Kirjoittaja
Aihe: Sähköiset härvelit sallitaan suomessakin (Luettu 16736 kertaa)
« Vastaus #31 : 24.09.2015 kello on 21:32 »
Ja sitten se runsas miljoona joka haluaa kieltää kaikilta muilta kaiken sen minkä ei itse koe tarvitsevansa.
Ei, vaan kyse on siitä, että kaikki mahdollinen pitäisi joidenkin mielestä sallia, vaikka muille olisi siitä haittaa, vaaraa tai häiriötä. Esim. moottorikelkat ja mönkijät pitäisi sallia vain hyötykäytössä.
« Vastaus #32 : 24.09.2015 kello on 22:07 »
Varmaan sitte matkailuvehkeetkin pitäis sallia vain hyötykäytössä, vapaa-aikahan ei vissiin sitte hyötyaikaa ole. En omista kelkkaa enään vaan moottoripyörä ja vene löytyy, nekin varmaan on sallittuja vain hyötykäytössä
minusta henkinen hyvinvointi on tärkeää ja minulle se vaatii muutaman vapaa ajan lelun, ajelkaa vapaasti minun puolestani, sähköllä tai ilman
« Vastaus #33 : 24.09.2015 kello on 22:11 »
"Ei, vaan kyse on siitä, että kaikki mahdollinen pitäisi joidenkin mielestä sallia, vaikka muille olisi siitä haittaa, vaaraa tai häiriötä. Esim. moottorikelkat ja mönkijät pitäisi sallia vain hyötykäytössä.
Kovin on ahdas mieli. Rullaluistimet, potkulaudat ja polkupyörät pitäisi kieltää ? En näe niissä mitään eroa sähköhilavitkuttimi in. Mikäs mönkijöissä ja moottorikelkoissa ahistaa ? minä en tykkää kummastakaan mutta ei ne mun elämää ole häirinneet. Polkupyöräilijät voisi kyllä siirtää suljetuille alueille.
« Vastaus #34 : 24.09.2015 kello on 22:23 »
Polkupyöräilijät voisi kyllä siirtää suljetuille alueille.
 Taas illalla sai ihmetellä kun fillaristit ajaa pimeällä ilman valoja ja heijastimia. Eikö ne todellakaan tajua ettei ne näy näillä keleillä
« Vastaus #35 : 24.09.2015 kello on 22:24 »
Mikäs mönkijöissä ja moottorikelkoissa ahistaa ? minä en tykkää kummastakaan mutta ei ne mun elämää ole häirinneet.
95% niiden käyttäjistä ei välitä laeista, asetuksista eikä määräyksistä. Ja minä näen sen joka talvipäivä. 
« Vastaus #36 : 24.09.2015 kello on 22:27 »
Itse näiden n.s. seurassa toimien kelkkailijoiden kanssa aikanaan ura sopimuksen tehnyt ja siitä maksaneena joku tonnin olen sitä mieltä että jos tulee vahinkoa näiden hilavitkuttimien ansiosta on seuraumusten oltava sen verran tuntuvat ettei ole sen jälkeen vahingon aiheuttajalla edes bussilippuun rahaa. Tämä nykyinen systeemi on lähinnä naurettava vahingon kärsiän kannalta.
« Vastaus #37 : 24.09.2015 kello on 22:42 »
minusta henkinen hyvinvointi on tärkeää ja minulle se vaatii muutaman vapaa ajan lelun, ajelkaa vapaasti minun puolestani, sähköllä tai ilman
Juuri näin, mulla olisi kelkka ja mopo, ellei niitä kuristettaisi vakuutusmaksuilla niin paljoa. Vauhtilelu pitäisi miehellä olla. Mulla on vain vene, ja siitäkin irtoaa vauhtia vain yksin ajaessa. Sähkölelut voisi olla kohtuuhintaisia kokonaiskustannuksi ltaan. Siksi kiinnostavat.
« Vastaus #38 : 24.09.2015 kello on 23:08 »
95% niiden käyttäjistä ei välitä laeista, asetuksista eikä määräyksistä. Ja minä näen sen joka talvipäivä. 
Aivan sama polkupyöräilijöiden kanssa paitsi että niitä on ziljoona enemmän. Olohuoneeseen vain polkemaan kuntopyörää.
« Vastaus #39 : 25.09.2015 kello on 09:20 »
Juuri näin, mulla olisi kelkka ja mopo, ellei niitä kuristettaisi vakuutusmaksuilla niin paljoa.
No jaa, itsellä on 600cc pyörä -02 Hki:ssä ja vak.maksut ympärivuotisena alle 250€ vuodessa täyskaskoineen kaikkineen  Ja noista sähköyksipyöräisist äkin pääsi tuo yksi malli jo yllättämään positiivisesti, 300€ ei enää olisi kovin paha investointi https://www.verkkokauppa.com/fi/product/16314/fstqs/GoZero-Unicycle-X-musta
« Vastaus #40 : 25.09.2015 kello on 09:31 »
Noissa halvemmissa kannattaa, ennen kuin tilaa, tarkastaa uusien akkujen saanti eli onko olemassa kohtuu hintaa kunnollisia tarvike-akkuja. Tahtoo nuo alkuperäiset olla aika huonoja halvemmissa laitteissa. Nimimerkillä kokemusta sähköisestä potkulaudasta, tarvike-akku maksaa enemmän kuin tuo vekotin.
« Vastaus #41 : 25.09.2015 kello on 14:29 »
Yksi näkökulma lisää hyvään ja mielenkiintoiseen keskusteluun.
Ensin vähän taustaa - pidän itseäni pyöräilijänä, ajan erillaisilla pyörillä aika paljon maantiellä, maastossa ja myös ihan lihaskäyttöisellä maastoyksipyöräisel lä. Ikää pikkusen yli 40, ja olen toki ajanut monella muullakin vehkeellä, mukaanlukien sähköpyörät, mopot, motskarit ja autot.
Henkilökohtainen mielipide on se, että todella mahtavaa jos näiden vempeleiden käyttö vapautuu. Ainoa huolenaihe on se, että kun se tyyppi, joka ei juuri koskaan ole ajellut pyörällä alkaa työntämään yli 25km/h kevyen liikenteen mukana on vaarat todelliset sekä kuskille, että muille. Tämä on näkyvissä jo nyt sähköpyöräilijöillä . Ei nyt yleistetä, mutta valitettavan usein näkee jo kaukaa, että kyky huomioida ympäristöä on oleellisesti alentunut kun kaikki käytössäoleva kapasiteetti tarvitaan ajamiseen tuolla vauhdilla kapeaa kelviä. Myönnän, kyllä yli 25km/h, on pyörällä kova vauhti, siksi ajan aina ajotiellä, jos se on järkevää, koska yhdistetyillä pyörä+jalankulkuteillä riskit ennalta-arvaamattomiin tapahtumiin on kovat.
Pointti on se, ettei kukaan ei aja fillarilla yks-kaks 25-40 keskareilla, vaan silloin on treenattu hommaa pitkään ja hartaasti, eikä ajaminen ja pyörän hallintaa tarvitse keskittyä erikseen, toisin kuin monilla s-pyöräilijöillä näyttää olevan tilanne kun nopeudet kasvaa.
Mun mielipide on kuitenkin se, että kaikki mahtuvat sekaan kun jokainen ottaa toisetkin huomioon ja tietty tiedostaa omat kyvyt ja osaa vähän ennakoida myös muita. Turvallista ajoa sähkövempeleillä kaikille!
« Vastaus #42 : 25.09.2015 kello on 16:14 »
« Vastaus #43 : 25.09.2015 kello on 21:17 »
No jaa, itsellä on 600cc pyörä -02 Hki:ssä ja vak.maksut ympärivuotisena alle 250€ vuodessa täyskaskoineen kaikkineen 
Ja noista sähköyksipyöräisist äkin pääsi tuo yksi malli jo yllättämään positiivisesti, 300€ ei enää olisi kovin paha investointi 
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/16314/fstqs/GoZero-Unicycle-X-musta (Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Halvat kannattaa jättää kauppaan. Jokaisella omanlaisensa tarpeet mutta akku on toivottoman pieni, moottori tod.näk erittäin heikkotehoinen. Näissä laitteissa on juuri nämä kaksi tärkeintä asiaa. Kaikki (myös oma gotwayni) näyttävät samalta mutta sisällössä on suuri ero. Tuon vehkeen todellinen ajomatka on todella lyhyt varsinkin aikuisen immeisen alla ja hiemankin enemmän voimaa vaativassa paikassa jää vehkeellä ajamatta. Tuolta olen omani hankkinut http://funnybike.fr/Ensimmäinen asia mihin kiinnittää huomiota on se, että tuolta saa jo kunnollisen pelin siihen hintaan mitä verkkokauppa pyytää kalliimmasta merkistään airwheelistä joka on sekin aika vaatimaton. Tunnettuja laadukkaita merkkejä ovat Got Way, Rockwheel, Solowheel, Firewheel, Ninebot (nykyisin omistaa Segawayn) ja Pukka. On varmasti muitakin mutta moottorin olisi hyvä olla vähintään 1000w ja akku ainakin 500wh. Yli 60 km luvattu toimintasädettä omalleni mutta kun tosissaan ajaa niin hyvä jos 40 km pääsee (ajan paljon metsäpolkuja ja kuntoratoja).
« Vastaus #44 : 26.09.2015 kello on 08:33 »
Halvat kannattaa jättää kauppaan. Jokaisella omanlaisensa tarpeet mutta akku on toivottoman pieni, moottori tod.näk erittäin heikkotehoinen. Näissä laitteissa on juuri nämä kaksi tärkeintä asiaa. Kaikki (myös oma gotwayni) näyttävät samalta mutta sisällössä on suuri ero. Tuon vehkeen todellinen ajomatka on todella lyhyt varsinkin aikuisen immeisen alla ja hiemankin enemmän voimaa vaativassa paikassa jää vehkeellä ajamatta.
Tästä syystä en itse ainakaan tämän aiheen kanssa kiirettä ole pitänytkään, köyhällä kun ei ole varaa ostaa ihan sutta ja sekundaa  Mutta taas toisaalta 1k€ tuolle puolen menee jo aivan liian kalliiksi, mielellään jo 1/2 tuosta saisi luvan riittää. Eli odotellaan että kehitys kehittyy, laitteet paranee ja halpenee, niin ehkä tässä vielä jonain päivänä... 
|