rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?  (Luettu 21887 kertaa)

  • Vieras

  • Onko koskaan ollut tutkimusta mahdollisesta kosteusprosentin määrästä ( kosteus-,vesivahinko) myytävissä / käytössä olevista matkailuautoista / matkailuvaunuista?  :-\ :-\

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
    • Etelä-Pohjanmaa
    En usko, että on. Vakuutusyhtiöillähä n voi olla vaikka ja mitä omia korvaustutkimuksia vaunujen lunastus asioista, mutta ne eivät ole julkisia.

    Kosteusmittauksetha n ovat vapaaehtoisia, eikä niistä pidetä yhteistä kirjaa.

    Ja puhdas veikkaus on, että aika monella yli 10 vuotiaalla vaunulla on sellainen tekemättä.

    Lisäksi suurin merkitys merkistä riippumatta on sillä, missä kulkimia säilytettään talvella.

    Suuri merkitys on jo sillä, onko vaunu talvella Pyhä tunturilla rinteenjuureessa vaiko Salorannassa Turussa.

    Puhumattaakaan siitä, jos vaunu on aina säilytetty talvisin katoksessa tai vaunu on aina taivasalla.

    Tuollaisen vanhan käytetyn hyvän kulkimen löytäminen on kyllä täysin tuurista kiinni. Pitää nähdä aikaa ja vaivaa, kun käytettyjä kulkimia meinaa ostaa.


    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:02

    Lisäksi suurin merkitys merkistä riippumatta on sillä, missä kulkimia säilytettään talvella.

    Puhumattaakaan siitä, jos vaunu on aina säilytetty talvisin katoksessa tai vaunu on aina taivasalla.


    Nuo väitteet vaatii mielestäni perustelut. Ulkokäyttöön nämä on tehty ja oleellisinta taitaa olla ettei lumikuorma kasva isoksi ja että tuuletus toimii.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
    • Etelä-Pohjanmaa
    Nuo väitteet vaatii mielestäni perustelut. Ulkokäyttöön nämä on tehty ja oleellisinta taitaa olla ettei lumikuorma kasva isoksi ja että tuuletus toimii.

    Olet oikeassa, ulkokäyttöön nämä vehkeet on tehty.

    Ja se lumikuorma on oleellinen tekijä. Toinen oleellinen tekijä on jää. Varsinkin jos on keliä, että jää katolla sulaa ja jäätyy vuoronperään. Saumoissa ei suurta halkeamaan saa olla kun jää tekee jo tehtävänsä. Lisäksi butyylit kovettuvat ajan saatossa, ja se yhdistettynä jäähän ja veteen, ei ole vaunujen saumoille kovinkaan hyvä juttu. Kovasti tahtoo olla vanhoissa vaunuissa kulmat kovilla, kun ei ne kulmalistat mitään ihmeellisiä ole. Hyvin ovat parantuneet viime vuosina nämä vaunujen kulmalistat.

    Ja jos toinen vaihtoehto on, että vaunun katto on koko talven kuiva, niin veikkaan, että vuosien saatossa runko on kuivempi, kuin sen vaunun, joka on aina seissyt vesisateessa. 

    Tähän toki ei ole mitään tieteellistä tutkimusta, mutta omat vehkeet ovat aina suojassa, kun niillä ei reissata, eikä niihin ei ole kosteusongelmia syntynyt. Lisäksi katon puhdistaminen on helpompaa.

    Jos vanhan vaunun kulma vuotaa talvella, niin puu kyllä kastuu eikä se kuiva ja alkaa lahoamaan ja pahimmassa tapauksessa alkaa homehtumaan. Mutta jos vaunu on suojassa, niin ei sitä vuotoa pääse niin paljon syntymään. Ja kesällä on jopa mahdollista, että puu kuivaa, vaikka pientä vuotoa olisikin vanhassa vaunussa, joka on suojassa, kun sitä ei käytetä.
    « Viimeksi muokattu: 12.01.2016 kello on 22:01 »

  • Vieras
  • Tähän toki ei ole mitään tieteellistä tutkimusta, mutta omat vehkeet ovat aina suojassa, kun niillä ei reissata, eikä niihin ei ole kosteusongelmia syntynyt. Lisäksi katon puhdistaminen on helpompaa.

    Mulle ainakin on kosteusmittaaja sanonut että kosteusprosentti on suurempi niillä autoilla/vaunuilla jotka ovat olleet taivasalla, vaikka ne kuivia olisivatkin verrattuna niihin jotka ovat olleet suojassa. Voi toki soittaa ja kysyä suoraan Best Caravan Kuopioon ja Caravan Larvantoon ellei usko, noissa olen Adriaa käyttänyt kosteusmittauksessa ja molemmissa asentajat ovat itse tuon sanoneet.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:10
    Olen muutamana talvena katsellut noita myytäviä vaunuja ja autoja....

    Niissä on lumikuormat päällä niin kauan, kunnes keväaurinko sulattaa. Miten ihmeessä ne myytävät siellä liikkeessä kestää, kun kotosalla on lähes aina kosteusongelmia?

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
    • Etelä-Pohjanmaa
    Olen muutamana talvena katsellut noita myytäviä vaunuja ja autoja....

    Niissä on lumikuormat päällä niin kauan, kunnes keväaurinko sulattaa. Miten ihmeessä ne myytävät siellä liikkeessä kestää, kun kotosalla on lähes aina kosteusongelmia?

    Jos ne on uusia vaunuja  ;D

    Takaisin asiaan. Siis vaunuthan on tehty ulkokäyttöön. Ja jos vaunu on hyvin hoidettu ja huolettu, niin ei ongelmia pitäisi syntyä, vaikka se vaunu seisoo aina pihalla. Ja tietysti mitä uudempi sen vähempi ongelmia noin teoriassa.

    Mutta kun vaunulle alkaa ikää karttumaan esim 25 vuotta, jolloin puhutaan kalustosta, joka on vuosimalli 1991, niin kyllä siinä jo riski kasvaa, että vaunun kulmat ovat jossakin vaiheessa kastuneet. Mutta jos vaunu vm 1991, joka on aina ollut tallissa, niin riski siitä, että vaunu olisi läpimärkä,on pienempi kuin vastaavasti, jos vaunun on ollut yhtäjaksoisesti 25 vuotta ulkona.

  • Vieras

  •  Suuret kiitokset vastauksista.  Thumb

    Jatkoa aloitukseen...
     
    Onko kenelläkään tietoa olisiko joku / jotkut lasikuiduttaneet matkailuvaunun katon, kääntäen lasikuidutuksen sivulle, yhtenäisen kattolistan / seinän päälle. Matkailuvaunun katon vedenpitävyys on mielestäni kaiken a ja o.
    Siis toimiiko lasikuiduttaminen edellä mainitulla tavalla?  :-\ :-\

    Omakohtaista kokemusta lasikuiduttamisesta on mm, pesuhuoneen seinien / suihkutilan / lattian lasikuiduttamisesta :)


    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:30
    • Lempäälä
      ^ Epäilisin että alumiinin suuret lämpötila laajenemiset/supistumiset repii lasikuidun irti?

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
    • Jo vain !
    http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/tripcar/1417431

    tuossako se harvinainen saumaton katto-ja korirakenne sitten vain on
    vuosi sitten oli joku harvinainen merkki Ford:in alustalla kanssa nettikaravaanissa jossa oli jokasuuntaan kupera katto ja saumaton rakenne mutta nyt en sitä mallia löydä mistään

    luulisi tuon Tripcar:in olevan kuiva sitten

  • Vieras
  • Itse ostin 1kk sitten liikkeestä vm.2005 Hobbyn, joka oli minulle todella ISO sijoitus. Vaikka kokematon olenkin, uskalllin kyseisen vaunun ostaa koska siihen oli tehty kosteus ja tiiviystarkastus. Toivottavasti voi luottaa siihen että ostohetkellä on ollut kuiva. Nyt vaunu on hallissa odottamassa kevättä. :)

    Olen myös miettinyt onko muita isoja riskitekijöitä saumojen vuotamiselle kuin talvisäilytys?

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:24.01.2020 kello on 10:34
    Itse ostin 1kk sitten liikkeestä vm.2005 Hobbyn, joka oli minulle todella ISO sijoitus. Vaikka kokematon olenkin, uskalllin kyseisen vaunun ostaa koska siihen oli tehty kosteus ja tiiviystarkastus. Toivottavasti voi luottaa siihen että ostohetkellä on ollut kuiva. Nyt vaunu on hallissa odottamassa kevättä. :)

    Olen myös miettinyt onko muita isoja riskitekijöitä saumojen vuotamiselle kuin talvisäilytys?

    Ei varmasti mene hukkaan, mikäli vetäset saumoihin uudet butyylit nyt kevättalven aikana  Thumb

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 20:56
    http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/tripcar/1417431

    tuossako se harvinainen saumaton katto-ja korirakenne sitten vain on
    vuosi sitten oli joku harvinainen merkki Ford:in alustalla kanssa nettikaravaanissa jossa oli jokasuuntaan kupera katto ja saumaton rakenne mutta nyt en sitä mallia löydä mistään

    luulisi tuon Tripcar:in olevan kuiva sitten
    Falcon oli aikoinaan myös samanlainen. 

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:45
    Ei varmasti mene hukkaan, mikäli vetäset saumoihin uudet butyylit nyt kevättalven aikana  Thumb

    10-11 vuotiaaseen butyylien vaihto on hätävarjelun liioittelua. Meidän edellinen oli myydessä 8-vuotias, siihen vaihdoin viimeiseksi huolloksi oven aukipitimen, jonka alla butyyli oli aivan yhtä elastista kuin vasta tuubista puristettu.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
    • Jo vain !
    Minä ostin kanssa auton liikkeestä jossa oli mukana paperi kosteusmittauksesta jossa mukana oli seloste että kosteusvaurio oli ollut ja se on asiallisesti liikkeessä korjattu .
    Myyjä näytti vielä missä kohtaa tapetissakin oli sävyero ja kuinka laaja osa oli korjattu .
    Kas kummaa hän ei esitellyt toisella seinällä olevaa vauriota joka oli peitetty astiakaapin kokoisella levyllä jonka saumat piiloutuivat kaapin taakse .
    Vaihtaessani auton seuraavaan ko.vauriot esiteltiin minulle kehdessakin liikkeessä ja kuinka kosteat ne nyt ovat .
    Minä  :o :o :o :o :o koska autohan oli koko meillä olemisen ajan säilytyksessä katoksessa .
    Koska arvo ei laskenut vaihdossa älyttömästi vaihdoin sitten auton uudempaa jossa oli joka vuodelta määräaikaishuolloss a suoritettu mittauspöytäkirja . No siinä autossa ei esiintynyt mitää kosteusvauriota.
    Pari kuukautta kaupan jälkeen soitti entisen autoni uusi omistaja ja totesi että nyt vettä valui katolta lattialle asti ja auto menee kattoremonttiin .
    Kaikki muistatte viime kesän alun kun vaihtoautot seisovat ulkosalla ,vaikka kauppias sanoi että vaihdokki menee heti korjaukseen ,ei sitä tuossa kunnossa voi myydä ::) :-\