Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Onko nestekeskuslämmitys ilmalämmitystä parempi talvikäytössä?
"Masi":
--- Lainaus käyttäjältä: volvo - 4.01.2017 kello on 21:15 ---onko mikään julkaisu tehnyt testiä samanlaisella autolla/vaunulla missä on verrattu eri lämmitys tapojen paremmuutta talvi olosuhteissa?
--- Lainaus päättyy ---
Promobil on joskus testannut laboratoriossa.
Sen verran muista että ilma lämpesi huomattavasti nopeammin ja loppupeleossä ei lämmön tasaisuudessa ollut ero. Suurimmassa osassa nestelämmitystä autoissa on liian vähän patteri metrejä ja ilmalämmityksessä suuttimia. Oliko se niin että 400 wattia metri on patterin teho ja alle 10 metriä patteria yleinen määrä. Ja usein, lue saksan halpiksissa on ilmalämmityksessä truman minimi suuttimia eli 6 kpl. Nyt kyse autoista. Vaunuista en tiedä.
MoA:
--- Lainaus käyttäjältä: 88k5 - 4.01.2017 kello on 22:30 ---Itse en ole nähnyt tällaista toteutusta, jossa ilman jakautuminen olisi liki "patterimaista" - eli jokainen oranssi nuoli on ilmantuloaukko tai "vuotava"/rei'itetty kanava kyseessä. Olen nähnyt vain suuttimia kanavassa, sekä sen kapoisen reikäputken esim. alkovissa..
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Ilmeisesti Hobbyissä kuvan mukaan on ihan oikeasti noin.. onko?
--- Lainaus päättyy ---
Aikalailla noin näytti olevan meidän Hobbyssä putkistot, toki testannut en ole vielä.
Alan:
Huomautuksista huolimatta tähän ketjuun laitettu moderointipalaute siirretty palauteosioon: https://karavaanari.org/index.php/topic,4172.msg354086.html#msg354086
Tämän jälkeen palautteiden pitää kanssa pysyä siellä.
Mautoilija:
--- Lainaus käyttäjältä: 88k5 - 4.01.2017 kello on 22:30 ---Itse en ole nähnyt tällaista toteutusta, jossa ilman jakautuminen olisi liki "patterimaista" - eli jokainen oranssi nuoli on ilmantuloaukko tai "vuotava"/rei'itetty kanava kyseessä. Olen nähnyt vain suuttimia kanavassa, sekä sen kapoisen reikäputken esim. alkovissa..
--- Lainaus päättyy ---
Onhan tällaista putkea olemassa http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2110900
Eikä mikään estä tekemästä itse.
pamaus:
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
--- Lainaus päättyy ---
Mitä itse on noita Truman putken vetoja olen katsellut messuilla eri vaunuissa, niin kyllä ne puhallusputket on teoriassa noin kuin tuossa kuvassa, mutta tahtovat olla käytännössä jossain penkin alla, vähän hätäisesti asennettu. Ja ne reijät siinä puhallusputkessa on jollakin piikillä tökitty sinne tänne. Jos olisi oikein tosi hyvin tehty, niin siellä penkkien takana pitäisi olla vielä isommat "tuuletus" kanavat kuin alden systeemeissä ja niitä truman putkia pitäisi olla lähtökohtaisesti eri paksuisia. Lähi vedot pienellä putkella ja kauemmas menevät lähdöt vähän isommalla putkella.
Mutta kuten sanoin, oma kokemus rajoittuu 90-lukuun.
Mitä tuosta hobbyn testistä huonolla saksan kielentaidolla ymmärsin. Niin meinaavat että truma hoitaisi hommat myös talvella.
https://www.hobby-caravan.de/fileadmin/user_upload/Aktuelles/Downloads/2_2009_28_33_Heizungstest.pdf
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta