Kirjoittaja
Aihe: Alkoholin käyttö (Luettu 31186 kertaa)
« Vastaus #91 : 18.08.2016 kello on 11:19 »
Palataas aiheeseen. Nuorena poikana, lähiönuorena puotinharjussa otettiin vaikka mitä. Siis nuorena. Sitte viistoistavuotiaana ostin auton. Auto laajensi näkemyspiiriä valtavasti. Vaikkei kansalaiskoulua käyvällä pojalla nyt ollut varaa katsastaa/vakuutta jne autoaan niin yks oli tärkee. Kännissä ei ajella. No lopetin sen kännäämisen mikä oli ihan normaalia senikäsille pojille siinä ympäristössä. Ei mene kaverien kalloon sellanen. No meni siinä kymmenkunta vuotta juomatta mitään kun minua kiusasi se että jos haluis ajaa niin ei voi. Autolla kikkailu oli tärkeempää. Rättisitikka on hyvä peli.
Ihmeellistä on se että jo silloin ja myöhemminkin sellasta ei kaverit hyväksy. Sitte kun kaverit alko olla mäsässä jossa tulee syyllisyys ja melkeen kooma, aletaan raittiille kertoilla: Mikä sä luulet olevas kun oot niinkun parempi ihminen kun me. Haluuks turpaas.
Ja tämä ei johdu siitä että yks ei juo, vaan siitä että toinen joi enemmän kun olis halunnut. Syyllisyys, oma paha olo jne.
Paljon myöhemmin, edustajana, joutui joskus saman asian eteen. Kapakassa asiakkaille piti juottaa konjakkia. Kerroin sivussa tarjoilijalle että samalla kun kannat konua pöytään niin tuo mulle konulasissa teetä. Siitä kun jäi kiinni niin kaupat meni ohi, selkee petkuhuiputtaja se joka ei halua kännissä olla. Ja hetken päästä joka ukko sellasessa kännissä missä ne ei halua olla. Tai siis haluaisi.
Onneksi ajat on muuttuneet, enään ei ammattiostaja valitse myyjää sen mukaan kellä parasta viinaa tarjolla ja paljon. Hyvä niin.
« Vastaus #92 : 18.08.2016 kello on 13:33 »
Päätin vuoden vaihteessa ettei tänä vuonna kupitella tippaakaan ja tähän asti on vielä pitänytkin. Olen tainnut olla viimeksi näin pitkään juomatta ala asteella (ikää 37v). Toki on viimevuosina juopottelu vähentynyt perheenlisäyksen vuoksi muutenkin, enkä mikään alkoholituotteiden suurkuluttaja ole aikaisemminkaan ollut. Ainakaan omasta mielstä 
« Vastaus #93 : 18.08.2016 kello on 18:12 »
Minäkin olen tavallaan alkoholin väärinkäyttäjä...
Alkossa en ole käynyt kymmeniin vuosiin, enkä matkoiltakaan tuo mitään. Siitä huolimatta niitä pottuja kertyy. Työn sivutuotteena tulee noita lahjaputeloita varsinkin joulun aikaan. Väärinkäyttö liittynee siihen, että vanhemmasta päästä tulee kaadettua viinejä viemäriin. Joskus taannoin päätin kokeilla raivoraittiuttakin, mutta totesin sen olevan kohdallani hullun hommaa. Sädekehä vain alkoi pään ympärillä kiristää. Neljä vuotta olin niin pollea, että en edes mitään maljoja kohottanut alkoholipitoisella liemellä. Nyttemmin en sylkäise lasiin, vaikka en varmaan pariin vuoteen ole maistanutkaan. Eikä tässä ole mistään alkoholin paheksumisesta kysymys, vaan ainoastaan siitä, kun ei maistu. kaiken lisäksi olen autoriippuvainen, joten alkoholi toisi kauheasti vieroitusoireita autoilun suhteen.
« Vastaus #94 : 18.08.2016 kello on 19:08 »
Palataas aiheeseen. Nuorena poikana, lähiönuorena puotinharjussa otettiin vaikka mitä. Siis nuorena. Sitte viistoistavuotiaana ostin auton. Auto laajensi näkemyspiiriä valtavasti. Vaikkei kansalaiskoulua käyvällä pojalla nyt ollut varaa katsastaa/vakuutta jne autoaan niin yks oli tärkee. Kännissä ei ajella. No lopetin sen kännäämisen mikä oli ihan normaalia senikäsille pojille siinä ympäristössä. Ei mene kaverien kalloon sellanen. No meni siinä kymmenkunta vuotta juomatta mitään kun minua kiusasi se että jos haluis ajaa niin ei voi. Autolla kikkailu oli tärkeempää.
Mulla oli just samanlainen kaveri silloin kun oltiin vähän yli 18v ,se tykkäs autoilla tosi paljon ja kyllähän se meille sopis,aina saatiin kyyti baariin ja pois aamuyöllä,mikäs sen parempaa ja kaveri notku baarissa aina selvinpäin,hienoa
« Vastaus #95 : 18.08.2016 kello on 19:44 »
Mulla oli just samanlainen kaveri silloin kun oltiin vähän yli 18v ,se tykkäs autoilla tosi paljon ja kyllähän se meille sopis,aina saatiin kyyti baariin ja pois aamuyöllä,mikäs sen parempaa ja kaveri notku baarissa aina selvinpäin,hienoa
Minäkin olin aikoinaan aina kuskina. Pääsinpähän kulkemaan kun ei ollu omaa autoa.
« Vastaus #96 : 19.08.2016 kello on 08:05 »
Kyllä se on sillä tavalla, että jos juomista ei muuten poikki saa pitää mennä (tai muiden viedä) paikkaan, jossa juotavaa ei ole saatavissa.
Sitten kun on aikansa ollut pakollisesti selvin päin on vasta mahdollisuus tulla toimeen siellä, missä voi koska tahansa mennä laatikon tai pullon ostamaan. Ei taida parin tai muutaman päivän katko lääkkeineen tuohon auttaa.
« Vastaus #97 : 19.08.2016 kello on 08:06 »
Jep, toisille on kalterihäkki ainoa mahdollisuus 
« Vastaus #98 : 19.08.2016 kello on 08:12 »
Jos ei itse halua lähteä niin eipä ketään viedä minnekkään. Häkkiin tietysti jos on rikollinen tai putkaan <24h ajaksi. Juopolla pitää olla tahtoa ottaa apua vastaan, ellei ole deliriööttinen(juoppohullu) jolloin voidaan tuo hoitaa pois pakkohoidolla(Tarkkailu,4+1vrk). Itsemääräämisoikeus on niin vahva. Omaiset kärsii 
« Vastaus #99 : 19.08.2016 kello on 08:21 »
Minnesota -hoito toimii monilla, vaan kai sieltäkin voi koska tahansa pois lähteä?
« Vastaus #100 : 19.08.2016 kello on 08:53 »
Minnesota -hoito toimii monilla, vaan kai sieltäkin voi koska tahansa pois lähteä?
Kyllä toimii ja monet muutkin hoitomuodot , esim.Myllyhoito. Hoidon vaan tosiaan voi päättää milloin haluaa, kuten hoidon aloittamisenkin. Aina haetaan juopon/alkoholiongelmaisen omaan motivaatiota.Muutoi n hoidot on loppujen lopuksi hukkaan heitettyä aikaa, jos ajatuksena on loppuelämän raitistuminen. Ja nyt ei kannata tähän tuoda "retkahtamis" ajatuksia , koska niitä käy mutta motivaatio on nro1.
« Vastaus #101 : 19.08.2016 kello on 09:08 »
Jos ei itse halua lähteä niin eipä ketään viedä minnekkään. Häkkiin tietysti jos on rikollinen tai putkaan <24h ajaksi. Juopolla pitää olla tahtoa ottaa apua vastaan, ellei ole deliriööttinen(juoppohullu) jolloin voidaan tuo hoitaa pois pakkohoidolla(Tarkkailu,4+1vrk). Itsemääräämisoikeus on niin vahva. Omaiset kärsii 
Niin, ei ketään voi pakolla raitistaa, täytyy olla omatahto ja vilpitön halu raitistua. Näin asian aikoinaan ymmärsin. Kuulin tämän "todistelun" ensimmäisen 5 vuoden aikana varmaan useita satoja kertoja. Tämä on kokemukseni jota pidän totuutena. Joku on varmaan erimieltä, kunnioitan hänen mielipidettään. Kantaani en halua muuttaa kuulemani jälkeen ennen kuin voidaan pitävästi todistaa toisin. Sama taitaa olla monilla muilla elämän alueilla kun halutaan maksimi suoritus. Asiaan täytyy sitoutua "täydellä sydämellä ja intohimolla" että suoritus olisi paras mahdollinen mihin "rahkeet riittävät." Vertauskuva ei ole aivan yhteensopiva alkoholin liikakäyttöön, mutta jossain määrin suuntaa antava.
« Vastaus #102 : 19.08.2016 kello on 11:04 »
Aikoinaan tuli seurattua isäukon juomista useampi vuosi, en muista koska itselleni valkeni että tuo juominen ei ollut normaalia. Ehkä jossain 10-12 vuoden hujakoilla. kuskina olin silloin tällöin siinä 13 vuoden ikäisenä, kun piti pellolta kotia päästä eikä ukko viitsinyt ajaa humalassa kun minä olin kyydissä. Eli selvä rattiin  Jossain vaiheessa sitten ukko oli itse hommannut itsensä hoitoon, eikä ole sen jälkeen tippaakaan maistanut, oliskohan nyt joku 25 selvää vuotta takana. Itseeni tuo ei kai vaikuttanut kai oikein mitenkään; opiskeluaikana otettiin ja ainakin tarpeeksi, 2-3- päivän putkia melkein joka viikko. Sitten kun koulut loppu ja menin töihin, niin tahti hidastui "normaaliksi", 2-3 kertaa kuukaudessa kaverien kanssa viihteelle. Nykyään menee oluttölkki monesti iltaisin, mutta varsinaisesti kunnon kännissä olen ollut viimeksi yli vuosi sitten, pienessä sivumyötäisessä kyllä sopivassa paikassa tilaisuuden tullen. Vaikka viisaiden tekstien mukaan käytänkin liian monta annosta alkoholia kuukaudessa, en koe sitä ongelmaksi. Saattaa tulla kuukausi että ei mene yhtään kun ei kukaan ole viitsinyt kaupasta tuoda.
« Vastaus #103 : 19.08.2016 kello on 11:10 »
Jossain vaiheessa sitten ukko oli itse hommannut itsensä hoitoon, eikä ole sen jälkeen tippaakaan maistanut, oliskohan nyt joku 25 selvää vuotta takana. Tämä se on käytännössä ainoa mahdollisuus saada holtiton juominen hallintaan. Vaatii todella lujan luonteen, että pystyy siirtymään kohtuukäyttäjäksi. Harvalta onnistuu sellainen. Heikot pääsee hautaan, ennemmin tai myöhemmin. Poliisikaverini sanoo usein, että narkkari kuolee aina. Juopoista jotkut elää pitkäänkin, vaan vähemmistö. Etenkin, jos on muitakin terveysongelmia.
« Vastaus #104 : 19.08.2016 kello on 13:02 »
|