rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia halogenpolttimoista?  (Luettu 12184 kertaa)

  • Vieras
  • Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « : 1.09.2016 kello on 09:33 »
    Halogenpolttimoiden markkinointi muistuttaa tiskiaineiden markkinointia, valotehoa 30% 60% 120% 130% enemmän kuin...?
    Pimeä tulee ja olisi tarkoitus laittaa lisävalot ja siinä samalla uusia ajovalopolttimot saman värisiksi, joten onko orggilaisilla kokemukseen perustuvia suosituksia hyvistä halogenpolttimoista?

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 2.07.2022 kello on 14:15
    Vs: Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « Vastaus #1 : 1.09.2016 kello on 10:04 »
    Philips x-treme vision  +130% on oman kokemuksen mukaan hyvä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
    Vs: Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « Vastaus #2 : 1.09.2016 kello on 10:23 »
    Oma vuosien kokemus oman auton polttimoista on se että, kun +% valotehoa luvataan niin
    sen lyhyempi ikäinen on poltin. Ja minulla on ihan normaali linssitekniikka autossa.
    Pisimpään on palanut ja valotehoakin on ollut riittävästi Lidlen polttimissa  :)

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
    Vs: Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « Vastaus #3 : 1.09.2016 kello on 10:24 »
    Philips x-treme vision  +130% on oman kokemuksen mukaan hyvä.
    Tuo on hyvä poltin mutta kuten totesin, minulla liian lyhytikäinen.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:32
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « Vastaus #4 : 1.09.2016 kello on 10:35 »
    Ihan tavallisia halvimpia minä käytän. Kaikki vastaan tulevat ei käytä.  ;)

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:37
    Vs: Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « Vastaus #5 : 1.09.2016 kello on 10:50 »
    Olen käyttänyt vuosia näitä "parempia", Pääasiassa käteen on sattunut Osramin valmisteita.
    Polttimot kestää yleensä sen puolivuotta näillä mun kilometreillä - n. 25-30tkm/v. Vaihdan paremmat syksyllä iltojen pimetessä ja sitten keväällä "tavalliset" halvat kesäkäyttöön kun nuot kärvähtää.
    Viime talvi oli positiivinen yllätys, kun Osramin +130% polttimot kesti lokakuusta touko-kesäkuun vaihteeseen. Tasaista laatua voi noissa Osrameissa kehua, palavat aina molemmat viikon sisään - viimeksi meni 2pv väliä ja en ollut edes ekaa kerennyt vaihtaa kun oli koko keula pimeänä  ;D

    Nyt meni toinen noista kesäpolttimoista, jotka siis on ollu keulalla useamman kesän. Vaihdossa sinne meni molemmille puolille Philipsin +100%, kun sain halvalla - 21,25/pari. +130% Philipsit olis ollu mulle noin 28e/pari.

    Jospa noilla taas näkisi - näillä vuosilla valoa ei ole koskaan liikaa.  Nämä on kuitenkin ihan laillisia valovirityksiä, eikä haittaa vastaantulijoita niinkuin laittomat tapaukset.

  • Vieras
  • Vs: Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « Vastaus #6 : 1.09.2016 kello on 11:14 »
    Kummasti valojen teho on alkanut tässä viime vuosina itteä kiinnostamaan, pakko myöntää että hämäränäkö on huonontunut.  :( Ihan vaikka kaupungissa ajellessa kun vettä sataa, asfaltti pikimusta ja valoja vilkkuu joka puolella, ihmisiä singahtelee mustissa kamppeissa suojateille, puhumattakaan fillaroitsijoista ilman valoja, niin ei näy kuten ennen.

    Noi premiumlamput on noin 30-40% kalliimpia kuin tavalliset, ja varmaan se niiden keston lyhyys suurentaa vielä hintaeroa, toisaalta paremmasta valotehosta, -jos sitä on- ,oon valmis kyllä edellä mainituista syistä maksamaankin, 10 vuotta sitten en ollut.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
    Vs: Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « Vastaus #7 : 1.09.2016 kello on 11:32 »
    Oiskohan nuo jotkut osramit tai Boschit H4 en nyt muista kun ei ole tarvinnut vaihtaa niin tiuhaan. 

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 8.01.2023 kello on 20:58
    Vs: Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « Vastaus #8 : 1.09.2016 kello on 11:32 »
    Tässä mitattuja testituloksia parinvuodentakaa muistaakseni h7 polttimoista , tulokset kertovat valonmäärää.
    Minulla ollut käytössä Osramin silverstar+60, kun tokmanni myy syksyisin näitä tarjouksella suht edullisesti (jotain 2kpl /10€?)

    Nämä ovat olleet selvästi kirkkaammat kun vakiolamput, mutta kesto jää noin 18 tkm, mutta hinta laatusuhde mielestäni ok.






    Miksiköhän tuo kuva tulee kyljelleen, vaikka mun koneella se on pystyssä ?

  • Vieras
  • Vs: Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « Vastaus #9 : 1.09.2016 kello on 11:54 »
    *JariS*

     Thumb   Kyllähän tuosta taulukosta voi jo jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 8.01.2023 kello on 20:58
    Vs: Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « Vastaus #10 : 1.09.2016 kello on 12:35 »
    *JariS*

     Thumb   Kyllähän tuosta taulukosta voi jo jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää.
    Jep,tuo testi oli muistaakseni Tuulilasi-lehdessä, mut taitaa olla jo kolmevuotta aikaa....kirjastoss a olen tuon kuvan napannut, joten muistitietojen varassa mennään ;)

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:30.05.2023 kello on 08:33
    Vs: Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « Vastaus #11 : 1.09.2016 kello on 13:51 »
    Omien yritys ja erehdys -kokeilujen jälkeen olen päätynyt käyttämään joko Phillipsin  +130 Extremejä tai GE:n +120 Ultria aina lokakuun pimeltä alkaen. Valoteho on selkeästi peruspolttimoita parempi ja kestävät yleensä seuraavaan kesään, noin 15000 km.
    Loppukesä ja alkusyksy mennään peruspolttimoilla, jotka kestävät vuosikausia.

    Osram Night Breakereita olen kokeillut, mutta laatuvaihtelut ovat olleet luvattoman suuria. Joillain polttimoyksilöillä ei valoteho tunnu olevan normaalia isompi, jotkut  eivät kestä 10 000 kilometriäkään. Osramilta kerrottiin, että normaali vaihteluväli on +-10%. Ilmeisesti epänormaali, mutta muutaman kerran itselle osunut vaihteluväli on huomattavasti suurempi. Perusvaloteho ja erittäin lyhyt käyttöikä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:28
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:55
    Vs: Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « Vastaus #13 : 1.09.2016 kello on 18:04 »
    Omien yritys ja erehdys -kokeilujen jälkeen olen päätynyt käyttämään joko Phillipsin  +130 Extremejä tai GE:n +120 Ultria aina lokakuun pimeltä alkaen. Valoteho on selkeästi peruspolttimoita parempi ja kestävät yleensä seuraavaan kesään, noin 15000 km.
    Loppukesä ja alkusyksy mennään peruspolttimoilla, jotka kestävät vuosikausia.

    Osram Night Breakereita olen kokeillut, mutta laatuvaihtelut ovat olleet luvattoman suuria. Joillain polttimoyksilöillä ei valoteho tunnu olevan normaalia isompi, jotkut  eivät kestä 10 000 kilometriäkään. Osramilta kerrottiin, että normaali vaihteluväli on +-10%. Ilmeisesti epänormaali, mutta muutaman kerran itselle osunut vaihteluväli on huomattavasti suurempi. Perusvaloteho ja erittäin lyhyt käyttöikä.
    Jotakuinkin noin itsekin toimin...

    Lokakuun aikana asennan Philipsin +130 Extremet. Ne kestävät päivittäisessä ajossa kevääseen. Sitten kun ne simahtaa, niin saatan jopa laittaa edelliskesän vakio halogenit takaisin. Kyllä ne yleensä ainakin pari kesää kestää.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:27.05.2024 kello on 21:44
    • Tervajoki "Pohojammaalla"
    Vs: Kokemuksia halogenpolttimoista?
    « Vastaus #14 : 1.09.2016 kello on 21:57 »
    Taitaa olla ihan fysiikan lakien mukaista lamppujen kestävyys. Kun samalla wattimäärällä mainostetaan isoa valotehoa niin ne on rakennettu toimimaan alijännitteellä esim. 9-11 volttia. Hieman vanhemmissa autoissa oli johdotukset ohuet tai ilman releitä ja häviöitä valojen virtapiirissä sen verran että jännite oli juurikin tuo. Silloin sai sillä jännitteellä täyden valotehon käyttöönsä. Nykyään kun noihin häviöihin on paneuduttu valmistajankin puolesta paremmin ja "viisaammissa" autoissa on jännitteen syöttö hakkuripowerin kautta jolloin kaikissa olosuhteissa jännite on optimi.
    Kun eteen sattuu auto jossa tulee riittävä jännite ajovaloille kaikissa olosuhteissa niin nuo tehopolttimot ovat auttamatta lyhytikäisiä kun palavat koko ajan ylijännitteellä.

    Mulla oli muinoin 2-kopan Golf jossa ei ollut releitä ja ohuet johdot valoille. Lamppujen jännite oli 10 volttia joten laitoin +130% tehoiset ja valot olivat hyvät. Jossain vaiheessa totesin että tuo ei ole oikea tapa kun valokatkaisin suli koska järjestelmässä ei ollut releitä. Releistin ajovalot ottaen syötön suoraan laturin päästä ja sitten vasta valot olivatkin kirkkaat. Mutta vain pari viikkoa kun molemmat "tehopolttimot" paloivat. Ostinpa sitten tilalle halvimmat mahdolliset joista ei sanallakaan ollut mainosta suuresta tehosta. Nuo "tehottomat" halpiksetkin antoivat erittäin kelvollisen valotehon kun saivat riittävän toimintajännitteen ja kestävyyttä riitti vuosiksi.