rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Fiatin polttoainekulutus (ja vertailun vuoksi muidenkin...)  (Luettu 42706 kertaa)

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:10.04.2022 kello on 08:56
Vs: Fiatin polttoainekulutus (ja vertailun vuoksi muidenkin...)
« Vastaus #90 : 22.05.2017 kello on 23:05 »
Mautoilija voisi siirtyä hyppimään kolmiloikkaa ja jättää jokaelvetin keskustelussa viisastelun. Voiko aikuisella ihmisellä olla noin valtava pätemisentarve.

Lähetetty minun HUAWEI VNS-L31 laitteesta Tapatalkilla

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.11.2025 kello on 16:53
« Vastaus #91 : 23.05.2017 kello on 06:03 »
Et ole teiden tukko...

Nopeamman rajoituksen tiellä toki on hyvä antaa mahdollisuuksien mukaan tietä ohittajille.

Olen toki mielestäni huomioinut hyvin nopeammin liikkuvat, antamalla mahdollisuuksien mukaan ohitusmerkin, väistämällä p-paikalle ym.
Keskustelussa on käynyt hyvin selväksi, kuinka suhtaudumme kanssakulkijoihin ja parantamisen varaa tuntuu olevan.

Haluan kiittää keskusteluun osallistujia, vaikka keskustelun aihe ei ollut otsikon mukainen

.......ja keskustelu polttoaineen kulutuksesta jatkukoon.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2017 kello on 06:18 »

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:43
« Vastaus #92 : 23.05.2017 kello on 07:26 »
Mökkimersu vie sellaista 13/100. Nopeus OIKEASTI yleensä sen 90 km/h

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 8.08.2025 kello on 20:21
« Vastaus #93 : 23.05.2017 kello on 11:36 »
Aakun vastaus toistaa sen minkä itse olen todennut. Matkamittarin lukema voi olla yhtä väärä kuin nopeusmittarin ja virhenäytöt ei välttämättä ole identtiset.
Kun sama 10% mikä monissa on toistuu matkamittarissa, kulutuslaskelmakin heittää. Kuitenkin tuo Fiatin 2,8 koneen kulutus on tämän keskustelun mukaan matala verrattuna moneen muuhun ja ei se ero pelkästään virhenäyttämisellä ole selitettävissä.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:59
  • Häme
« Vastaus #94 : 23.05.2017 kello on 14:41 »
Ducato 2.8 idTD keskikulutus alkoviautossa oli 12-13 litran välillä. Yleensä lähenpänä 13 litraa. Nyt puoli-indekroitu 2.8 JTD koneella kuluttaa keskimäärin 11 litran pintaan. Puoli-indekroidun kulutus ei nouse läheskään niin herkkästi vastatuuleen ajettaessa, kuin alkoviautossa tapahtui.

VW Transporter -96 pakun keskikulutus työajossa oli 10-11 litran välillä.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:43
  • viva la France
« Vastaus #95 : 23.05.2017 kello on 16:17 »
. Kuitenkin tuo Fiatin 2,8 koneen kulutus on tämän keskustelun mukaan matala verrattuna moneen muuhun ja ei se ero pelkästään virhenäyttämisellä ole selitettävissä.
Kun katsoo vastauksia ja miettii minkälainen ihminen on nimimerkin takana niin selviää kulutus erotkin.
Ja aika paljon vaikuttaa painokin.
Toinen ajaa kevyellä, lyhyellä, matalalla rauhallisesti niin siinä se on.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:23
  • Kotkan poikii ilman siipii
« Vastaus #96 : 23.05.2017 kello on 18:01 »
En tiedä miten paljon keskikulutusta lisää reippaat kiihdytykset, mulla on tapana lähteä eikä meinata. Usein vaan näkee matkakulkimia joiden kiihdytykset on hitaanpia kuin täydellä lastilla lähtevän sorarekan.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:31.07.2025 kello on 19:14
« Vastaus #97 : 23.05.2017 kello on 18:26 »
En tiedä miten paljon keskikulutusta lisää reippaat kiihdytykset, mulla on tapana lähteä eikä meinata. Usein vaan näkee matkakulkimia joiden kiihdytykset on hitaanpia kuin täydellä lastilla lähtevän sorarekan.
On todettu että taloudellisin tapa ajaa on kiihdyttää ripeästi matkanopeuteen. Useinkin ohitan "hitaasti kiirehtivät" heti rajoituksen vaihtuessa. Matelukiihdytys antaa aihetta olettaa että seuraava ylämäki myös madellaan.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #98 : 23.05.2017 kello on 19:01 »

Noin minäkin teen. Ja en valuta autoa valoihin jos en ole varma, että joudun pysähtymään. Lähestyminen vauhdilla usein tekee sen että pääsee jatkamaan matkaa sen isommin kiihdyttämättä. En tietenkään mitään äkkijarrutuksia tee valoihin.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
« Vastaus #99 : 23.05.2017 kello on 19:57 »
Kun katsoo vastauksia ja miettii minkälainen ihminen on nimimerkin takana niin selviää kulutus erotkin.
Ja aika paljon vaikuttaa painokin.
Toinen ajaa kevyellä, lyhyellä, matalalla rauhallisesti niin siinä se on.
Ja ennakoiva ajo jolla säästetään paljon vuoden aikana poltto ainetta.
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/ennakoiva-ajo-1

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:02
« Vastaus #100 : 23.05.2017 kello on 20:11 »
^
Jos ihan oikeasti olette kiinnostuneet taloudellisesta ajosta, niin lukekaapa tämä kirja....

Itse olen sen lukenut kannesta kanteen ja aika hyväksi todennut.
http://www.transeco.fi/files/796/Aja_taloudellisesti_Ajoneuvon_kuljettajan_ja_olosuhteiden_vaikutus_polttoaineenkulutukseen.pdf

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
« Vastaus #101 : 23.05.2017 kello on 20:29 »
Integroitu Haimeri, 2,2 Transit ja 140hv, muistaakseni. Matkamittarin ja tankkausten mukaan laskettuna:

Vimeisin tankkaus 9,7l/100km.

Viimeiset 3kk 10,16l/100km.

Viimeiset 6kk 10,4l/100km.

Viimeiset 12kk 9,91l/100km.

Ajonopeus enimmäkseen sellainen, että rekat eivät ohita, minä saatan jokus ohittaa rekan(kin). Joskus on taipaleita, että "sata lasissa.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
« Vastaus #102 : 23.05.2017 kello on 20:34 »
Polttoaineen säästäminen on tylsää.... Joskus sitä jaksaa päivän pari kun haluaa kokeilla mihin kulutukseen uudella autolla pääsee. Mutta muuten minä olen valmis maksamaan siitä vähän ekstraa että voin ajaa nauttien.

Toki voimakaat kiihdytykset lisää kulutusta, joskus paljonkin. Tuo oma oranssi harrasteauto kuluttaa kiihdytyksessä n. 1L/100m kun tasaisessa maantieajossa menee n. 0,02L/100m. Matkailuvankkurilla erot ei toki noin suuria ole.

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #103 : 23.05.2017 kello on 22:54 »
Kiihdytykset nimenomaan nostaa kulutusta rajusti. Tuo käyttöauto Saab 9-5 farkku kuluttaa pääkaupinkiseudulla hiukan yli 9l/ 100km. Perjantaina kävin Jyväskylässä ja toiseen suuntaan ajoin kohtalaisen reippaasti. Keskikulutus menomatkalla 7,0 ja silloin keskinopeus oli 107km/h kotoa Jyväskylän keskustaan. Kotiin ajoin sitten eri reittiä ja keskinopeus oli 71km/h ja kulutus muutama desi pienempi.
Kunnon kaupunkiajoss ja ruuhkissa kulutus nousee jonnekin 12 paikkeille.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:11
« Vastaus #104 : 27.05.2017 kello on 12:44 »
Ajomatka tasan 1000 km navigaattorin mukaan (Varkaus-Ranua-Varkaus), mitattu kulutus 110 l (eli 11 l/100km). Tankattu lähtiessä ja poistullessa samalta mittarilta, välitankkaus Ranualla. Auto 4,5 tn 8 m Hobby puoli-integroitu, 3 akselinen, 3.0 litran koneella, manuaalivaihteet. Käytännössä lähes koko matka ajettu vakionopeussäädin päällä n. 83 km/h, nopeusasetus navigaattorin mukaan.