No postin lähetykset näkee paremmin ja turvallisemmin Oma posti sovelluksesta kuin kusetus sähköposteista.
|
No postin lähetykset näkee paremmin ja turvallisemmin Oma posti sovelluksesta kuin kusetus sähköposteista.
Ja älä koske edes pitkällä tikulla viestiin.
Mulla soi eilen puhelin ja siellä kerrottiin että soittaja on Osuuspankin tietoturvaosastolta ja että mun tilillä on epäilyttävää toimintaa ja tilisiirtoja. Aika jännä juttu, kun mulla ei elämäni aikana ole koskaan ollut tiliä OP:ssa.
En jäänyt kuuntelamaan miten tarina jatkuu vaain katkaisin puhelun. Jos olisin sanonut että ei ole tiliä OP:ssa, niin luultavasti se olis jatkunut jotenkin "niin tämä on pankkien yhteinen tietoturvakeskus ja tähän tulee joskus hälytyksiä muistakin pankeista eli missäs se herran tili olikaan". Ja sitä rataa Kai noihin joku menee, kun niitä yritetään. Tuo soittaja toki saattoi olla tietokone. Helppohan niitä silloin on tehtailla, jos ei sido ketään ihmistä. Sitten vastaa jos joku alkaa vastailemaan siirretään puhelu "asiantuntijalle" eli ihmiselle. Nyt oli aika paha. Jos olisin Lähitapiolan asiakas, olisin varmasti klikannut viestin auki. Eikös kannattaisi noudattaa sitä mummoille ja papoille annettu ohjetta nuorempijenkin. Minnekkään ei ilmoitella sp linkin kautta omia tietoja, vaan aina mennää itse sivustolle jos kerta on tarvetta muuttaa tietoja ![]() Eikös kannattaisi noudattaa sitä mummoille ja papoille annettu ohjetta nuorempijenkin. Minnekkään ei ilmoitella sp linkin kautta omia tietoja, vaan aina mennää itse sivustolle jos kerta on tarvetta muuttaa tietoja Ehdottomasti ![]() Minä en siis edes avaa viestiä, jos epäilen huijaukseksi ja asia varmistuu, kun näkee lähettäjän. Nyt vaan pitää pistää viesti roskapostiksi ja sitten palauttaa jos lähettäjästä selviää että oliskin ollut tarpeellinen viesti. Läppärillä näkee lähettäjän osoitteen, kun menee hiirellä sen aliaksen päälle, mutta ei onnistu puhelimella. Edelleenkään en tiedä mitä tuo viesti kehoitti tekemään, kun meni bittiavaruuteen roskapostikansion kautta.
Yleensä vastaan tuleviin puheluihin. Mutta eilen tein poikkeuksen kun puhelin ilmoitti puhelun tulevan Saksasta. Johan Seppo Rätykin sanoi, että Saksa on p*ska maa.
Nyt oli aika paha. Jos olisin Lähitapiolan asiakas, olisin varmasti klikannut viestin auki.Kun viesti tulee näyttö esim Oma kanta tältä Sitten klikkaat sen auki niin siinä näkyy lähettäjän osoite Kun viesti tulee näyttö esim Oma kanta tältä Kyllä, mutta en halua edes avata roskapostiksi arvattavia posteja - kaiken varalta. Tuo Oma kanta taisi ilmoitella minulle jostain rahapalautuksesta aiemmin tälläviikolla - sama toimintatapa oli sillekkin. Sähköpostit voi avata muttei niihin liittyviä liitteitä.
Liitteisiin ne ohjelmat ovat piilotettu ja ne avaamalla pyytää niitä asettumaan koneeseen. Näin yleensä. Se on kyllä hankalaa ymmärtää, että joku alkaa syytämään rahaa johonkin tuntemattomaan yhteydenottoon ja sijoitushuijaukseen ... 😮
https://www.is.fi/viihde/art-2000011502329.html "Huijauskuvio oli lähtenyt liikkeelle Israelista ja levinnyt yli 150 maahan. Uhreja oli ympäri Eurooppaa." Niin kauan kun riittää hyväuskoisia, riittää huijareita. Maailma on paha paikka. 😮 Sähköpostit voi avata muttei niihin liittyviä liitteitä.Juuri näin, ei postin avaamisessa ole käskyjonoa. |