Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot

Ei aiempaa karavaanarikokemusta ja matkailuauton hankinta harkinnassa

<< < (25/42) > >>

Lerssinen:
C-korttiautoissa säästää pelkässä verossa useita satasia vuodessa.

"Masi":

--- Lainaus käyttäjältä: K.E.V -  7.02.2017     kello on 07:55 ---Mutta tuohan riippuu täysin siitä missä kulkee. Jos ja kun asfalttiplaanit ja isot paikat on ainoita niin mikä ettei. Taas toinen pää on se missä paljon itsekin kulkenut. Tosin ajaa sinne usein bussitkin joten ei mahdotonta. Mutta mukavampi pienemmällä.

--- Lainaus päättyy ---
Harvemmin isoissa paikoissa pyöritään ja paljon pikkuteitä käytetään kun ei olla siirtymässä kauas.
On koluttu pyreenit, ranskan alpit, swart waldin metsäalueet, pariisin keskusta, irlannin kapea tiet.
Eli ei se koko ole kovin iso rajoitus. Yleensä jos rajoitus on, se on joko korkeus tai leveys. Pituus rajoitus on harvoin alle 10m. Ja esimerkiksi jos ei ymmärrä liikennemerkin rajoitusta, niin en kotiakaan pääse meidän vehkeellä.

Catiska:

--- Lainaus käyttäjältä: seppoko -  6.02.2017     kello on 22:41 ---Valitettavan paljon noissa autojen omapainoissa ei ole mitään mukana. Pahimmassa, melko yleisessäkin, tapauksessa jopa polttoainesäiliö on tyhjä. Muista säiliöistä ja kaasupullokotelosta puhumattakaan.

--- Lainaus päättyy ---

Kyllä nuo on määritelty mitä omapainossa matkailukulkineen osalta pitää olla mukana. Itse en muista mitä lakiteksti kertoo mutta Hymerin manuaalin mukaan 75kg kuski, pa-säiliö 90% täynnä, vesisäiliö 90% täytös, toinen kaasupullo 90% täynnä, maasähkökaapeli, vararengas, työkalut ja tietenkin moottorin/voimansiirron nesteet.

Mitä olen oman auton puntaroinut niin tehtaan/rek otteen ilmoitus pitää paikkaansa. Vaikka omassa olisi mahdollisuus korottaa kokonaispainoa n. 4000kg kohdalle en ole sitä tehnyt perävaunun käytön vaikeutumisen vuoksi. Meillä jää pitkän reissun varusteiden ja tarvikkeiden kanssa 4hlö perheen kanssa vielä varaa tuliaisillekin n. 60kg. Mukana on siis jo grillit, vaatteet, ruokaa/juomaa jne.

seppoko:

--- Lainaus käyttäjältä: Catiska -  7.02.2017     kello on 08:18 ---Kyllä nuo on määritelty mitä omapainossa matkailukulkineen osalta pitää olla mukana. Itse en muista mitä lakiteksti kertoo mutta Hymerin manuaalin mukaan 75kg kuski, pa-säiliö 90% täynnä, vesisäiliö 90% täytös, toinen kaasupullo 90% täynnä, maasähkökaapeli, vararengas, työkalut ja tietenkin moottorin/voimansiirron nesteet.

--- Lainaus päättyy ---

Toki tiedän, että noin pitäisi olla, vaan käytäntö on osoittanut jotain muuta. Olen esim. punninnut tuon Haimerin. Laitan myöhemmin painot, kun en muista rek.otteen merkintöjä.

Charlottiina:
Meillä pähkäiltiin viime kesänä "pitkään ja hartaasti" että korotanko korttini C-kortiksi vai etsitäänkö kissojen ja koirien kanssa jostain kerrosvuoteellinen puoli-integroitu auto jota saa ajaa  B-kortillinen. Päätettiin sitten että etsitään auto jota saa ajaa jokainen ajokortillinen ystävämme.

Syy moiseen "kuka vaan saa ajaa"-päätökseemme oli että meillä minäkin ajelen ilman että mies ja lapset ovat mukana.  Entäs jos tulee tilanne että olen vaikkapa ystävättären kanssa reissussa, shoppailemassa jossain päin maata ja minulle tulee jokin este ajaa autoa (telon koipeni, saan migreenin tai jotain vastaavaa) niin ystävätär voi ajaa takaisinpäin saatuaan pienen opastuksen suurehkon auton tiekäyttäytymiseen. Jos auto on C-kortin vaativa niin siellähän sitten oltaisiin jumissa, ei paljoa auttaisi se minun ajokorttini saama korotus.

Tälläistä kuskin vaihtotarvetta ei ole kyllä tullut vuosiin eteen mutta muistan niin hyvin kun kerran koiranäyttelyreissu lta palatessamme sain törkeän migreenikohtauksen, oli helppoa kun kenneltyttö pystyi siirtymään ratin taakse ja minä sain elpyä rauhassa. Ei vara venettä kaada, tämä "entäs jos"-ajattelu on tietenkin kovin naisellista mutta tällä ajattelutavalla on pärjätty tähänkin asti. :-*

edit:ei ole kyllä puoli-integroitu mutta onkos tätä ehdoteltu jo ?
https://www.nettikaravaani.com/carado/a366/1469909

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View