Venäjällä ei ihan kaikkialla mahda kannattaa kortilla maksaa.
Sen vähän mitä oon sieltä luotolla ostanut niin jokakerta on jokunen euro ollut lisätty laskuun. Tosin en tiedä onko näin muualla maailmassa tapana. Pankkipuolelta en oo moiseen kiinnittänyt huomiota. Oon usein myös nostanut ruplia automaatista. Ruplan kurssi on tuossa rajan tuolla puolen ollut 73, ja siellähän se myös on vähän alakanttiin.
Sen vähän mitä oon sieltä luotolla ostanut niin jokakerta on jokunen euro ollut lisätty laskuun. Tosin en tiedä onko näin muualla maailmassa tapana. Pankkipuolelta en oo moiseen kiinnittänyt huomiota. Oon usein myös nostanut ruplia automaatista. Ruplan kurssi on tuossa rajan tuolla puolen ollut 73, ja siellähän se myös on vähän alakanttiin.
Aikoinaan kun aloitin Vienan runokylät valokuvaukset ruplan kurssi oli 35. Vuosi oli 1996, ja jatkui kaksikymmentä vuotta. Se oli mukavaa aikaa.
Torstaina eurolla sai 77 ruplaa kun kävin rajan takana. Minullakin tuppaa yleensä olemaan ruplia lompakossa enemmän kuin euroja.
Vinkkinä Pietarista Allegrolla palaaville; ruplilla voi maksaa ravintolavaunussa, vaikka hinnat onkin euroissa. Ja jos ne ei riitä, niin loput euroilla. Ei siis joko tai, vaan sama meininki kuin yleensä lentokenttien kaupoissa.
Lappeenrannassa ruplat käy monessa kaupassa maksuvälineenä (ainakin Tokmanni, Rajamarket, Disas fish, Prisma...).