Tekniikkakeskustelut > Retkeilyautot

VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta

<< < (16/26) > >>

volvo:

--- Lainaus käyttäjältä: Casual - 23.11.2017     kello on 13:24 ---Siis eihän tuo 2500kg paino raja mielestäni koske jatkossakaan noita täyden autoveron tila-autoja tai bikku busseja, joista on aikanaan tuo autovero maksettu. Oman tulkintani mukaan tuo 2500kg raja tulee siis koskemaan niitä verovapaita korkeita matkailuautoja joita nuo Sprintterit yms. ovat.

Tuossa aikaisemmin linkittämässäni autoverolain kohdan 21§ ehdotuksessa puhutaan nimenomaan niistä korkeista verottomista matkailuautoista joita muutos siis tulisi koskemaan, mielestäni tuo muutos ei siis koske noita matalia täyden autoveron matkailuautoja.

Jotenkin nyt tuntuu, että tässä puhutaan eriasioita tai sitten tulkinnat menevät vaan todella pahasti ristiin.

Mielestäni siis Matkailuauto tyypit ovat seuraavat ja niiden vaatimuset olisivat hahmotelman mukaan seuraavat:

Autoverosta vapaa matkailuauto:
Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna.
Ajoneuvolain 22 §:ssä säädettyjen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee vähintään kuulua tukevasti kiinnitettynä jääkaappi, vesipiste ja majoitustilan lämmitin.

Sitten on vielä se täyden veron matkailuauto, josta tuossa uudessa esityksessä ei ole mainintaa, joten voisi oletettavaa, että sen vaatimukset pysyvät muuttumattomina.

--- Lainaus päättyy ---
millä perusteilla meinasit katsastaa omasi autosi matkailuautoksi? en vittuile, mutta juuri halvemman käyttömaksun takia halutaan minimi paino matkailuautolle. voit itse katsoa trafin sivuilta kuinka paljon sinun auton käyttömaksut muuttuvat kun rekisteröit sen matkailuautoksi.

Ylikova:
Ajoneuvoverolaki; perusvero + mahdollinen käyttövoimavero, EI olla muuttamassa
Ajoneuvolaki; vaatimukset matkailuautolle, EI olla muuttamassa
Autoverolaki; vaatimukset autoverottomalle matkailuautolle, OLLAAN muuttamassa

Casual:

--- Lainaus käyttäjältä: volvo - 23.11.2017     kello on 16:52 --- millä perusteilla meinasit katsastaa omasi autosi matkailuautoksi? en vittuile, mutta juuri halvemman käyttömaksun takia halutaan minimi paino matkailuautolle. voit itse katsoa trafin sivuilta kuinka paljon sinun auton käyttömaksut muuttuvat kun rekisteröit sen matkailuautoksi.

--- Lainaus päättyy ---
En ota mitään vittuiluna, olen tottunut keskustelemaan asitoista, jotka aiheuttavat hämmennystä.

Olen ajatellut muutoskatsastaa tuon Portterini matkailuautoksi Trafin nykyisen vaatimuksien mukaisesti, aikeena minulla on siis rakentaa oikeasti hyvin toimiva mutta pienehkö 5-paikkainen (2-yöpyjää) matkailuauto - tässä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä.

Perusveron ja käyttövoimaveron olen jo tarkistanut laskurilla ja varmastanut tämän myös Trafin neuvonnasta. Perusvero tulee olemaan n. 375€ per vuosi ja käyttövoimavero n. 100€ per vuosi. Tähän liittyvä laskelma näkyy tarkemmin jo aikaisemmassa viestissä.

"mutta juuri halvemman käyttömaksun takia halutaan minimi paino matkailuautolle" <- Vielä sellainen tarkennus tuohon lauseeseen, että tuon autoverolaki esityksen mukaan tuo korotettu minimi paino halutaan verottomille matkailuautoille ei siis niille täyden autoveron matkailuautoille, joista on autovero maksettu.

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: Casual - 23.11.2017     kello on 17:08 ---"mutta juuri halvemman käyttömaksun takia halutaan minimi paino matkailuautolle" <- Vielä sellainen tarkennus tuohon lauseeseen, että tuon autoverolaki esityksen mukaan tuo korotettu minimi paino halutaan verottomille matkailuautoille ei siis niille täyden autoveron matkailuautoille, joista on autovero maksettu.

--- Lainaus päättyy ---

Onko missään näkynyt perusteita sille, miksi painoa pitäisi korottaa?
Tuntuu äkkiseltään ihan hatusta vedetyltä.

Casual:

--- Lainaus käyttäjältä: Ylikova - 23.11.2017     kello on 17:06 ---Ajoneuvoverolaki; perusvero + mahdollinen käyttövoimavero, EI olla muuttamassa
Ajoneuvolaki; vaatimukset matkailuautolle, EI olla muuttamassa
Autoverolaki; vaatimukset autoverottomalle matkailuautolle, OLLAAN muuttamassa

--- Lainaus päättyy ---
Tämä oli kyllä nyt niin hyvin kiteytetty, että tuohon ei varmasti ole enää juuri lisättävää.  Thumb

Tämän minulla oleva matala portteri ei siis tule osumaan tuohon kolmannen pykälän kohtaan, joten uudet/kaavaillut vaatimukset eivät tätä koske, kuten eivät muitakaan vastaavia verollisia matkailu-/retkeilyautoja. Olen siis könttäveroni jo maksanut, joten en tietenkää voi tästä enää mitään veropalautusta saadakaan :'(

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View