoinnin pelaamaan. Ihmiset on erilaisia, minä tykkään kanssa ilmastoinnista, vaikka en sitä kovin pitkiä aikoja päällä pidäkään. No ohjekirjan mukaan se on nimenomaan termostaatti (ohjekirjasta: "Noin 22 °C:n keskilämpötila saavutetaan termostaattiasetuks ella 3") ja mitä tuosta tähystysluukustakin laitteen toimintaa olen kytännyt, siellä on sisällä 2x polttimet, joista toinen tulee mukaan jos pyynnin ja toteutuman välillä on liikaa eroa, muutoin polttelee vain yhdelläOhjekirjan mukaan se voi olla vaikka kumiankka. Kuvasit juuri säätimen toimintaa. Se säätää tehoa tarpeen mukaan. Termostaatilla on kaksi tilaa. Päällä tai pois. Ohjekirjan mukaan se voi olla vaikka kumiankka. Kuvasit juuri säätimen toimintaa. Se säätää tehoa tarpeen mukaan. Termostaatilla on kaksi tilaa. Päällä tai pois.Mulla asetusarvopotentiom etri on säädetty arvoon +20...... Eberissä on ilmeisesti kolme tasoa kuuloaistini perusteella. Hönkä pienenee kun lämpö lähestyy + 20 astetta ja asetusarvopotentiom etri alkaa prosessoimaan Eberiä. Ongelma vain on siinä, että vaikka saavutettu asetusarvo asetusarvopotentiom etrillä on saavutettu, niin Eberi jatkaa hönkimistä pienimmällä tehollaan. Lämmitys siis jatkuu, vaikka tavoitettu taso on saavutettu. Tämän ongelman olen ratkaissut pitämällä hiukan ikkunaa auki. Palattu Kokkolasta,hierottiin kauppoja
![]() Parannettu terassin tuentaa. Oli routa tehnyt talvella tuhojaan. Samoin tein otin Hobbystä keulaluukun pois ja laitoin metalli listan rispaantuneeseen yläreunaan.
Sivuja: [Edelliselle sivulle] 1 ... 2913 2914 [2915] 2916 2917 ... 5002 [Seuraavalle sivulle] Siirry ylös
|