Kukahan näissä viimeisimmissä kirjoituksissa vääntää?
Kirjoittelu alkoi "ilmaisesta" lämmöstä johon osallistuin ja nyt jo halutaan tietää hinta?
On se omituista kun pitää toisten kirjoittamaan asiaan puuttus tuomatta itse asiaan mitään lisäarvoa.
Kuka pahoitti mielen ja nyt jollekin täytyy purkaa oma ongelma?
Mikä on ilmaista, tuote jonka joku on hylännyt ja toinen ottanut hyötykäyttöön. Useimmat käsittää tässä keskustelussa moottorin tuottaman lämmön olevan ilmaista, niin minäkin, koska en pysty sitä hyödyntämään. Polttoaineen olen ostanut moottorin käymistä varten enkä lämmön tuottamiseen. Tuon vaihtimen kautta ottamani lämmityksen saan siis kaupan päälle.
Jos tuotteen tai energian hintaa lasketaan raaka-aineen kautta niin mikään nykytekniikkaan ja energian hyödyntämiseen perustuva systeemi ei toimisi. Biopolttoainetta tehdään biojätteestä, siis ylijäämästä, ei siinä voi huomioida maksamani lihapalan hintaa jos poistan kalvot ja laitan ne biojätteisiin. Tai kalliin ravintola-annoksen jäämiä kun ne kaaviataan roskiin.
Moni tila käyttää lämmittämiseen kaasua jonka itse tuottavat eläintensä jätöksistä, aika sairasta eikö vaan. Olisihan se paljon edullisempaa ostaa öljyä tai jotain muuta polttoainetta kun rehu lämmittämiseen.