rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko  (Luettu 9146 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:15.06.2024 kello on 17:37
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
« : 4.03.2016 kello on 11:12 »
Semmoista vain olen pohtinut, että un vanhempien Fiat Ducatojen vaihteistojen vitosvaihde on varsin kuuluisa siitä että ei kestä liian hitailla nopeuksilla ajamista. Eli käytännössä ainakaan alle kahdeksaakymppiä ei saisi kauheasti ajella. Niin onko mitään järkeä vaihtaa alle esim pienempää vannekokoa olevat renkaat? Jos 16 tuumaiset vaihtaisi 15 tuumaisiin ja muuten vaikka vastaaviin. Onko tästä käytännössä mitään hyötyä ja mitkä on puolestaan sitten huonot puolet?

Vannetukun sivun laskurilla esim minun rekisteriotteessa olevasta rengaskoosta 195/75-16 pienentämällä vannetta tuumalla ympärysmitta tippuu 69,9 --> 67,4. Mikäli tästä nyt nopeasti laskee, niin jotta auto kulkee tuon 80 km/h pienemmällä renkaalla pitää moottorin pyöriä samaa vauhtia jolla isommalla renkaalla mentäisiin noin 83 km/h. Onko tästä vielä mitään apua?

 Mikähän on vastaavasti vaikutus polttoainekustannuk siin ja rengaskuluihin? Onko halvempaa fiksailla vaan vaihteistoa?


Tuolta löytyy jotain infoa asiasta. Lakipykälien paikkaansapitävyytt ä en ole mitenkään erityisemmin muualta tarkistanut.
https://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#laskuri

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:36
  • Italiafani
Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
« Vastaus #1 : 4.03.2016 kello on 11:31 »
Aikanaan kun olin noissa korjaamohommissa mukana ja tuo vaihteisto- ongelma oli pahimmillaan niin maahantuojalta tuli tieto että vaihteiston öljymäärää lisättiin 0,7l jonka jälkeen vitosvaihde sai voitelua myös pienemmillä kierroksilla.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2021 kello on 09:49
Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
« Vastaus #2 : 4.03.2016 kello on 12:19 »
Ennen vanteiden hankintaa kannattaa varmistaa että jarrut mahtuu ja löytyy riittävällä kantavuudella olevia renkaita. Jos kyllä, niin varmaan ihan hyvä idea. Itse olen varmistanut vaihteiston kestävyyttä tuon extraöljymäärän ja ajotavan lisäksi RVS-käsittelyllä. Mutta ne ei poista sitä tosiasiaa että 1.9 TD:lle vitonen ja pakki on edelleen liian pitkät matkailuautokäyttöö n.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.11.2023 kello on 07:51
Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
« Vastaus #3 : 4.03.2016 kello on 15:11 »
Kannattaa myös muistaa, että 16 tuumaisessa vakiovanteessa on eri pulttijako kuin 15 tuumaisessa vakiovanteessa. Ainakin vanhemmissa.

  • Vieras
  • Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
    « Vastaus #4 : 4.03.2016 kello on 16:33 »
    Vaihda 5-sen hammaspyörät 16% hitaammiksi. Hintaa n. 300€. Kierrokset vähän nousee, mutta voit käyttää vitosta aivan hyvin alhaisemmalla nopeudella, lopputulos on jopa kulutuksen pieneneminen.

  • Vieras
  • Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
    « Vastaus #5 : 4.03.2016 kello on 18:43 »
    Vaihda 5-sen hammaspyörät 16% hitaammiksi. Hintaa n. 300€. Kierrokset vähän nousee, mutta voit käyttää vitosta aivan hyvin alhaisemmalla nopeudella, lopputulos on jopa kulutuksen pieneneminen.

    Näistä laatikoista on ollut keskustelua ai'emmin, enkä halua kyseenalaistaa kenenkään mielipiteitä.

    Meidän (1991 2,5 TD ) on varmaan jotain vaihdeltu rattaita koska kulkee "kevyesti" 5-vaihteella.

     Olen mielestäni elämäni aikana oppinut tuntemaan ajaessani monilla kymmenillä erimerkeillä "pintakaasun, keveän etemisen, väkisin" vedättämisen erot.

    Jostain tuli esille, en ole varma ymmärryksestäni, mutta käytössä on 3 erilaista laatikon välitysten "tiheyttä?"


    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 3.05.2018 kello on 18:30
    Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
    « Vastaus #6 : 4.03.2016 kello on 20:24 »
    Itselläkin odottaa 16 % tihentävän vitosen rattaat asentamista.
    16" pikkujakoista eli sitä tavallisempaa 5x118 on ollut vanhassa (-91 - -94) ja sitten on uudempaa Maxin vannetta 16" jossa on 5x130 mm jako.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:16
    Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
    « Vastaus #7 : 4.03.2016 kello on 20:43 »
    16" pikkujakoista eli sitä tavallisempaa 5x118 on ollut vanhassa (-91 - -94)

    Noina vuosina taisi olla kaikkia, 14, 15 ja 16 tuumasia.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 3.05.2018 kello on 18:30
    Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
    « Vastaus #8 : 4.03.2016 kello on 21:25 »
    Vanhassa -I-koppasessa oliainakin 14", nämä ei mahdu uudempaan isojarruiseen.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
    • Hämeenperä
    Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
    « Vastaus #9 : 4.03.2016 kello on 21:54 »
    Itselläkin odottaa 16 % tihentävän vitosen rattaat asentamista.

    Mites päädyit juuri tuohon prosenttiin? Mitä muuta vaihdat samalla avauksella?

    Avauksen hyvä kysymys, vaikuttaako pyörän koko esim kulutukseen tai muuhun, on vastaamatta ;)

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:20.05.2024 kello on 06:37
    • Sebulon
    Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
    « Vastaus #10 : 4.03.2016 kello on 23:37 »
    Minulla samanlaiset murheet retkiauton Peugeot Boxerin 5-vaihteen kanssa. Ensiksi ajattelin vaihtaa vain halkaisijaltaan pienempiin renkaisiin/matalaprofiilisiin, mutta ongelmaksi koitui niiden kantavuus.
    Lueskelin nettijuttuja 5-vaihteen ongelmista ja olen päätynyt vaihtamaan sen ratasparin. Tamgears Valkeakoskella myy ratasparia 260€ hintaan ja osasivat tarjota 15% tiheämpää välitystä, joka sopii matkailuautojen välitykseksi hyvin.
    Työ kestää 1-1,5t. Jos auto on vm. 2003- ja/tai peruutusvaihde 1.sen vieressä niin laatikon pääty on peltikuorinen niin silloin rattaiden vaihto ei edellytä laatikon irroittamista. Vain vas. etupyörä pois niin on tilaa purkaa laatikon pääty pois.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
    • ---
    Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
    « Vastaus #11 : 5.03.2016 kello on 07:17 »
    Ja vieläkö ajat sen kallelleen, niin ei öljyä pitäisi tulla kovin paljoa. Rtv-silikoonilla koppa takas..

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:15.06.2024 kello on 17:37
    • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
    Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
    « Vastaus #12 : 5.03.2016 kello on 10:11 »
    Avauksen hyvä kysymys, vaikuttaako pyörän koko esim kulutukseen tai muuhun, on vastaamatta ;)

    Kulutukseen voisi oikeastaan olettaa, että vaikuttaa ajotottumuksetkin jonkin verran. Voi olla eri tapaus, jos jurnuttaa sitä suomessa autolle sallittua 80 kilometriä tunnissa vai ajaako esim motareilla hieman kovempaa. Itse jurnutan aika paljon tuolta kahdeksaakymppiä kiltisti myös motareilla. Jos näin en tee, niin kuusivuotias kyllä heti kommentoi, että miksi ajan ylinopeutta. Eli tapakasvatuksesta tässä on myös osittain kyse. Toisaalta asuntoautolla olen lähtenyt sillä ajatuksella että minulla ei ole mihinkään erityinen kiire.

    Itselläni on siis Maxi 18 alustalla oleva 2.5 TD vuodelta 1989. Olen pohtinut tätä että voiko tähän olla jossain vaiheessa vaihdettu tiheämpi välitys, koska mielestäni jo alle kahdeksassakymmenes sä ei oikeastaan ole suorituskyvyllisest i mitään ongelmia. Enemmänkin tuntuu että tulee huudatetttua nelosella aika paljon tämän ongelmakohdan tiedostamisen takia. Tarpeeksi ei ole kokemusta näistä vastaavista autoista että osaisin sanoa välityksistä juuta tai jaata pelkällä ajotuntumalla. Huoltokirja on myös varsin puutteellinen ensimmäiseltä elinpuolikkaalta. Eli se puuttuu kokonaan. Jälkimmäinen puolisko suurin piirtein löytyy kyllä dokumentoituna. Oletan että alkukin on dokumentoitu, mutta joku edellisistä omistajista on unohtanut antaa tämän dokumentin eteenpäin jossain vaiheessa.

    Onko tämän toteamiseen jotain helppoa keinioa, joka ei vaadi työkaluja?

  • Vieras
  • Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
    « Vastaus #13 : 5.03.2016 kello on 10:26 »
    onko tuohon vuosimalliin edes saatavana noita alennusrattaita?

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:16
    Vs: Ducaton vaihteisto ja rengaskoko
    « Vastaus #14 : 5.03.2016 kello on 11:49 »
    Onko tämän toteamiseen jotain helppoa keinioa, joka ei vaadi työkaluja?

    Mikäs nyt helppoa olisi?
    Jostain dokumenteistä varmaan löytyy alkuperäiset välitykset. Sitten nostat toisen pyörän ylös ja pyörität räikkäavaimella moottoria ja kaveri kyttäämään pyörän liikettä...   ;D