Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Onko nestekeskuslämmitys ilmalämmitystä parempi talvikäytössä?
88k5:
--- Lainaus käyttäjältä: Duster - 5.01.2017 kello on 20:23 ---Pistämpä minäkin lusikkani soppaan tähän toteamalla jotta hyvin o pärjätty 3 kW Trumalla jossa ei oo edes 230V lämmitystä, pitää myöntää jotta mukana kulkee talvisin Ivalo lämmitin ja hyvin on pärjätty tuolla kombinaatiolla jopa yli -30 pakkasilla (siis roikan päässä) eikä tuo kombinaatio vie edes pahasti kaasua. Lattialla on kohtuu lämmintä Ivalon ansiosta ja ylempänä Truman.
Aldesta ei ole minkäänlaista kokemusta, joten sitä en ala haukkumaan....
--- Lainaus päättyy ---
Ihan totta, jota kaikki ei tunnu uskovan ????
Ihan samoilla tehoilla tarkeni joulukuun alussa..
kimi:
Lämmityskeskustelut on aina jollain tasolla huvittanut minua. Missään nimessä ei pärjää alle 6kwh lämmittimellä suomen talvessa ja kuitenkin seuraavassa lauseessa kehutaan miten koppi pysyy lämpimänä pienellä teholla.
Mautoilija:
Olen ollut aina siinä käsityksessä että hyvin eristetyssä asumuksessa pysyy lämpö sisäpuolella paremmin kuin huonosti eristetyssä. Kilowatti lämpöä on kilowatti lämpöä, tuotettiinpa se millä tahansa. Miten lämpö sisälle jaetaan on taas kulkineen valmistajan suunnittelusta kiinni.
Lämmöntuottotavalla ei näytä tämän keskustelun perusteella olevan muuta kuin omistajansa uskoa omaansa vahvistava merkitys.
erkki46:
Tässä vielä kokemuksia ilmalämmityksestä.
Meillä Hymer Van 562 joka on Transitin pohjalle tehty puoli-integroitu vm 2008 (TRUMA 6002EH). Kokeilin ensimmäisenä syksynä lämmön riittävyyttä. 1800W:lla sai lämpötilaeroksi 23 astetta. Tällöin 40 asteen pakkasella Trumasta otetaan noin 4900W ja sisälämpötila on 22 astetta. Tällöin auton lämmitys riitttä noin -50 asteeseen pelkällä kaasulla. Autossa on keulapeite joka on pyörien puoliväliin saakka. Talvivuorokausia olemme yöpyneet noin 350kpl. Kerran menimme hiihtokeskukseen kun pakkasta oli -40 tällöin laitoin yöksi ihopaidan, kaikki muut yöt olen nukkunut ilman paitaa. Jos kaasu loppuu yöllä, laitan Truman 1800W ja 1200W sisätilanlämmittime n päälle. Tämä riittää noin -15 saakka, ei tarvi mennä pulloa vaihtamaan jos ei ole kylmempi. Olen laittanut toisen tuntoelimen takaosaan joka on 0,5m polvien yläpuolella ja 30cm irti ulkoseinästä, sekä vaihtokytkimen. Tällöin vodaan valita etu tai taka säätö. Tämän jälkeen ei ole tarvinnut yöllä säädellä lämpöjä.
Turhan Höpöttäjä:
--- Lainaus käyttäjältä: erkki46 - 5.01.2017 kello on 22:50 --- Olen laittanut toisen tuntoelimen takaosaan joka on 0,5m polvien yläpuolella ja 30cm irti ulkoseinästä, sekä vaihtokytkimen. Tällöin vodaan valita etu tai taka säätö. Tämän jälkeen ei ole tarvinnut yöllä säädellä lämpöjä.
--- Lainaus päättyy ---
Aivan, noin se pitää olla. Thumb
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta