rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Lattian joustaminen Solifer vaunu  (Luettu 19014 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Lattian joustaminen Solifer vaunu
« : 4.12.2015 kello on 12:07 »
Pitäisikö jotenkin korjata lattiaa ja jos,niin miten  kun se joustaa pieneltä alalta juuri keittiön kohdalla ,missä tietysti eniten on teputettu .
Tuossa kun korjasin tuota palovauriota ihmettelin jotta eipä olekaan kuin muutaman millinen se vaneri muovimaton alla.
Ei ole kait mikään ihme että se antaa periksi kaikkein vilkkaimmalta kohtaa .
Koko muu lattia-ala on kovaa eikä jousta ei edes oven edestä vaan vasta keskellä käytävää.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:24.05.2024 kello on 17:44
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #1 : 4.12.2015 kello on 13:03 »

Kerran olen nähnyt kun uudehkon soliferin lattiaan oli alakautta siis pohjaan ulkopuolelle laitettu isot vesivanerit alapuolelta lisätueksi lattiaan.

Vaunussa oli vielä vesikeskuslattialäm mitys, niin siitä huolimatta se oli ruuveilla ja sikamassalla laitettu kiinni. Ihan fiksun näköinen ratkaisu ja varmaan tukevoitti lattiaa. 

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.06.2024 kello on 22:04
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #2 : 4.12.2015 kello on 13:32 »
Joustaminen johtuu lattiavanerin liimauksen irtoamisesta eristeestä siis yleensä.
Täälläkin ollu joskus juttua.
Tämä juttu jääny vajaaksi
http://karavaanari.org/index.php/topic,3967.0.html

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.05.2022 kello on 08:44
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #3 : 4.12.2015 kello on 13:42 »
Kahden vanerin välissä eriste. Se taitaa olla aika yleinen lattiarakenne. Mitäkö itse vastaavassa tilanteessa... Ehkä koittaisin uretaanilla...

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:16
  • Lempäälä
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #4 : 4.12.2015 kello on 14:09 »
    Muutaman kerran olen kirjoittanut:::::
                  Lattian korjaus.
      Pari talvea sitten liimasin tuon Spriten lattian.
  Poika toi töistä jotain vanhaa 2-komponentti liimaa, pitää kokeilla ettei "sulata" lattian eristettä. Sopiva kovettumisaika  ehkä 4- 8 h. minulla oli reilun vrk. , ei haittaa kunhan kovettuu, ei kuitenkaan liian nopeesti.
  Puhdistin pari silikoni/ liimamassa tms. tuubia, joihin sekoitin liimaa. Aiemmin olin porannut lattian alapintaan 8 mm. reikiä ja varannut reikään tiukasti meneviä puutappeja. Pitää tutkia onko lattia vaiko alusvaneeri irti eristeestä jollain pyörötangon pätkällä.  Porasin notkuviin kohtiin n. 20-30 cm. välein. Myös muutaman tuen lisäsin alle.
   Sitten vaan liimaa reunasta alkaen reijistä sisään, jos naapurireijästä tulee niin hyvä, tappi naputtaen reikään.
  Kun viimeinenkin tappi on reijässä, aiemmin varatut vaneerit lattialle, painoa päälle, voi olla aika reilusti, jotta ylimääräinen liima pursuaa lattialle levitettyjen paperien päälle.
   Aika korkealle joutuu nostamaan jotta silikoni luuranko mahtuu pystyyn.

---- Jos on  lattialämitys pitää paikantaa ennen porausta.
   Ohjeen olen saanut vuosikymmenen alussa Esa Caravaanilta. Toteutin -12 talvella--toistaiseksi kestänyt?
« Viimeksi muokattu: 4.12.2015 kello on 15:40 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.06.2024 kello on 22:04
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #5 : 4.12.2015 kello on 14:21 »
Itse poraisin pohjasta päin noin 10cm välein reikiä pintavaneriin asti en läpi. (Notkuvalle alueelle ehkä vähän isommallekkin)
Kohtuu iso sais olla reikä. Liimamassaa sika 221 tai wurth liima ja tiiviste massaa reijät täyteen
Ja puu kiilatapit reikiin. Ennen kuin tekee mitään niin vaunun sisälle lattialle levy ja akkuja painoksi päälle
Tämmösen korjaus tavan olen kuullu. joskus kuulemma uusia kafeja korjailtu kun lattia notkunu.
Liimoista voi joku joka testannu antaa vinkkiä nuo liima esimerkit on semmosia millä ite tekisin.

Edit: yrjöltä kokemus tekstiä minulla kuultua korjaus tapaa

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:10
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #6 : 4.12.2015 kello on 14:46 »
Nyt kun kalenterin mukaan on talvi, tuli mieleen, minkälainen kylmäsilta muodostuu liimapötkylöistä eristeen läpi?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.06.2024 kello on 22:04
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #7 : 4.12.2015 kello on 15:05 »
Nyt kun kalenterin mukaan on talvi, tuli mieleen, minkälainen kylmäsilta muodostuu liimapötkylöistä eristeen läpi?

Osella vois olla kokemus tietoa

Omassa solikassa on korjattu lattia. Alhaaltapäin on ulkovaneriin porattu isot reiät joista on paineetu jotain liimaa lattiaan. Ajankohdasta ja mitä on maksanut (ehkä takuuseen) en tiedä.  Lattia ei nykyisellään notku eikä nitise >22 v vanha.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.05.2018 kello on 18:30
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #8 : 4.12.2015 kello on 15:24 »
Ei mitään jaloilla tunnettavaa, ei edes nyt kun lattialämmitys on pois käytöstä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #9 : 4.12.2015 kello on 17:15 »
No Kiitos !
Eipä olisi mulle tullut nuoon päin korjaaminen mieleen,ja liimalla.
Minä kun ajattelin jotta siellä tyrös jauhaantuu jauhoksi että tyröstä vauriottamatonta vaahtoa sinne pitäisi pumpata ja ylhäältä päin .
Laattiamattoon vain pieni palkeenkieli puukolla ja muutamat reijät josta vaahdon saa vanerin alle .
No hyvä etten alkannu väkertämään vaikka osaankin kaiken ite  :-X
Kyllä tämä remontti menee sitten kesälle ,ei maha mitään .

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:16
  • Lempäälä
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #10 : 4.12.2015 kello on 17:43 »
  Muistelen jonkun korjanneen siten,että löi mattosta läpipaskalla 2-3 cm. palat irti, siitä pienempi reikä pinta vaneeriin ja eristeeseen, josta liimaa valutettu täyteen, maton palat kiinni.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #11 : 4.12.2015 kello on 17:49 »
  Muistelen jonkun korjanneen siten,että löi mattosta läpipaskalla 2-3 cm. palat irti, siitä pienempi reikä pinta vaneeriin ja eristeeseen, josta liimaa valutettu täyteen, maton palat kiinni.
No hyvä ,niin minäkin teen mieluummin.
Ens viikolla Solikkaan vain lämmöt päälle ja hommiin  ^-^

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:49
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #12 : 4.12.2015 kello on 20:23 »
Liima painetaan prässillä ( liimapuristin ) pinnasta vanerin väliin ja puutappi paikalle, ei se sen kummosempaa ole.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:16
  • Lempäälä
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #13 : 4.12.2015 kello on 21:37 »
Ens viikolla Solikkaan vain lämmöt päälle ja hommiin  ^-^
  Siellä ala vaneerissa on kuitenkin aika kylmä, useimmat liimat tykkää + 20 asteesta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:10
Vs: Lattian joustaminen Solifer vaunu
« Vastaus #14 : 4.12.2015 kello on 21:53 »
Eikä kannata unohtaa lattialämlitystä