Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin elektroniikka

Isän uusi ja vanha

<< < (3/5) > >>

seppoko:
Historiaa:

ARP-verkko aukesi 1971 http://fi.wikipedia.org/wiki/Autoradiopuhelin

Ensimmäinen NMT-verkko otettiin käyttöön 1981 (Wikipedia: NMT).

Ensimmäisen GSM-puhelun soitto uutisoitiin juuri tapahtuneen 20 vuotta sitten. http://www.fleim.fi/pinnalla/3212-ensimmaeinen-gsm-puhelu-soitettiin-20-vuotta-sitten .

K.E.V:
Mun eka gsm tarvikekuorilla (teetetyt tähän) v 1992 olin kai aika alkupäässä gsm asiakkaista  ;)
Mulla oli tuohon autosarja ,kaksi akkua (1 kesti puolipäivää)  ::) :P ja kotiin pöydälle latausteline missä voi ladata akkua+puhelinta ja puhua hf:llä puheluja

vesako:

--- Lainaus käyttäjältä: kahtaenvaihda - 18.07.2011     kello on 19:22 ---Mun eka gsm tarvikekuorilla (teetetyt tähän) v 1992 olin kai aika alkupäässä gsm asiakkaista  ;)
Mulla oli tuohon autosarja ,kaksi akkua (1 kesti puolipäivää)  ::) :P ja kotiin pöydälle latausteline missä voi ladata akkua+puhelinta ja puhua hf:llä puheluja

--- Lainaus päättyy ---

Minun ensimmäinen kännykkä oli vastaava.
Vähän aikaisemmin ja Mobira 5000.

Sitä ennen autossa kiinteä ARP.

Niistä ei ole muuta jäljellä kuin
lyhyt numero. ;)

Olivat silloin hyviä puhelimia.

Nykyään ns. puhelimilla pitäisi tehdä
kaikkea muuta kuin soittaa ja vastata puheluihin.

K.E.V:
Oli mullakin noita nmt puhelimia sitä ennen kaikenlaisia, alkaen ARP:n kanssa yhtäaikaa olleesta HPY:n laitteesta joka toimi vain helsingin alueella. Tämä Mobira 2000 ja rinnakkaismalli Nokia 1011 olivat Nokian ja maailman ensimmäisiä gsm kännyköitä. Nokia 2110 , Philips 747, Mobira 5000, Technophone 880 ja Hitachi (en muista numeroa) tulivat noitten minun mallieni jälkeen ja olivat kaikki Nokian valmistamia rinnakkaisklooneja. Voin esitellä ne , muistaakseni kaikki noista löytyy tälläkin hetkellä minulta. Tuo Radiolinjan eka gsm puhelu minkä Harri Holkeri soitti tehtiin 1991 ja itselleni tuli "gesmi" vuodenvaihteen jälkeen. Sattuneesta syystä aika tuttuja nuo koneet itselleni. Kaikenlaisia luureja on nyttenkin liuta. Aktiivikäytössä Nokia E7 ja Volvossa oleva Volvon kiinteä GSM jossa rinnakkaiskortti

0yxxy0:
Haloo haloo ei kuulu mitään, tämä oli normi vastaus asiakkaalta kun soitti arpilla. Törrä huuti autossa merkiksi että arp soi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View