Kirjoittaja
Aihe: onko nois uudemmis autois poistettu VARAPYÖRÄ kaikist ? (Luettu 7727 kertaa)
« Vastaus #1 : 3.06.2011 kello on 19:55 »
Taitaa nuo rengasrikot olla nykyään senverran harvinaisia, että osa valmistajista on päätynyt korvaamaan koko tilaa vievän renkaan paikkapullolla ja minikompressorilla. Vaunussamme ei ole varapyörää ja olenkin varustanut auton peräkonttiin juuri tuon modernin version varapyörästä -> minikompura ja paikkapullo  . Ongelma on tietenkin se, että jos ei heti huomaa renkaan hajoamista ja se ehtii mennä ihan palasiksi, niin tuolla paikkaus setillä ei sitten paljon tehdä. Tätä varten lienee nykyään sitten vakuutukset. ..........maailma on muuttunut.
« Vastaus #2 : 3.06.2011 kello on 20:06 »
Ei sitä tuossa -08 Adriassakaan ole vaan olisi pitänyt hankkia lisävarusteena, autossa on sen tilalla juuri tuollainen paikkauspullo ja kompressori. On tuo renkaan hajoaminen räjähtäen tai muuten rikkoutuminen siten ettei renkaassa saa ilmaa pysymään vaahtopullolla ja kompressorilla niin harvinaista jotta näen sen kuljettamisen mukana turhana lisäpainona tai turhana tilanviejänä.
Henkilöautoonkin olen joutunut tien päällä "rengastöihin" viimeksi 20 vuotta sitten, isän kanssa oltiin moottoripyörämessui lta tulossa ja Järvenpään kohdalla se sitten tyhjeni, ilmeisesti joku oli vaan halunnut löysätä venttiiliä, pelkkä kiristys ja täyttö auttoi.
« Vastaus #3 : 3.06.2011 kello on 20:08 »
Olisko vain kustannus kysymys.
Kilpailu on kovaa ja auton hinta täytyy saada mahdollisimman alas.
« Vastaus #4 : 3.06.2011 kello on 20:13 »
Varustauduin tuohon rengasrikkoon laitattamalla "mömmöt" valmiiksi renkaaseen. http://rengasrikko.fi/info.htmAine oli paras (ja ainoa joka piti ilmat sisällä ilman ongelmia) Moottori lehden testissä 2008 Tosin nettikirjoituksessa ainetta ei mainita lainkaan, lehdessä se sen sijaan oli. Tuolla kerroin enemmäkin: http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=31645390Vaihdoin jo renkaat uusiin ja laitatin taas aineet niihinkin. Hiukan vaihdossa asentaja murisi, mutta olin jo tilatessa maininnut asiasta, eikä tilauksen vastaanottaja pitänyt sitä minään ongelmana. Vaihtoon mennessäni toinen kaveri (toinen töiden vastaanottaja) väitti sitä kielletyksi maantieliikenteessä, joten kävinpä katsastuskonttorill a juttelemassa aiheesta. Katsastajan mielestä ei siitä mitään kieltoa ole, päin vastoin kaikki turvallisuutta lisäävä on hyväksi hänen mielestään, eivätkä he sitä paitsi näe renkaan sisään, sanoi hän.
« Viimeksi muokattu: 3.06.2011 kello on 20:25 »
« Vastaus #5 : 3.06.2011 kello on 20:27 »
Olisko vain kustannus kysymys.
Kilpailu on kovaa ja auton hinta täytyy saada mahdollisimman alas.
Henkilöautoissa ainakin vararenkaan tila on järkevämpää suunnitella hyötykäyttöön kuin pitää siellä vararengasta. Aika harvassa on ne autoilijat myös täällä orgissa joilta rengas on hajonnut niin pahasti ettei se matka voisi jatkua paikkauspullolla. Ja tunnen monia autoilijoita joilla on vararengas mutta niin on myös paikkauspullo jonka he käyttävät ensin jotta pääsee renkaanvaihtoon kotiin asti tai jopa suoraan rengasliikkeeseen.
« Vastaus #6 : 3.06.2011 kello on 20:47 »
« Vastaus #7 : 3.06.2011 kello on 20:56 »
Siinä ei mömmöt auta, kun renkaan kudokset pettää ja tapahtuu räjähdys. Henkilöautoissa ei enää näin tapahdu, vaan raskaissa ajoneuvoissa (500-1000kg/rengas) joissa renkaalle kohdistuu iso rasitus. Niin no, paripyörä kulkimissa on kuusi rengasta, on siinä mistä ottaa vaikka pari "varalle", jos tarve vaatii, ja joskus vaatii. 
« Vastaus #8 : 3.06.2011 kello on 21:01 »
Siinä ei mömmöt auta, kun renkaan kudokset pettää ja tapahtuu räjähdys. Henkilöautoissa ei enää näin tapahdu, vaan raskaissa ajoneuvoissa (500-1000kg/rengas) joissa renkaalle kohdistuu iso rasitus. Niin no, paripyörä kulkimissa on kuusi rengasta, on siinä mistä ottaa vaikka pari "varalle", jos tarve vaatii, ja joskus vaatii. 
Tuossa minun kulkimessa on paineet 4,8 kiloa,ei tarvii paljon viiltoa,kun poksahtaa !!
« Vastaus #9 : 3.06.2011 kello on 21:06 »
Fiilis kuskeilla on paineita renkaissa, muuten mennään sitten löysemmin. ...Elämä on... 
« Vastaus #10 : 3.06.2011 kello on 21:35 »
Taitaa sen varapyörän poistoon ainakin henkilöautoissa olla syynä pienempi paino jonka kautta pienempi kulutus. Kaikki litran sadasosat käytetään hyväksi. Itse olen vuosikymmeniä ollut autonasentajan hommissa ja varmaan 90% autoilijoista joilla ei ole varapyörää mukana ovat jääneet tienpäälle. Nykyautot kun tahtovat olla sen verran hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettu että jos kumiin osuu vaikka naula ja se tyhjenee hitaasti niin sitä ei huomaa ennenkuin rengas (varsinkin takapäässä) on niin pahoin hajalla että mitkään litkut ja kompurat eivät tilannetta enää pelasta. Usein naiskuskit ja nykyään enenevässä määrin myös mieskuskit ajavat rikkinäisellä pyörällä niin pitkälle kuin on mahdollista ja sitten tienpäältä soitellaan korjaamoille että tarvis apuja kun autossa ei näemmä olekkaan varapyörää.
« Vastaus #11 : 3.06.2011 kello on 21:38 »
Ei ollut varapyörää Bravossakaan, vain paikka-ainepullo ja kompressori. Nyt on VW 15" 4*100 jakoinen tilapäispyörä joka käy vaunuun ja peräkärryyn, autoon sitten epäkeskopulteilla. Nykyrenkaat on kupeista aika arkoja, mökin pihalla terävää kivenreunaa vasten psuh ja taas tarvittiin varapyörää, siitä tuuman mittaisesta reiästä ei paikkapullolla selviä.
« Vastaus #12 : 3.06.2011 kello on 21:46 »
Varapyörä on auton takakopassa. Ei kylläkään koskaan käytetty, edelleen ihan "neitseellinen" rengas.
« Vastaus #13 : 3.06.2011 kello on 21:59 »
Taitaa sen varapyörän poistoon ainakin henkilöautoissa olla syynä pienempi paino jonka kautta pienempi kulutus. Kaikki litran sadasosat käytetään hyväksi. Itse olen vuosikymmeniä ollut autonasentajan hommissa ja varmaan 90% autoilijoista joilla ei ole varapyörää mukana ovat jääneet tienpäälle. Nykyautot kun tahtovat olla sen verran hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettu että jos kumiin osuu vaikka naula ja se tyhjenee hitaasti niin sitä ei huomaa ennenkuin rengas (varsinkin takapäässä) on niin pahoin hajalla että mitkään litkut ja kompurat eivät tilannetta enää pelasta. Usein naiskuskit ja nykyään enenevässä määrin myös mieskuskit ajavat rikkinäisellä pyörällä niin pitkälle kuin on mahdollista ja sitten tienpäältä soitellaan korjaamoille että tarvis apuja kun autossa ei näemmä olekkaan varapyörää.
Ja jos joutuu tien päällä rengas hommiin, niin se ei monestikkaan onnistu, kun ostetussa palvelussa pultit on isketty kiinni paineilma työkalulla. 
« Vastaus #14 : 3.06.2011 kello on 22:05 »
Onneksi olen itse kiristänyt h-auton pultit momenttiavaimella 14 kg. Puolimetrisellä avaimella saa auki.
|