Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Akusta asiaa

<< < (15/26) > >>

Leader dog:

--- Lainaus käyttäjältä: kipa76 - 11.05.2016     kello on 18:37 ---tarviiko tämä akku sitä huohotus letkua ulos? http://www.motonet.fi/fi/tuote/900102/Sznajder-Marine-100Ah-veneakku-P350xL175xK190--
tuossa ainaki lukee että suljettu...

--- Lainaus päättyy ---

Veneakut on yleensä tärinää kestävempiä ja niissä ei välttämättä ole letkuliitäntää raittiiseen ilmaan,mutta ne ovat pääsääntöisesti koteloitu omiin boxeihinsa josta hapot ei läiky ulos, paitsi "asentajan" tekemistä kotelon kiinnitysruuvinreij istä, jos sieltäkään.

Esittämässäsi "moponetin" ilmoituksessa on hintakin varsin kohtuullinen n. 1€ / 1ah

Jgahpir:

--- Lainaus käyttäjältä: kipa76 - 13.05.2016     kello on 16:15 ---kävin nyt ostamassa tämän akun http://www.motonet.fi/fi/tuote/900102/Sznajder-Marine-100Ah-veneakku-P350xL175xK190--
ja kyllä motonetin myyjä sanoi että siitä ei tule lataushöyryjä ulos...
saa ny sitte nähä onko hyvä vaiko huono mutta onhan siinä takuu

--- Lainaus päättyy ---

Kun laturit on kunnossa, eli ei pientäkään ylilatausta, kyllä ne höyryt sisällä pysyy.
Minun kokemus Sznajderista on että palvelee hyvin, kun ei päästä sitä tyhjäksi. Syväpurkua ne ei kestä. Yhden Marinen ja ja kolme AGM akkua tuhonneen kokemuksella.

--- Lainaus käyttäjältä: SeaSharky - 12.05.2016     kello on 15:40 ---En minäkään ole saanut mistään akusta muutaman päivän seisonnan jälkeen juurikaan 12,5v korkeampaa jännitettä, vaikka olen ostanut autoon uuden akun ihan "laatukaupasta".

--- Lainaus päättyy ---

Minulla on nyt käsittelyssä kaksi Exide Marine 80Ah akkua. Viime kesänä ostetut ja vähän perämoottorilla rääkättyjä.Marrasku ussa ladattu täyteen,säilytys ulkona, huhtikuussa voltit 12,60V. Ctekillä pari kertaa elvytyshoitoa viisi päivää sitten ja nyt näyttää 12,95V.
Jos olisi laskenut alle 12,70V, palauttaisin akun.
Mutta toistan taas itseäni, niin tämän kokoiset akut on helppo testata, kun laittaa siihen 50W polttimon napoihin kiinni ja katsoo montako tuntia se palaa. Se antaa paremman tiedon akun kunnosta, eikä vain latauksen tilasta kuten Voltit.

SeaSharky:
Minulla on samainen 90-0100 malli ollut reilun vuoden, vaikuttaa ihan hyvältä, mahtui juuri Ducaton apumiehen penkin alle, missä oli alunperin 75Ah:n akku, meni samaan telineeseen ilman muutoksia.

Leader dog:

--- Lainaus käyttäjältä: Gahpir - 13.05.2016     kello on 17:37 ---Kun laturit on kunnossa, eli ei pientäkään ylilatausta, kyllä ne höyryt sisällä pysyy.
Minun kokemus Sznajderista on että palvelee hyvin, kun ei päästä sitä tyhjäksi. Syväpurkua ne ei kestä. Yhden Marinen ja ja kolme AGM akkua tuhonneen kokemuksella.

Minulla on nyt käsittelyssä kaksi Exide Marine 80Ah akkua. Viime kesänä ostetut ja vähän perämoottorilla rääkättyjä.Marrasku ussa ladattu täyteen,säilytys ulkona, huhtikuussa voltit 12,60V. Ctekillä pari kertaa elvytyshoitoa viisi päivää sitten ja nyt näyttää 12,95V.
Jos olisi laskenut alle 12,70V, palauttaisin akun.
Mutta toistan taas itseäni, niin tämän kokoiset akut on helppo testata, kun laittaa siihen 50W polttimon napoihin kiinni ja katsoo montako tuntia se palaa. Se antaa paremman tiedon akun kunnosta, eikä vain latauksen tilasta kuten Voltit.

--- Lainaus päättyy ---

Merkistä riippumatta, akun kyykytys lyhentää sen käyttöikää, kuten Gahpir on huomannut. Elvytystä voi erillaisilla latureilla koittaa, mutta 100% kuntoon ne ei yleensä tule.

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: Leader dog - 13.05.2016     kello on 18:42 ---Merkistä riippumatta, akun kyykytys lyhentää sen käyttöikää, kuten Gahpir on huomannut. Elvytystä voi erillaisilla latureilla koittaa, mutta 100% kuntoon ne ei yleensä tule.

--- Lainaus päättyy ---
Toi on niin totta....

Vuosia hyvin palvellut akku saattaa olla kertaheitolla mennyttä, kun se pääsee vahingossa kerran tyhjenemään.
Minä en näe mitään järkeä testata akun kuntoa polttamalla hehkulamppua valon sammumiseen asti. Tällaisilla kokeilla joka kerta vähentää akun kestoikää.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View