Kirjoittaja
Aihe: Fiatin polttoainekulutus (ja vertailun vuoksi muidenkin...) (Luettu 42746 kertaa)
« Vastaus #122 : 7.07.2017 kello on 12:29 »
kulutus pitäisi laskea useammasta tankillisesta ja niistä keskiarvo. vaikka ihmiset laskevat niitä, niin he kertovat vain pienimmän tuloksen mikä kertoo vain sen tankin kulutuksen ei kokonais kulutusta.
« Vastaus #123 : 7.07.2017 kello on 12:55 »
Ajotietokoneen lukemat ovat siinä mielessä jopa uskottavampia kuin itse tankkaamalla tankatut koska toinen lopettaa tankkaamisen heti eka naksaukseen kun taas toinen tankkaa niin pitkään kuin diesel näkyy putkessa. Ajotietokoneen lukema sentään näyttää selkeästi l/100km ja jos samanlainen alusta kyseessä, jokainen voi sitä verrata omaansa.
Mutta mä nyt olenkin "tankkausfriikki" joka tankkaa aina putkelle asti ja tarkistaa GPS:llä myös matkamittarin mittarivirheenkin. 
Sillä, miten tankkaa, ei ole muuhun merkitystä kuin viimeiseen kulutuslukemaan. Eikä siihenkään jos joka kerta tankkaa samallalailla. Sillä taas on, jos seuraa matkamittaria tai muuten tutkii kilometrit. Mutta mikä on matkamittarin heitto? 3-4 prosenttia? Siis noin 3-4 desiä sadalle näissä esillä olleissa noin kympin kulutuslukemissa. No onpa tietenkin kulutusfriikeille. Mulle ei, mä seuraan kulutusta sen takia, että heitto siinä saattaa merkitä jotakin vikaa jossakin.
« Vastaus #124 : 7.07.2017 kello on 15:54 »
Pyöristelyt kulutuslukemissa tapahtuu yleensä alaspäin, näitä kulutuskeskusteluja löytyy aika paljon netistä. Ja matkamittarivirheet on yleensä melko pieniä vakiorengastuksella, vaikka nopeusmittari näyttäisikin samalla +10 km/h. Se on ihan tehtaalla suunniteltu juttu. OBD:n kautta saa samaan aikaan lähes GPS-nopeuslukematarkkuuden. Mutta ei siitä sen enempiä, ei tää niin vakavaa ole. Kunhan ihmettelin...  PS. Kun saa auton marssivauhtiin, nollaa ajotietokoneen ja ajaa 50 kilsaa pysähtymättä ja sitten katsoo keskikulutuksen, niin saa vertailukelpoista dataa... 
« Vastaus #125 : 7.07.2017 kello on 16:03 »
Joo
Litran parin heitto kulutuksessa ei vielä minulla aiheuta toimenpiteitä. Jos heitto toistuu useamman kerran peräkkäin jokin on pielessä. Yleensä muutaman desin heittoja on ja jos lukema pyörii 12l/100km tienoolla olen tyytyväinen.
« Vastaus #126 : 7.07.2017 kello on 16:58 »
PS. Kun saa auton marssivauhtiin, nollaa ajotietokoneen ja ajaa 50 kilsaa pysähtymättä ja sitten katsoo keskikulutuksen, niin saa vertailukelpoista dataa... 
Niin ja jos oikein haluaa fiilistellä varman päälle niin sama reitti takaisin, ellei se 50 kilsan pätkä ole ajettu jossain pohjanmaan lakeuksilla, mutta sittenkin voi olla myötä- tai vastatuulta.  Ehkä paras on tehdä näin, ajaa monta vuotta ja tarpeeksi paljon kilsoja, ehkä se sitten on keskikulutusta, siinä Adrian koko ajohistoria.  ________ 2014 autoon tuli alle hyväkuntoiset mutta autoon uutena ostetut 10 mm kesärenkaita leveämmät talvirenkaat joilla ei kuitenkaan talvella sitten tullut ajettua kuin kolmena ekana talvena vajaa 5000 kilsaa. Niistä nypin sitten nastat pois mutta se näkyi heti myös kulutuksessa, kulutus nousi lähes litralla kesärenkaisiin nähden, auto sai sitten seuraavana vuonna uudet Misukan Campingit alle.. edit: lisätty tekstiä
« Viimeksi muokattu: 7.07.2017 kello on 17:13 »
« Vastaus #127 : 7.07.2017 kello on 17:51 »
^ Kuis jos tuuli kääntyy välillä, niin pitäisikö varmuuden välttämiseksi ajaa + muotoinen reitti ja sekin joka suuntaan monta kertaa...
« Vastaus #128 : 7.07.2017 kello on 17:54 »
.... pitäisikö varmuuden välttämiseksi ajaa + muotoinen reitti ja sekin joka suuntaan monta kertaa...
 todennäköisesti joo mutta josko se tuollainen vuoden ajon jälkeen voi sanoa jo aika varmuudella mitä oma kalusto syö..
« Vastaus #129 : 3.09.2017 kello on 06:32 »
150 heppainen automaatti Ducato peltikuoriainen kävi viikonloppuna tuhannen kilometrin reissun (tai 997 km tarkalleen) joka alkoi webaston asennuksen jälkeen tankkauksella Oulusta, matka jatkui Rovaniemelle, Sodankylään, Kuusamoon ja Raatteen tien kautta Iisalmeen jossa lopputankkaus, keskikulutus koko tuolle reissulle oli 9.3 l/100km ja keskinopeus 72 km/h, ajonopeus oli rajoitusten mukaan. Sen verran Limingan suorilla tuli hetkellistä kulutusta seurattua että 8.5 l/100km pintaan menee 80 km/h rajoituksilla ja 9.5 kun ajaa sitten satasta. Niin, kyseessä oli yhden tankkauksen taktiikka, 120 litran tankissa olisi ollut vielä 27.5 litraa dieseliä. 
« Vastaus #130 : 3.09.2017 kello on 08:39 »
Fiat 2.8 idtd, viikolla ajelin pohjoisessa Suomessa 1206 km ja polttoainetta meni 96 litraa.
« Vastaus #131 : 3.09.2017 kello on 09:23 »
Kaikki kuluu, minkä 250 l:n tankkiin laittaa, eiköhän tuo kulutus liene haarukassa 25 ... 30 l/satanen. Voipi olla joskus vähemmänkin, tai jopa enemmänkin. Ihan kohtuullista.
« Viimeksi muokattu: 3.09.2017 kello on 11:23 »
« Vastaus #132 : 3.09.2017 kello on 10:03 »
Fiat 2.8 idtd, viikolla ajelin pohjoisessa Suomessa 1206 km ja polttoainetta meni 96 litraa.
No siinä on vähäkulutuksinen Ducato kun alle kahdeksalla litralla menee satanen. 👍🏻
« Vastaus #133 : 3.09.2017 kello on 21:06 »
Porukoilla reilu 7m alkovimallin 2.8jtd softattuna ja vakiolla vitosvälkällä. Norjanreissulla oli kulutus 11,3. Rekkavauhtia rekkakuski päästelee ja ei säästele kaasua mäessä/kiihdyttäessä. Matkamittari kerää 100km matkalla 97km ja tuota ei ole huomioitu laskelmissa vaan mittarilukemilla tulos.
Aiemmin tuossa oli lyhyt vitonen ja kulutus huiteli 13-14 paikkeilla, eikä silti jaksanut mennä.
« Vastaus #134 : 3.09.2017 kello on 21:26 »
Matkamittari kerää 100km matkalla 97km ja tuota ei ole huomioitu laskelmissa vaan mittarilukemilla tulos. Aika reilu on mittarivirhe jos 3 %, olen tarkistanut GPS:llä ja autolehtien koeajoista sitten vertaillut ja nyt myös tuosta isän LMC:stä ja siinä matkamittarivirhe on 1.3 %. Eli tuhannen kilometrin tankkausvälillä keskikulutuksiin pitäisi lisätä desi sataselle jotta saataisiin insinöörin tarkkuus.  Mutta vaikka mä kuinka koetan tankin saada täyteen täyttöputkeen asti, ei se aina samalla tavalla täyty, riippuen eri tankkausasemista joten näillä tarkkuuksilla mennään, ehkä tuo matkamittarivirhe on silti virheistä melkein helpoimmin sulateltava. 
|