rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle  (Luettu 52935 kertaa)

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:00
  • RAV 4
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #75 : 30.03.2016 kello on 18:20 »
Toi kabe ei kyl kauaa vanhene sivustolla. Lattialämpökin vielä kait aldella.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.04.2016 kello on 02:50
« Vastaus #76 : 30.03.2016 kello on 18:47 »

Tuosta vaunun "virittämisestä" kuormakorin tilalle olen kyllä samaa mieltä kuin moni muukin; on työläämpi homma. Ihan turhaan jättäisit vaunuun rungon vaikka akseliston poistasitkin. Vaunu kori on vain muutamalla läpipultilla lattian läpi runkoo pultattu - noilta kohdin kun teet(ätät) poikkipalkin pätkät k-a:n pitkittäisten C-palkkien kylkeen sovitteet. Vaunun kori voi makaa noiden k-a:n pitkittäispalkkien päällä kuten vaunun alusta/rungon päällä. Tuosta -80/90 luvun taitteen ajoista alkaen vaunujen korit ovat "itsekantavia" ilman alustan poikittaispalkistoj a..

Jos kiinteän ratkaisun tästä aiot, niin kyllä nykyisen (lämpöeristetyn?) umpikorin muokkaaminen matkailukoriksi on huomattavasti helpompi, halvempi ja fiksumpi ratkaisu. Tekniikan siis; kaasulämm., sähköpatruuna, boileri, patterit+putkistot, jääkaapin, hellan, uunin, kokonaisen wc/suihkun, koko. keittiön tiskialtaineen ja kaappeineen, ikkunat, kattoluukut, sängyt ja sohvat pöytineen jne. kun ottaa sopivan kokoluokan vaunusta.. Ensiksi vain mietit ikkunoiden/luukkujen reiät koriin, sitten laitat lopullisen sisäverhouspinnan ja lopuksi viikonlopussa ruuvailee akkukoneella vaunusälän paikoilleen.. kaasu- ja sähköhommat siirrät ite, mutta tarkastus päälle alan firmassa.

Jos oikeasti kiinnostaa, mulla on myydä Kafi 582:n tekniikka+sisusta+ikkunat ja luukut projektiin. Laita YV:tä jos..

Semmoinenkin asia kannattaa muistaa, että parilla tonnilla ei saa "ehjää" vaunua vaan 20-30 v ikääntyneen projektin, jossa voi olla paljonkin mätää. Varmasti on rikkimenneitä vehkeitä, tekstiilejä + elämisen jäljet.. Pitäisi laittaa 10k€, että sais kuivan ja ehjän vaunun, jossa alusta on aivan turhaan.

Et tunne autoani. Pitkittäispalkkien päällä on jo olemassa poikittaispalkit, joiden päällä kuormakori lepää.

Ei ole lämpöeristetty kori. Kaikki pitäisi rakentaa alusta alkaen ja katto kokonaan uusiksi, koska on nyt alumiinipalkkien päällä oleva lasikuitukangas.
Kenen vaunusta minä "otan" tuon tekniikan.  Jos löytyykin jostain kohtuuhinnalla, niin purkaminen on valtava  työ, ja uudelleen asentaminen 3:n  kertainen työ.  Kun menen sitten katsastamaan,  niin siellä pyytävät todistukset siitä, että kaasu-  ja sähköasennukset  on tehnyt ammattilainen, jolla on lain vaatimat luvat tehdä näitä asennuksia.
Jos haluaa itse rakentaa, niin toimiva tekniikka helpoimmalla ja halvimmalla löytyy alan liikkeistä.  Painotan sanaa TOIMIVA.

Ihan parilla tonnilla ei saa vaunua, joka kannattaisi autoon "istuttaa", mutta hintaluokassa 3-4 tuhatta jo löytyy.  Tässä yksi esimerkki:  http://www.nettikaravaani.com/kabe/smaragd/1451111

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:36
« Vastaus #77 : 30.03.2016 kello on 18:52 »

Miten niin ei löydy  kohtuuhintaisia aihioita.  Tässä yksi esimerkki:  http://www.nettikaravaani.com/kabe/smaragd/1451111

Enkä unohda sitä kokonaispainon laskua, koska se  vaikuttaa suoraan ajoneuvoveroon, jos  siis katsastetaan matkailuajoneuvoksi . Painolla 6,5 t tuo vero on reilut 800 €.

En ala tuosta muusta kanssasi väittelemään. Itse kyllä tietäisin miten tuon tekisin.

Tähän lainaukseen liittyen - tuo ei ole se mainitsemasi iso vaunu.

Kun katsastaa asuntoautoksi,  säästät vielä lisää ainakin 500kg sen perälautanosturin poistamalla. - Mitä sillä teet autossa joka on  rekisteröity asuntoautoksi?

Minä antaisin olla kuorma-autona ettei tarvii maksaa järjetöntä veroa.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #78 : 30.03.2016 kello on 18:58 »
Toi kabe ei kyl kauaa vanhene sivustolla. Lattialämpökin vielä kait aldella.
Menee varmaan helposti kaupaksi, koska hinta / laatusuhde on hyvä ja järkevä.  Kävisin itse ostamassa pois kuleksimasta, mutta juuri tällä hetkellä ei  onnistu.
90 % käytetyistä vaunuista on täysin ylimitoitettuja ja epärealistisia hinnaltaan.  Valtaosaan pätee huutokauppakeisaria lainaten: "Hulluhan se on joka ei puolta tarjoo". 
Yleensä parhaat hinta / laatusuhteeltaan löytyvät alan liikkeistä, mikä tuntuu tosi oudolta.  Tämä perikunnan myymä yksilö tekee siinäkin suhteessa melkoisen poikkeuksen.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #79 : 30.03.2016 kello on 19:19 »
En ala tuosta muusta kanssasi väittelemään. Itse kyllä tietäisin miten tuon tekisin.

Tähän lainaukseen liittyen - tuo ei ole se mainitsemasi iso vaunu.

Kun katsastaa asuntoautoksi,  säästät vielä lisää ainakin 500kg sen perälautanosturin poistamalla. - Mitä sillä teet autossa joka on  rekisteröity asuntoautoksi?

Minä antaisin olla kuorma-autona ettei tarvii maksaa järjetöntä veroa.

Vaunu on minulle ihan tarpeeksi iso ja ennenkaikkea erittäin siisti, hyväkuntoinen sekä tarpeellisella ja toimivalla tekniikalla varustettuna.

Antaisit siis vaunun olla pyörien päällä ja sitoisit asianmukaisesti kiinni lavaan,  jolloin säilyisi kuorma-autona.  Niin minäkin ensin ajattelin, mutta  kun näin tuon kuvan kiinteästi asennetusta, niin mieli vähän muuttui. Vero on kyllä melko korkea, mutta toisaalta kun on nykyää niin helppo tehdä netissä käyttöönotto / poisto, niin ei tarvitse maksaa veroa muuta kuin käyttöpäivistä.   

Siitä perälautanosturista  voisi helposti saada 1000 €.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #80 : 30.03.2016 kello on 19:23 »
Vaunu on minulle ihan tarpeeksi iso ja ennenkaikkea erittäin siisti, hyväkuntoinen sekä tarpeellisella ja toimivalla tekniikalla varustettuna.

Antaisit siis vaunun olla pyörien päällä ja sitoisit asianmukaisesti kiinni lavaan,  jolloin säilyisi kuorma-autona.  Niin minäkin ensin ajattelin, mutta  kun näin tuon kuvan kiinteästi asennetusta, niin mieli vähän muuttui. Vero on kyllä melko korkea, mutta toisaalta kun on nykyää niin helppo tehdä netissä käyttöönotto / poisto, niin ei tarvitse maksaa veroa muuta kuin käyttöpäivistä.   

Siitä perälautanosturista  voisi helposti saada 1000 €.

No eipä ollu ajatukset sinne päinkään. Kuten jo aiemmin tuli, koko runko vaunusta pois ja auton korin tilalle vaihtosysteemiksi.. . Mutta eipä tähän ole minulla nyt enää mitään lisättävää.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #81 : 30.03.2016 kello on 19:31 »
No eipä ollu ajatukset sinne päinkään. Kuten jo aiemmin tuli, koko runko vaunusta pois ja auton korin tilalle vaihtosysteemiksi.. . Mutta eipä tähän ole minulla nyt enää mitään lisättävää.
.

Jaa että sellainen vaihtoehto.  No mitä arvelet että tuo vaihtolavalaitteist o hydraulikoneikkoine en ja asennuksineen maksaisi.  Ei taida 10000 € riittää.  Taitaisi olla halvempaa ostaa käytetty auto, jossa kaikki valmiina.

P.S. Nettikoneesta löytyi yksi umpiruosteinen 20 vuotta vanha vaihtolavalaitteist o, hinta  5000 €.  Hinta ei sisältänyt niitä lavoja.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #82 : 30.03.2016 kello on 20:27 »
Moni paasaa minulle että kannatta itse rakentaa kuormakoriin asunto-osa ja kuinka halpaa ja helppoa  se on.

Oheisena kuvia huutokauppa.com:sta, kun tee se itse  mies  on rakentanut halvalla linja-auton runkoon asuntoauton. Auton myyntilauseessa kylläkin sanotaan: "Rakennettu tyylikkäästi, keittiövarustus, perällä leveä sänky, lisäksi kerrossänky ja nukkumapaikka alhaalla, stereot, paljon kaiuttimia ja vahvistin, 4 kpl televisioita, yms, kuvat kertoo paremmin"

https://huutokaupat.com/fi/v/276230

Joo, kuvat tosiaan kertoo .....

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:21
« Vastaus #83 : 30.03.2016 kello on 20:29 »
^
Minä olen joskus pähkäillyt matkailukoria vaihtolava-autoon....

Kätevin olisi vaijerikäyttöinen kaksiakselinen. Kiskot vain vaunun alle ja menoksi. Voisi jättää vaikka koko vaunun kausipaikalle, tai vastaavalle ja auto olisi valmis hyötyajoon. Muita vaihtoehtoja olisi konttilukoilla, tai koukkulavalla. Vaijerivaihtolavala itteet olisivat kaiketi halvimmat.
Työmaaparakkeja olen kuskannut ja jopa yhtä rantasaunaakin, kun oli kiskot alla.

Tuon nykyisen umpikaappisen ja takalaitanostimella varustetun antaisin olla sellaisenaan. Muutostyö maksaa hetkessä auton hinnan. Korkeintaan antaisin vaihdossa vaihtolava-autoon.
Noita kiskoja saa kilohinnalla mistä vain. Esimerkiksi vanhan ruostuneen roskalavan alta pelastaa kiskot.
Tai sitten uutta kiskoa alle. http://www.varastokontti.fi/index.php/tuotteet/category/38-vaihtolavatarvikkeet?page=1
Tuolta vaihtolava-auto ja Mascuksesta löytyy lisää: http://www.nettikone.com/kuljetuskalusto/kuorma-autot?id_cat_sub_type=181

• Vieras
  • Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
    « Vastaus #84 : 30.03.2016 kello on 20:40 »
    "Rakennettu tyylikkäästi,, kuvat kertoo paremmin"

Joo, kuvat tosiaan kertoo .....

;D parakkilomaa tosiaan.  ;D

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #85 : 30.03.2016 kello on 22:17 »
    .

Jaa että sellainen vaihtoehto.  No mitä arvelet että tuo vaihtolavalaitteist o hydraulikoneikkoine en ja asennuksineen maksaisi.  Ei taida 10000 € riittää.  Taitaisi olla halvempaa ostaa käytetty auto, jossa kaikki valmiina.

P.S. Nettikoneesta löytyi yksi umpiruosteinen 20 vuotta vanha vaihtolavalaitteist o, hinta  5000 €.  Hinta ei sisältänyt niitä lavoja.

Ei mitään tietoa. En kyllä vaihtolavalaitteita missään maininnut  ;D

• Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:00
    • RAV 4
    « Vastaus #86 : 30.03.2016 kello on 22:37 »
    Konttilukoilla vaan vaunu lavalle ja pitää kuorma autona. Eiköhän ole edullisin vaihtoehto? Jos vois siirtää oven taakse ni perälaudasta sais terassin,ja markiiisi päälle ;)

• Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    « Vastaus #87 : 31.03.2016 kello on 03:24 »
    Konttilukoilla vaan vaunu lavalle ja pitää kuorma autona. Eiköhän ole edullisin vaihtoehto? Jos vois siirtää oven taakse ni perälaudasta sais terassin,ja markiiisi päälle ;)

Kyllä on järkevä vaihtoehto.  Eikä sekään, jos asennan kiinteästi ja katsastan asuntoautoksi, merkitse mitään maailmanloppua verotuksellisessa mielessä.  Käytän osan vuotta, ja maksan käytöstä veroa ehkä 200-400.  Ei paha.
    Ehdotellaan kaikenlaisia vaihtolavasysteemej ä, ja nykyisen korin rakentamista asunto-osaksi.  Hyviä ehdotuksia sinänsä, mutta silloin pitää laittaa rahaa peliin tai varautua ainakin 20 t€:n kuluihin.  Mikäli minulla on niin paljon rahaa laittaa projektiin, niin silloin ajan mielummin auton Viroon ja teetätän luxus-matkailuauton, jossa 20 t€:lla saa saman lopputuloksen kuin Suomessa 50 t€:n euron kanssa.
    Jos alkaa rakentamaan / rakennuttamaan nykyiseen koriin asunto-osaa, niin vähimmäisvaatimukse na on että työn, tekniikan ja kodintekniikan laatu on vähintäänkin sama, mitä on nykyisissä asuntovaunuissa tai matkailuautoissa.  Muutoinhan asiassa ei ole mitään järkeä.   

• Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    « Vastaus #88 : 31.03.2016 kello on 03:38 »
    Konttilukoilla vaan vaunu lavalle ja pitää kuorma autona.

Yksi tyhmä kysymys.  Miten ne "konttilukot" kiinnittyvät asuntovaunuun ?.

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:19.11.2025 kello on 07:59
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    « Vastaus #89 : 31.03.2016 kello on 17:28 »
    Yksi tyhmä kysymys.  Miten ne "konttilukot" kiinnittyvät asuntovaunuun ?.
    tyhmä vastaus, siihe uuteen vaunun rungon tilalle tulevassa apurungossa on konttilukon vastakappaleet  ;D