Kirjoittaja
Aihe: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle (Luettu 52846 kertaa)
« Vastaus #106 : 1.04.2016 kello on 07:09 »
En kyllä älyä miten joku vaunu nostettuna rungolle olisi sitten ei-itse-tehdyn-näköinen Pitäähän kiinnitykset olla kuten kuuluu eli joko pulttaamalla tai käyttämällä apurunkoa ja sitäkautta pulttaamalla tai konttilukoilla tms. Viimeksi kun potkiskelin vaijerivaihtolavala itetta Nivalassa koneliikkeessä se olisi ollut myynnissä 800 €urolla. Se että kaivetaan netistä kaikki markan räpeltelyt esimerkiksi on aika outoa, onhan tekijöitä monentasoisia  Jos kerta pitää saada -luksusta -liki ilmaiseksi -ilman taitoja ja omaa vaivaa niin kannattaa tosiaan suunnitella jotenkin muuten kuin näillä pohjatiedoilla. Ei kukaan pajakaan sitä vaunun sovitusta ihan ilmaiseksi tee ja silti joudut kiipeilemään sinne kaksi metriä korkealle, huomaa että pitää esim rakentaa vielä jotku taiteltavat portaat auton sivulle jotka ei ajon aikana levennä autoa. Pystysuoraan ei oo häävi kiipeillä ellet tee ovea vaunun taakse. outoa juttua on. Kohta paras ja halvin ratkaisu on nykyisestä kuormatilasta potkia seinät ja katto mäelle ja nostaa vaunu sellaisenaan kyytiin ja liinoilla kiinni. On sitten kuorma ja sillä selvä, kukaan ei tule sua sieltä vaunusta häätämäänkään jos päätät siellä nukkua yösi. Ei tartte purkaa mitään eikä asentaa mitään. Katsastuksen ajaksi voit ajaa lastauslaiturille ja rullata vaunun lavalta pois.
« Vastaus #107 : 1.04.2016 kello on 07:45 »
Jos tämä aiemmin esillä ollut on huonosti toteutettu http://www.nettikaravaani.com/omavalmiste/k-a/1386018 Jostakin saku vaunusta purettu tekniikka. Jos mietit hintaa, niin etkös ole sijoittamassa enempi mitä tuosta pyydetää (huomioiden MB:n hinta) - valmis peli. Ainakin minusta todella paljon paremman näköinen kuin muut esillä olleet vaihtoehdot.. Toki, jos alkup. k-a vaihtoehdossa pysyt, ei mitään kiinteää matkakoppia voi ajatella.
Minusta tuo linkin mukainen on aivan sika siisti  Ainoa miinus on tuo wc-pönttö eli ei kasetti-wc.
« Vastaus #108 : 1.04.2016 kello on 08:51 »
Mitä hyötyä saa siitä että vaunun nostaa kuorma-auton lavalle. Kun sitä vaunua ei voi käyttää liikkuessa. Eikö ole edullisempi vetää vaunua sopivan kokoisen auton koukussa. Ja myös pysähtyessä helpompi nousta vaunuun, vaikka kaffeen keittoa varten. Jos haluaa sitä valmiiksi hankittua kuormuria hyödyntää, koukku siihen ja vaunu perään.
« Vastaus #109 : 1.04.2016 kello on 09:23 »
Minusta tuo linkin mukainen on aivan sika siisti Ainoa miinus on tuo wc-pönttö eli ei kasetti-wc.
Olen samaa mieltä.  Kuvien perusteella näyttäisi olevan ammattilaisen valmistama....
« Vastaus #110 : 1.04.2016 kello on 10:01 »
Arvelisin tunti hinnan olevan tuommoisessa kuorma-autoihin eriskoistuneessa korjaamossa 70- 80 euroa. Ja siitä kun lähdetään, niin vanhan kuormakorin poisto jos sujuu ilman ongelmia noin 700-800 euroa. Sitten apurungon teko vaunuun kelpaavineen kiinnityspistein jos ilman ongelmia minimi 30 tuntia ja silloinkin aika raakile eli maalaus ynnä muut apuhommat tekemättä reipas 2000 euroa. Ja sen vanhan vaunun sovitus ja kiinnitys sinne apurungon päälle on sitten aivan arpa hommaa mutta ei varmasti alle 1000 euron onnistu. Ja sen jälkeen jos M1 luokkaa katsastetaan , niin vaunusta kaikki todistukset uusina eli kaasut ja sähköt. Tämmöinen kun on ensi rekisteröinti. Eli 5000 euroa alkaa olla realistinen MINIMI hinta jos vieraalla teettää ammattitaitoa vaativat työt. Ja tuohon hintaa ei sisälly vielä tarvittavat raudat sun muut tarvikkeet. Onnea matkaan sillä sitä tunnut tarvitsevan ja paljon.
« Vastaus #111 : 1.04.2016 kello on 17:21 »
Mitä hyötyä saa siitä että vaunun nostaa kuorma-auton lavalle. Kun sitä vaunua ei voi käyttää liikkuessa. Eikö ole edullisempi vetää vaunua sopivan kokoisen auton koukussa. Ja myös pysähtyessä helpompi nousta vaunuun, vaikka kaffeen keittoa varten. Jos haluaa sitä valmiiksi hankittua kuormuria hyödyntää, koukku siihen ja vaunu perään.
. Aika paljon notkeampi käsitellä tälläistä 8-9 m:n yhtenäistä ajokkia, kuin 13-14 metrin yhdistelmää. Oma ha on reilusti yli 5 metrinen, koukun kanssa n. 5,5 m. Myös polttoainekustannus on ha:lla vedettäessä korkeampi. Minulla vain C-kortti, joten veto tuolla k.autolla ei onnistu ilman korttiluokan korotusta ja tällöin pituus nousee jo n. 17:sta metriin.
« Vastaus #112 : 1.04.2016 kello on 17:22 »
Joo kyllä tämä vaatii kotiseppää tällainen homma tai sitten hommien irroittamista toisistaan TAI valmiin kuormatilan käyttöä pohjana.
« Vastaus #113 : 1.04.2016 kello on 17:27 »
Joo kyllä tämä vaatii kotiseppää tällainen homma tai sitten hommien irroittamista toisistaan TAI valmiin kuormatilan käyttöä pohjana.
Harvalla kotisepällä on siltanosturia, ja muita tarvittavia työkalua. Ei tämä ole tee see itse miehen hommaa. Kopan irrotus ja vaunu tilalle vaatii järeitä työkaluja.
« Vastaus #114 : 1.04.2016 kello on 17:38 »
Harvalla kotisepällä on siltanosturia, ja muita tarvittavia työkalua. Ei tämä ole tee see itse miehen hommaa. Kopan irrotus ja vaunu tilalle vaatii järeitä työkaluja.
kaks parii pukkei ja tunkki.. siin se siltanosturin tarve meni.. eli tost sun vastauksest viimestään paljastui "kädettömyys"  , ite pihallani mota kuorma-auton lavarakennetta vaihtanut/muuttanut  Mutta ÄLÄ anna meijän masentaa tee se mieleisesi kulkine ja oo ylpee luomuksestasi olipa muut mitä mieltä tahansa ,niin mäki teen....
« Vastaus #115 : 1.04.2016 kello on 18:01 »
« Vastaus #116 : 1.04.2016 kello on 18:03 »
kaks parii pukkei ja tunkki.. siin se siltanosturin tarve meni.. eli tost sun vastauksest viimestään paljastui "kädettömyys" , ite pihallani mota kuorma-auton lavarakennetta vaihtanut/muuttanut  Mutta ÄLÄ anna meijän masentaa tee se mieleisesi kulkine ja oo ylpee luomuksestasi olipa muut mitä mieltä tahansa ,niin mäki teen....
Mihin panet ne pukit, kun on sivutörmäyssuojat ja muita vermeitä edessä. Selitä nyt mihin sinä panet ne pukit, ja miten ajat auton pois sieltä välistä jos pukkien sijoittaminen onnistuisikin. Sitä paitsi minulla ei ole sellaisia tilojakaan. On auton mittainen tila, josta alkaa jyrkkä ylämäki. Voin olla "kädetön", mutta olen kuitenkin 1:n ok-talon alusta loppuun rakentanut itse ja toiseen tehnyt isoja remontteja. Pitää muistaa myös vanha totuus, että usein "markan suutari tekee 100 markan vahingon!". Äläkä ala viisastelemaan on Suomessa käytetään euroa.
« Vastaus #117 : 1.04.2016 kello on 18:22 »
Annetaan Rölli olla. Markku pitää meitä niin tyhminä, ettei me ymmärretä kuin vaikee homma tuo on 
Vaikeaa on vain siinä tapauksessa jos ei ole tarvittavia työkaluja, tiloja ja ammattitaitoa. Olen melko varma, että Truck Service hoitaa homman alle tuhannella eurolla. Sehän selviää kun käyn juttelemassa.
« Vastaus #118 : 1.04.2016 kello on 18:29 »
Mihin panet ne pukit, kun on sivutörmäyssuojat ja muita vermeitä edessä. Selitä nyt mihin sinä panet ne pukit, ja miten ajat auton pois sieltä välistä jos pukkien sijoittaminen onnistuisikin. Sitä paitsi minulla ei ole sellaisia tilojakaan. On auton mittainen tila, josta alkaa jyrkkä ylämäki. Voin olla "kädetön", mutta olen kuitenkin 1:n ok-talon alusta loppuun rakentanut itse ja toiseen tehnyt isoja remontteja. Pitää muistaa myös vanha totuus, että usein "markan suutari tekee 100 markan vahingon!". Äläkä ala viisastelemaan on Suomessa käytetään euroa.
aattelikko ett pukit laitetaan leveemmälle ku renkaat ja pokittain palkki väliin. näis hommissa on monasti mielikuvituksesta apua, ja jos niin pieni tila ettei lavan mittaa akselivälin lilisäks oo ni sitt o ahasta, vaikk ei se nii paljo tilaa tarvii...
« Vastaus #119 : 1.04.2016 kello on 18:37 »
Joko ei ole mitään käsitystä mitä on tekemässä tai on trolli. Kun alusta nämä jutut lukee, niin on ammattimies joka osaa ja siitä huolimatta ei ymmärrä osata. Tonnilla korjaamo ehkä ottaa vanhan korin pois, mutta sitten vasta alkaa ne kustannukset. Sen verran monta imu-autoa säiliöineen olen teettänyt, soravehkeitä vaihtanut puuvehkeisiin ja takaisin. Puljannut kontti-autojen kanssa. Että arvelisin itselläni olevan jonkunlainen käsitys kustannustasosta ja työn määrästä mitä tämmöisessä syntyy. Eli tätä tarinaa ei kannata jatkaa ennen kuin on nähnyt tuon Truck Servicen tarjouksen kopion. Kirotus virheet saa etsiä ja mainitakkin jos se helpottaa.
|