Onkohan tuossa laturissa eri moodit hyytelölle ja normaalille akulle? Katkaisija siellä takana?
|
Sivuja: [1] Siirry alas
Onkohan tuossa laturissa eri moodit hyytelölle ja normaalille akulle? Katkaisija siellä takana?
Mulla oli sama havainto viimekesänä, vaunun Mascot näytti punaista ja kiehutti akkua niin että porina kävi. Sammutin laturin hetkeksi ja kokeilin uudelleen niin sama porina jatkui.
Epäilin akun tuntien tulleentäyteen, mutta kuitenkin kokeilin vielä huoltaa sen kertaalleen. Eli vaunun laturin piuha irti. Akun nestepinnat kohdalleen lisäämällä vettä merkkeihin saakka. lataus muutaman päivän Lidlin älylaturilla. Mascot takaisin kiinni ja täyteen akkuun näytti vihreää eli ylläpitotilaan meni. Akku / laturi on pelannut ongelmitta taas siitälähtien. Kumma on tuo sähkön henkimaailma ![]() Kumma on tuo sähkön henkimaailma Vähän offtopic, mut... Tähän minun on vaan pakko sanoa: Olen aivan samaa mieltä ja ihmetellyt tätä monesti, viimeksi sunnuntaina kun itse renkkasin hupiakun kanssa. Tuolla on samantyyppisestä ongelmasta kyse:
https://karavaanari.org/index.php/topic,10579.msg195035.html#msg195035 mjo33400 ja viitalar korjailevat noita. Maksimi latausjännite on 14,4 V happoakku asennossa latausaika tuolla jännitteellä on 20 min ja geeliakku asennossa aika on 6 h Onkohan tuossa laturissa eri moodit hyytelölle ja normaalille akulle? Katkaisija siellä takana? Kiitosta vaan Mike ja muut! Sieltä takaahan tuo latausmoodin jumpperikytkin löytyi ja se oli kuin olikin hyytelöakuille tarkoitetussa asennossa, liekö sitten edellien omistaja pihinä vaihtanut hyytelöt Motonetin Sznadjereihin kauppahetkellä vai onko jopa ollut näissä ensiasennusakkuina? No, sen kytkimen kun naksautin normaaliakun asentoon niin 10-15min latasi 14.5-14.9v jonka jälkeen tipahti tasan 14.4v lataamaan, eikä porinaa enää kuulunut kummastakaan akusta. Huh että hieman helpotti ja vierähti painoa hartioilta, kun viikon päästä alkaa meillä taasen mini-eurooppatournee. Postaan tänne ja blogiin (www.matkapatonki.fi) kuulumisia matkalta ja ehkäpä vielä jotain stooria noista sähköasennuksista joiden ansiosta huomasin tuon akun kiehumisen. Noi jännitteet on liian korkeita. Pitäisi ennemminkin olla noin 14,4-14,7V ja 13,8V.
liekö sitten edellinen omistaja pihinä vaihtanut hyytelöt Motonetin Sznajdereihin kauppahetkellä vai onko jopa ollut näissä ensiasennusakkuina? Vahvalla mutulla heitän, että ei varmasti ole ollut ensiasennusakkuina. Tuskin missään autossa on, eikä noita hirveän kauaa ole markkinoilla ollutkaan. Pihi myyjä on todennäköinen vaihtoehto. Ite vaihtaisin oikean akun tilalle tai selvityttäisin tuon latausjännitteen, viitaten Mjo:n kirjoitukseen. Omassani starttiakun jännite on enää 12,5 V. Ensiasennus-Motorcraft kyseessä. Taidan vaihtaa ennen reissua, ettei joudu pulaan. Kohta se menee kuitenkin, vaikka pikkupakkasella toimikin moitteetta. Eilinen testailu oli pikasorttia, eli tänään kokeilen pidemmällä aikavälillä mihin tuo latausjännite asettuu. Alkulataus tuntuu kyllä minustakin hieman turhan kovalta.
Sivuja: [1] Siirry ylös
|