Tekniikkakeskustelut > Sekalaiset
Kaasuauto. Millaisia ajatuksia herää orkkilaisilla?
seppoko:
Enpä enempiä spekuloi tämän päivän kaasuautoista, koska ne ovat mahdollisia vain Etelä -Suomessa ja sielläkin maakaasulla. Mutta kokemukseni jo 60-luvulta.
Olin kesätöissä VR:n ovelta ovelle auton apumiehenä. Nehän olivat enimmäkseen Nalle-Sisuja toimien nestekaasulla. Niissä oli molemminpuolin 33kg:n pullot makaavassa asennossa. Silloin ei ollut automaattisia pullonvaìhtajia. Pullo saattoi loppua vaikka Mannerheimintien ja Arkadiankadun risteyksessä keskellä risteystä. Kuski sulki ohjaamossa tyhjän pullon venttiilin ja avasi täyden. Minä, apumiehenä, hyppäsin ulos vastaavasti sulkemaan ja avaamaan pulloventtiilit. En tiedä, mitä kuskeille oli opetettu, mutta kenellekään ei mennyt jakeluun, että pullot voivat olla auki, kunhan ohjaamon venttiilit suljetaan ja avataan oikeassa järjestyksessä. Ilmeisesti varmuuden maksimointia. Kuskin tehtäviin kuului sitten pullon vaihto trukilla.
Mulla ei ollut vielä silloin ajokorttia, nin en voinut ajaa niitä. Mutta kuskit kertoivat, että kaasuautot olivat laiskempia kuin vastaavat bensa-autot.
HarriOlavi:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 30.10.2016 kello on 20:19 ---Silloin vanhaan hyvään aikaan...
Kun itse tein kaasuauton, niin sanottiin, että n. 20% tehoa häviää. Kyllä se vaisummalta hieman tuntuikin.
Toinen ongelma oli kansipahvien palaminen. Tuppasi käymään aika paljon kuumempana, kuin mitä bensalla.
Puhtaana moottori toki pysyi. Verrattuna sen aikaisiin petrooliautoihin, niin yleinen käsitys oli, että petroauto kesti jotain 70 tuhatta. Siksi ne oikeastaan poistui markkinoilta.
Joskus suunnittelin petrokäyttöistä Warrea. Olisi ehkä pysynyt kohtuullinen turvaväli takana.
--- Lainaus päättyy ---
Minulla oli aikoinaan Warburg Limousine.
Oli kauhea "peto" lähtemään kovilla pakkasilla käyntiin "Tiaisen tallista." Thumb Thumb
VAT 69:
Olihan se Wartburg jo silloin varsinainen kaasuauto, ainakin sen perässä ajaville.
ps. olihan niillä sakemanneilla jo -40 luvulla hyvin inhottavaa toimintaa kaasun kanssa.
560FMK:
--- Lainaus käyttäjältä: Bavaria - 29.10.2016 kello on 21:14 ---Kaasu myydään lpg eli nestekaasuna litroittain.
Ja niin myös maakaasu gnc. ;)
Täällä päin on noin 10 % lpg autoja.
--- Lainaus päättyy ---
Hollannissa vissiin? Suomessahan ei käytännössä saa nestekaasulla (LPG, Autogaz) ajaa, jos ajaa tai edes tankissa on kaasua, pitää maksaa polttoainemaksua 330€/päivä. Siis per PÄIVÄ! Ja jos paku niin 500€/päivä.
Maakaasu (CNG) sen sijaan on järkevä valinta, sillä ajelee käytännössä liki puoleen hintaan bensaan verrattuna. Käyttövoimaveroa saa maksaa Trafille siitäkin, mutta se on karkeesti puolet dieselverosta. Halvempaa kuin dieselillä ajo, ajoipa sitten paljon tai vähän.
Ite nyt 4,5 vuotta/reilun 100tkm ajellut maakaasulla ongelmitta. Tykkään.
P.S. Gasumin biokaasuhan on sitten ihan sitä samaa mitä tavan maakaasu, samasta putkesta tulee. Sama kuin tuulisähköä ostaisit. Joku suhauttaa vähän bioa sekaan jossain päässä linjaa jos maksat biosta. Periaatejuttu.
560FMK:
--- Lainaus käyttäjältä: kimi - 29.10.2016 kello on 21:49 ---Minulla on selkeä ajatus siitä että, kun jakeluverkosto on saatu tarpeeksi laajaksi ja autojen myynti tasoittunut ja vakiintunut korotetaan kaasun veroa. Vielä ei ole sen aika, mutta edessä tuo väistämättä on
--- Lainaus päättyy ---
Maakaasulla on ajettu jo kymmenisen vuotta Suomessakin, veroja on jo korotettu isolla kädellä. Maakaasun verotusta on nostettu viime vuosina 400% ja autoille on tullut käyttövoimavero. Kaasun hinta on onneksi käytönnössä laskenut/seuraa bensan hintaa pienellä viiveellä.
Jakeluverkosto on laajenemassa, uusia tulee pikkuhiljaa kauemmaksikin. Tiistaina avattu Turkuunkin tankkauspiste. Mutta tuohan se edelleen pullonkaula on näitten yleistymisessä, vaikka kulkeehan kaikki kaasuautot bensallakin. Varsinaisissa on vain aika naftit bensatankit, jopa alle 20 litraa.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta