Tämä on jokseenkin tarkasti samaa miten itse käytän asuntoautoani (alkovi-Hymer)
talvisin, pois lukien kylmimmät kaudet. Eli auto seisoo viikot, viikonloppuisin se
lähtee yleisiin Dzembaloihin ja oleskeluaika on silloin likimain vuorokausi, joskus
kaksi, lähinnä kesäaikana useammin kaksi tai kolme.
Lämpö tulee Truma 3002:sta (4,2kW ilmoitettu?) enkä koskaan esilämmitä asuintiloja.
(moottoria sitäkin uskollisemmin, siellä kun tahdit takaa jakohihna) Matka-ajasta
riippuen sisätilat lämpenevät joko vähimmillään ei juuri mitään versus. enimmillään
n. 15C yli ympäristön lämpötilan, siis silloin kun lämmön tarvetta on ja jolloin se
mahdollisimman tarkkaan otetaan talteen. (keulasta on kaikki ilmavirtaus melko tarkkaan
suljettu talviaikana) Lämmittimen sytytän vasta perillä, joskus olen enemmänkin
kokeilumielessä sytyttänyt liedet lämpiämisen nopeuttamiseksi, yleensä en vaivaudu.
Perillä tosin lämmitän iltapalaa liedellä mutta niin pienellä teholla ettei siitä taida
yhtä Btu:ta kertyä. Jos joskus vaivaudun kynttilän sytyttämään niin.... no, silloin
lämpö kyllä riittää mutta, ,,, ei taidakaan kuulua enään tähän lämmityskustannusju
ttuun.
Jos ilmalämmityksessä on jotain hyvää niin juuri tällaisessa käytössä se oikein
loistaa, lämmöstä pääsee nauttimaan heti. Jos samalla nauttii kylmiä juotavia, kuten
useimmiten asianlaita on, voi elimistön lämmönsäätelyä edesauttaa sijoittautumalla
kissamaisesti lämmönlähteen äärelle. Lämpötilaerot ovat lämmityksen alkuvaiheessa siis
selvät mutta niitten haitallisuus ei, tuossa suhteessa merkitsee paljon tottumus ja
asennoituminen(3). Yöksi kiipeän yleensä SOTE-alueelle(1) jonne lämpökin pyrkii, joskus
liiankin kanssa ja olenkin opetellut säätämään termostaatin yön tullen varsin alas.
Toisessa autossani jonka lämmityslaitteet(2) ovat itse suunnittelemiani ja toteuttamiani
on lämmön kerrostuminen myös selvää, siellä on kuitenkin ylhäältä alas ilmaa siirtävä
puhallin jota olen käyttänyt talvisin. Siellä ei voi (sisällä) kiivetä minnekään joten
koneellinen lämmöntasaus on varsin tarpeellinen talvivaruste.
Mutta se lämmityskustannus, kun siis mitään ylläpitoa ei ole niin kulutus
on tuo lämmitys per reissu. Siinä menee karkeasti enimmillään pullo/kolme reissua missä
on mukana moottorin esilämmitykset (2krt/reissu). Moottorilämmityksen kulutusta en
tarkkaan tiedä, pullo kuitenkin kestää "hyvin kauan" silloin kun kaasua kuluu vain siihen
ja jääkaappiin. Ja ihan keskikesällä pelkkään jääkaappiin jolloin pullonvaihtoja ei juuri
tule. No onhan sitten ruuanlämmitykset mutta ei niistäkään kulutusta tunnu syntyvän. Hyvä
käytännön kulutusesimerkki lienee ensi viikonloppu: vaaka näytti pullolle 2,4kg joka on
niin tarkkaan arvioimani kulutus ennustetussa -5C<>-10C lämpötilassa etten uskaltautune
sitä enään yöksi jättämään käyttöön (4) ellei ennuste muutu. Kuriositeettina mainittakoon
arvion tarkkuudesta parin viikon takainen vuodenvaihde, kaasu loppui juuri aamupalalla (5)
kun moottorinlämmitys oli vielä kesken. Olipa muutoinkin jo aika vetää housut jalkaan joten
ulkonakäyntiin oli kynnys matalalla, kiireetön "aamu" sai silti jatkua.
Tässä nyt joukon jatkeeksi eräs referenssi, joskin kaasua käyttäen, lähinnä käyttötapaasi
verrattavaksi.
Kysyit kuitenkin sähköä tarkoittaen joten mainittakoon että olen tällä autolla joskus
koemielessä mitannut lämpenemän 1C/100W ohjaamon (ohut) verho suljettuna. Uskoisin tulevan
vaunusi pääsevan tuohon tai parempaan ellei se aivan suuri ole.
(1)Tunnetaan ainakin nimellä alkovi ja muitakin nimityksiä tiedän käytetyn.
(2)Rumatikki, tehoa tai kaasunkulutusta en ole tarkkaan selvittänyt, voisi olla luokkaa 2kW.
(3)Hymerissa on vaatekaappi lämmittimen yläpuolella ja siksi, varsinkin toisesta
alareunastaan varsin kuuma paikka jos pitää lämmittää. Laitoin sinne ketjusta pidikkeen
johon sujautan lähtiessä termospullon. Niinpä talviaikaan kahvi pysyy siellä lämpimänä
niin kauan kuin sitä riittää ja yleensä reissu loppuu ennemmin kuin kahvi. Tarkkaan ottaen
juon siis kahvin reissussa kuumempana kuin kotona... Ehkä luonnostaan lankeavaa kun olen
tottunut kymmeniä vuosia juomaan kylmää kahvia niin että se taitaa vaikuttaa jo ulkonäköönkin.
Joka tapauksessa yllättäviä etuja siunaantuu pistemäisestä ilmalammityksestä.
(4)Automaattivaihtajaa en ole toistaiseksi tehnyt. (Ja saisihan niitä valmiina kaupallisina
tuotteinakin jos sellainen miellyttäisi)
(5)Tuota sanaa "aamu" älköön tulkittako kirjaimellisesti (Edesmennyt toimittaja Veikko Ennala:
"aamusta päivä ankein"), paremminkin aikayhteydestään vapautettuna: "Onko (kaasun loppumista
lukuunottamatta) ihanampaa aamua kuin tää".