Tekniikkakeskustelut > Vetoautot

Asuntovaunu kuorma-auton lavalle

<< < (16/29) > >>

mike:
Toi kabe ei kyl kauaa vanhene sivustolla. Lattialämpökin vielä kait aldella.

markkuelonen:

--- Lainaus käyttäjältä: 88k5 - 30.03.2016     kello on 08:43 ---
Tuosta vaunun "virittämisestä" kuormakorin tilalle olen kyllä samaa mieltä kuin moni muukin; on työläämpi homma. Ihan turhaan jättäisit vaunuun rungon vaikka akseliston poistasitkin. Vaunu kori on vain muutamalla läpipultilla lattian läpi runkoo pultattu - noilta kohdin kun teet(ätät) poikkipalkin pätkät k-a:n pitkittäisten C-palkkien kylkeen sovitteet. Vaunun kori voi makaa noiden k-a:n pitkittäispalkkien päällä kuten vaunun alusta/rungon päällä. Tuosta -80/90 luvun taitteen ajoista alkaen vaunujen korit ovat "itsekantavia" ilman alustan poikittaispalkistoj a..

Jos kiinteän ratkaisun tästä aiot, niin kyllä nykyisen (lämpöeristetyn?) umpikorin muokkaaminen matkailukoriksi on huomattavasti helpompi, halvempi ja fiksumpi ratkaisu. Tekniikan siis; kaasulämm., sähköpatruuna, boileri, patterit+putkistot, jääkaapin, hellan, uunin, kokonaisen wc/suihkun, koko. keittiön tiskialtaineen ja kaappeineen, ikkunat, kattoluukut, sängyt ja sohvat pöytineen jne. kun ottaa sopivan kokoluokan vaunusta.. Ensiksi vain mietit ikkunoiden/luukkujen reiät koriin, sitten laitat lopullisen sisäverhouspinnan ja lopuksi viikonlopussa ruuvailee akkukoneella vaunusälän paikoilleen.. kaasu- ja sähköhommat siirrät ite, mutta tarkastus päälle alan firmassa.

Jos oikeasti kiinnostaa, mulla on myydä Kafi 582:n tekniikka+sisusta+ikkunat ja luukut projektiin. Laita YV:tä jos..

Semmoinenkin asia kannattaa muistaa, että parilla tonnilla ei saa "ehjää" vaunua vaan 20-30 v ikääntyneen projektin, jossa voi olla paljonkin mätää. Varmasti on rikkimenneitä vehkeitä, tekstiilejä + elämisen jäljet.. Pitäisi laittaa 10k€, että sais kuivan ja ehjän vaunun, jossa alusta on aivan turhaan.

--- Lainaus päättyy ---

Et tunne autoani. Pitkittäispalkkien päällä on jo olemassa poikittaispalkit, joiden päällä kuormakori lepää.

Ei ole lämpöeristetty kori. Kaikki pitäisi rakentaa alusta alkaen ja katto kokonaan uusiksi, koska on nyt alumiinipalkkien päällä oleva lasikuitukangas.
Kenen vaunusta minä "otan" tuon tekniikan.  Jos löytyykin jostain kohtuuhinnalla, niin purkaminen on valtava  työ, ja uudelleen asentaminen 3:n  kertainen työ.  Kun menen sitten katsastamaan,  niin siellä pyytävät todistukset siitä, että kaasu-  ja sähköasennukset  on tehnyt ammattilainen, jolla on lain vaatimat luvat tehdä näitä asennuksia.
Jos haluaa itse rakentaa, niin toimiva tekniikka helpoimmalla ja halvimmalla löytyy alan liikkeistä.  Painotan sanaa TOIMIVA.

Ihan parilla tonnilla ei saa vaunua, joka kannattaisi autoon "istuttaa", mutta hintaluokassa 3-4 tuhatta jo löytyy.  Tässä yksi esimerkki:  http://www.nettikaravaani.com/kabe/smaragd/1451111

Ossi66:

--- Lainaus käyttäjältä: markkuelonen - 30.03.2016     kello on 18:13 ---
Miten niin ei löydy  kohtuuhintaisia aihioita.  Tässä yksi esimerkki:  http://www.nettikaravaani.com/kabe/smaragd/1451111

Enkä unohda sitä kokonaispainon laskua, koska se  vaikuttaa suoraan ajoneuvoveroon, jos  siis katsastetaan matkailuajoneuvoksi . Painolla 6,5 t tuo vero on reilut 800 €.

--- Lainaus päättyy ---

En ala tuosta muusta kanssasi väittelemään. Itse kyllä tietäisin miten tuon tekisin.

Tähän lainaukseen liittyen - tuo ei ole se mainitsemasi iso vaunu.

Kun katsastaa asuntoautoksi,  säästät vielä lisää ainakin 500kg sen perälautanosturin poistamalla. - Mitä sillä teet autossa joka on  rekisteröity asuntoautoksi?

Minä antaisin olla kuorma-autona ettei tarvii maksaa järjetöntä veroa.

markkuelonen:

--- Lainaus käyttäjältä: mike - 30.03.2016     kello on 18:20 ---Toi kabe ei kyl kauaa vanhene sivustolla. Lattialämpökin vielä kait aldella.

--- Lainaus päättyy ---
Menee varmaan helposti kaupaksi, koska hinta / laatusuhde on hyvä ja järkevä.  Kävisin itse ostamassa pois kuleksimasta, mutta juuri tällä hetkellä ei  onnistu.
90 % käytetyistä vaunuista on täysin ylimitoitettuja ja epärealistisia hinnaltaan.  Valtaosaan pätee huutokauppakeisaria lainaten: "Hulluhan se on joka ei puolta tarjoo". 
Yleensä parhaat hinta / laatusuhteeltaan löytyvät alan liikkeistä, mikä tuntuu tosi oudolta.  Tämä perikunnan myymä yksilö tekee siinäkin suhteessa melkoisen poikkeuksen.

markkuelonen:

--- Lainaus käyttäjältä: Ossi66 - 30.03.2016     kello on 18:52 ---En ala tuosta muusta kanssasi väittelemään. Itse kyllä tietäisin miten tuon tekisin.

Tähän lainaukseen liittyen - tuo ei ole se mainitsemasi iso vaunu.

Kun katsastaa asuntoautoksi,  säästät vielä lisää ainakin 500kg sen perälautanosturin poistamalla. - Mitä sillä teet autossa joka on  rekisteröity asuntoautoksi?

Minä antaisin olla kuorma-autona ettei tarvii maksaa järjetöntä veroa.

--- Lainaus päättyy ---

Vaunu on minulle ihan tarpeeksi iso ja ennenkaikkea erittäin siisti, hyväkuntoinen sekä tarpeellisella ja toimivalla tekniikalla varustettuna.

Antaisit siis vaunun olla pyörien päällä ja sitoisit asianmukaisesti kiinni lavaan,  jolloin säilyisi kuorma-autona.  Niin minäkin ensin ajattelin, mutta  kun näin tuon kuvan kiinteästi asennetusta, niin mieli vähän muuttui. Vero on kyllä melko korkea, mutta toisaalta kun on nykyää niin helppo tehdä netissä käyttöönotto / poisto, niin ei tarvitse maksaa veroa muuta kuin käyttöpäivistä.   

Siitä perälautanosturista  voisi helposti saada 1000 €.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View