rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Olipa kerran vikaa Fiatin moottorinohjauksessa  (Luettu 10747 kertaa)

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Olipa kerran vikaa Fiatin moottorinohjauksessa
« : 24.08.2015 kello on 23:13 »
Alkoi alkukesästä Fiatin moottorinohjaus tehdä vikakoodia oikein kunnolla .
Auto merkkikorjaamoon ja siellä kymmenen tuntia remonttia ilman sen kummempaa erittelyä .
Noo ,työnjohto kertoi että ei tunnistanut kaasupoljinta .
Kahdeksan tunnin remontin jälkeen ilmoitettiin että Airbakkia ja ABS ei vielä tunnisteta.
Lopuksi kerrottiin että väljä liitin ohjainboksin B-liittimessä .
Autonne on kunnossa olkaa hyvä .
Vakkarin päällelaitto sytyttää heti ajoneston ,emmekä tiedä miksi .
Vakkari piti jättää sitten irti .
Ja lasku sen mukaan ,aiiiika iso.Eikun hirvittävä ,eikä mitään kirjallista erittelyä lopulta
mitä muuta tehtiin .

Ajoin suutuspäissäni kotiin ja auto liikenteestä pois .

Muutaman viikon päästä taas reissuun .
Ei muuten toimi ilmastointi , no voi ...kele . No en kiroile kun se on niin rumaakin .
Auto ilmastointihuoltoon ja vikakoodin lukuun paikalliselle Autoasi-korjaamolle .
Vikakoodi jonka asentaja sanoi että painekatkaisin rikki .
Tilattiin Fiatilta katkaisin ja paikalleen ,eikä toimi vieläkään .
Koodi :tarkasta johtosarja .

Sanoin ettei taida teiltä onnistua se ,myönti että kyllähän se etsistelyä on .
Lupasin mennä ekalle korjaajalle takaisin .
En mennytkään .
Vittuunnuksissani pariviikkoa kotosalla että mitäs nyt .
Sitten löytyi apua ,no foorumilta tietysti .
Ajoin tänään hänen luokse ,toiveikkaana että jos sen ilmastoinnin edes saisi kuntoon  .

Sama vikakoodi kuin edelliselläkin kerralla ,eli ostattivat turhaan 96€ painekatkaisimen koska koodi tarkooitti ettei säädin toimi koska johdossa on vikaaaaa.
No löytyihän se vika ,anturin johdin oli hypännyt B-liittimessä riviltä toiselle ,tyhjään paikkaan .
Siirto oikeaan reikään palautti ilmastoinnin eloon . ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Vakkarin johdot kiinni ,ja pelittää sekin ,ei mitään vikaa  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Testilenkkiä lukiakone paikallaan ja ei tule mitään vikoja järjestelmään.

Noo ,tulipa tarinaa  :o
Mutta mitä opimme tästä  :-\ ??? :-\
Huomenna menen Autoasi korjaamoon . Mitä kysyn heiltä?
Huomenna soitan ensimmäiselle Fiat merkkikorjaamolle ,kerron tietysti mitä löysimme ja kysyn kuinka ilmastoinnin liitin on vaihtanut paikkaa .
Ja ilmastointihan pelasi autossa aiemmin.

Tottakait ymmärrän että ihmisiähän hekin ovat ja jopa minä olen luullut joskus erhtyneeni  ^-^
Työnjohtaja sanoi ITSE ajaneensa koeajon autollani että kaikki toimii näin ison remontin jälkeen .
Mutta kuka maksaa ja mitä ja kenelle? :-X :-X >:( 

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:06
Vs: Olipa kerran vikaa Fiatin moottorinohjauksessa
« Vastaus #1 : 24.08.2015 kello on 23:51 »
No, kyllä tuon merkkipuljun ryöstön jäljiltä voi ittukeleä jokatoinen sana olla.

Molempien firmojen selitys on kyllä mielenkiintoista lukea vielä  :-X

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Jo vain !
« Vastaus #2 : 25.08.2015 kello on 10:23 »
Voi ,voi .
Tuon paikallisen korjaamon tiskin takaa kysyttiin loukkaantuneena että mitä haluan .
Tämä on vakiintunut tapa tuohon diaknoosiin.
Minä kysyin että asiakkaan rahoillako aletaan arpomaan mistä vika löytyisi vaikka oikea vastaus olisi ettemme tiedä missä vika on laitteemme ei tulkitse nimen omaan Fiatin vikoja vaan kertoo mikä ei toimi .
Emme ole varmoja mutta uusitaanko katkaisin .
Sen sijaan asentaja tuli hallista ja sanoi että katkaisin rikki.

No pyysin katkaisimen hinnan palauttamaan ja sainkin sen käteisenä .
Eivät toivotelleet lähteissäni mitään .

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Jo vain !
« Vastaus #3 : 25.08.2015 kello on 17:44 »
Merkkiliikkeen työnjohto kuunteli kertomukseni eikä inttänyt vastaan ja lupasi palata pian asiaan kunhan selvittää asiasta jotain.
Mitähän se lienee,jännityksellä odotan  :-\

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:10.04.2022 kello on 08:56
« Vastaus #4 : 25.08.2015 kello on 18:43 »
Merkkiliikkeen työnjohto kuunteli kertomukseni eikä inttänyt vastaan ja lupasi palata pian asiaan kunhan selvittää asiasta jotain.
Mitähän se lienee,jännityksellä odotan  :-\
Sen täytyy nyt selvittää milläkeinoin ei tarvitse ruveta laskua hyvittämään. Toivotaan että saat jotakin hyvitystä.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Jo vain !
« Vastaus #5 : 25.08.2015 kello on 20:28 »
Sen täytyy nyt selvittää milläkeinoin ei tarvitse ruveta laskua hyvittämään. Toivotaan että saat jotakin hyvitystä.
No voi että !
Eihän tässä ole kysymys kuin pikku virheestä joka on vain aiheuttanut mulle pään vaivaa ja turhia kuluja.

Tuolle toisellekin korjaajalle ihan ystävällisesti kerroin notta taisi tulla virhet ,mitäs tehdään mutta minä en
tykkää olla maksumies jos teidän henkilökunta ei osaa tulkita testeriä tai hänellä on koulutus jäänyt kesken .

Samoin ihan asialliseti kerroin merkkikorjaamolle että remonttinne jälkeen ilmastointi ei toiminut ja työnjohtajan koeajon jälkeen ,jota oikein korostettiin että koeajettukin on , autonne on kunnossa .

Kerrottuani että ilmastoinnin johto löytyi sitten väärästä paikasta liittimestä niin kuinka se on voinut olla loppumittauksessann e kunnossa vai onko lopussa vain sammuteltu varoitusvaloja koetaulusta .
Ilmastoinnin valohan palaa katkaisijassa vaikka se ei toimi.
Silloin vastapuoli hiljeni ja lupasi palata asiaan otettuaan puhelinnumeroni ,vaikka se heidän asiakasrekisterissä än jo kyllä on .
Voitte kuvitella notta ihan rauhallisena täs odottelen heidän soittoaan .  ::) :-[ ::)
Minkäs minä sille voin että tiedän kuinka he ovat mokanneet ja tajuan kuinka tämä juttu on kulkenut
ja ymmärrän nyt eilisen jälkeen todella hyvin kuinka se vian haku olisi pitänyt tehdä .
Oppia ikä kaikki .

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Jo vain !
« Vastaus #6 : 4.09.2015 kello on 19:46 »
Merkkiliikkeellä olisi ollut oikeus itse korjata vikansa  ;D
Enhän minä ensin edes tiennyt että se on heidän jäljiltä koottu väärin .
En vielä edes vaatinut mitään rahallista korvaamista niin minut haukuttiin muka aiheettomien kulujen vaatimisesta kun esitin vain kuitit todisteeksi mitä oli tehty,kun he itse pyysivät nähdä niitä .
Huoh  ???
Perkeles ,kertaakaan en vielä ole vaatinut rahallista korvausta vaan olen esittänyt minkälainen virhe on tapahtunut ja mitä sen jälkeen on tehty.
No kivaa että sain haukut.
Onneksi auto nyt pelaa hyvin.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:10.11.2025 kello on 09:31
« Vastaus #7 : 5.09.2015 kello on 11:12 »
Olis varmaan kannattanut videoida tuo omatoiminen vianetsintä ja esittää se video sitten sille viiatin huoltomaisterille.
Siis jos tuo johdin on ollut väärässä paikassa, ei se sinne käsittä ole hypännyt ellei ole tapahtunut jotain paranormaalia. Sinänsä hienoa että sait kuitenkin autosi kuntoon. Alkaa vain hirvittämään se, millaisessa mittakaavassa näitä kömmähdyksiä huolloissa tehdään ja mikä on niiden merkitys esim. liikenneonnettomuuk sissa? Jos huollon p*rse ei kestä asiakkaan asiallista reklaa, on kyllä outoa palvelua.

Jos asiakas saa huollosta auton mitä ei ole saatu kuntoon tai jotain oleellista on saatettu toimimattomaksi, ei se ole enää auton huoltamista eikä kyllä olemattominen korjaustöiden veloitusperuste.

Nykyään herkästi veloitellaan pelkästää "ruumiinavauksesta ja valohoidosta", ilman että itse vikaa saadaan edes kuntoon. Ihmettelen kuinka jollakin huollolla on varaa päästää autoja liikenteeseen vajaakuntoisina ja missä kulkee sitten vastuun raja, jos tällaisen seurauksena esim. onnettomuus sattuu. Nykyautossa kun piuha väärässä liittimessä voi sytyttää esim autopalon.

Jos haluaa huomiota tällaiselle toiminnalle ja varsinkin saada töppäilytrendi katkeamaan, pitäisi asiasta tehdä julkinen. Jokainen voi sitten äänestää ratillaan, mihin korjaamolle auto vastedes päätyy.

Ammattimiehet isolla A:lla taitaa olla sukupuuttoon kuoleva luonnonvara. :(

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Jo vain !
« Vastaus #8 : 5.09.2015 kello on 13:11 »

Ammattimiehet isolla A:lla taitaa olla sukupuuttoon kuoleva luonnonvara. :(
Juurikin tällainen ammattimies laittoi autoni kuntoon.
Kertoi korjailevan useammassakin korjaamossa "tapauksia joita poijat ei saa kuntoon" tapauksia. Tämänkin merkkiliikkeen virheitä on kuulemma tullut vastaan .
Minä en tätä juttua sen liikkeen nimellä vatuloi enää.
Vituttaa niiden henkilöiden suhtautuminen tällaiseen virhetapaukseen .
Ilmeisesti remonttia olisi vain jatkettu ja selitetty jotenkin se vieläkin minun maksettavaksi jos olisin mennyt sinne ihmettelemään ilmastoinnin toimivuutta .

Todennäköisesti tämän tason korjaamoissakin vianetsintä tapahtuu yrityksen ja erehdyksen tietä ,mene ja tiedä.
Mutta tuollaisiin virmoihin en minä autoani vie vaikka mikä olisi .
Kunhan saan päätettyä millaisen vikakoodienlukulait teen laitan ,alan opettelemaan sen käyttöä koska mitää ydinvysikkaa ei tämäkään ole.
Eikä tuommoinen 2011 Fiatti mikään canväyläauto ole kuin osittain .
Ihan turhaan pelotellaan ettei mitään voi tehdä mutta toki pitää tietää mitä tekee ja miten.

Yksi esimerkki sähköasentajan ammattitaidosta oli kun entisen työautoni takalasinpyyhin lakkasi toimimasta .
Mainitsin määräaikashuoltoon viennin yhteydessä pyyhkimen toimimattomuudesta että korjaattehan sen .
Kun se ei toiminut kun hain auton menin kysymään syytä moiseen .
Sain vastauksen ettei se näyttänyt  mitään vikaa .
Minä kysyin etteikö se ole vika jos se ei toimi  :o
No itse purkasin takaluukun ja kokeilin ylimääräisellä maajohdolla suoraan moottorin runkoon kun olin todennut että säähköä sinne tuleee .
Maadoitusvika ja piti laitta ylimääräinen maadoitusjohto .
Seuraavassa huollossa kysyttiin että uusitaanko johto että osajohtosarja maksaa vaihdettuna 500€.
Saatte arvata vaihdatettiinko ,kun se jo toimi ^-^

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:22.11.2025 kello on 19:59
« Vastaus #9 : 5.09.2015 kello on 14:22 »
Näissä jutuissa kuulisi mieluusti myös sitä toistakin osapuolta? Ihan vaan tasapuolisuuden nimissä.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #10 : 5.09.2015 kello on 14:27 »
Juurikin tällainen ammattimies laittoi autoni kuntoon.
..
Yksi esimerkki sähköasentajan ammattitaidosta oli kun entisen työautoni takalasinpyyhin lakkasi toimimasta .
Mainitsin määräaikashuoltoon viennin yhteydessä pyyhkimen toimimattomuudesta että korjaattehan sen .
Kun se ei toiminut kun hain auton menin kysymään syytä moiseen .
Sain vastauksen ettei se näyttänyt  mitään vikaa .
Minä kysyin etteikö se ole vika jos se ei toimi  :o
No itse purkasin takaluukun ja kokeilin ylimääräisellä maajohdolla suoraan moottorin runkoon kun olin todennut että säähköä sinne tuleee .
Maadoitusvika ja piti laitta ylimääräinen maadoitusjohto .
Seuraavassa huollossa kysyttiin että uusitaanko johto että osajohtosarja maksaa vaihdettuna 500€.
Saatte arvata vaihdatettiinko ,kun se jo toimi ^-^

Juurikin noin, nykyään mitään autokorjaajia ole - vain öljynvaihtajia (ne harjoittelijat), osanvaihtajia (ne valmistuneet). Sitten kun vähän viisastuu, ne istuu puhtailla vaatteilla tiskintakana, päällikönpaikkaa himoiten..

Mukamas "ei voi antaa takuuta", jos yksittäistä johtoa korjaillaa/kolvaillaa. Myydään mieluiten kovakatteiden johtonyytti liitintenväliltä 6 vkon toimitusajalla..

Tosiaankin can-väyläisessä autossa (tai työkoneessa) perussähkötekniikka a ihan samaa vuosikymmet - mittaus, anturointi ja osin ohjaus tullut lisänä sekä osin hajautettu..

• Vieras
  • Vs: Olipa kerran vikaa Fiatin moottorinohjauksessa
    « Vastaus #11 : 5.09.2015 kello on 14:51 »
    Vastausta hakeville , valmistajat merkistä huolimatta edellyttävät yhtenäistä tapaa korjata autoja jotka ovat valmistajan tiedossa. Autot saa kyllä kuntoon mutta kuka haluaa maksaa mitä vain ja mistä vain silloin jokainen korjaaja yksilö tekee mitä vain eikä mikään valmistaja ota vastuuta mistään. Autoista castuu vikavirheen mukaan on valmistjilla paljon pitempi kuin mikään takuu.nämä puheet siitä että autoja ei saada kuntoon on vain mielen köyhyyttä ja turhaa löpinää.
    T mekki liikkeessä kolmekymmentävuotta työskentelevä.🚘😈

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Aiheen aloittaja
    • Jo vain !
    « Vastaus #12 : 5.09.2015 kello on 16:51 »
    Näissä jutuissa kuulisi mieluusti myös sitä toistakin osapuolta? Ihan vaan tasapuolisuuden nimissä.
    Näikö ne mitään kertoo kun eivät vastaa suoriin kysymyksiinikään.

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #13 : 5.09.2015 kello on 17:25 »
    Vastausta hakeville , valmistajat merkistä huolimatta edellyttävät yhtenäistä tapaa korjata autoja jotka ovat valmistajan tiedossa. Autot saa kyllä kuntoon mutta kuka haluaa maksaa mitä vain ja mistä vain silloin jokainen korjaaja yksilö tekee mitä vain eikä mikään valmistaja ota vastuuta mistään. Autoista castuu vikavirheen mukaan on valmistjilla paljon pitempi kuin mikään takuu.nämä puheet siitä että autoja ei saada kuntoon on vain mielen köyhyyttä ja turhaa löpinää.
    Totta toinen puoli..

Siitä huolimatta "korjaaminen" tuntuu rajoittuvan vain osanvaihtoon kun sen osan voisi korjata murto-osalla hinnasta.. esimerkkejä omasta autoiluelämästä yli 30v ajalta, GM ja Mopar kikkareet; tukivarsien nivelet, puslat, kardaanien murrokset jne. irto-osiaa saa, mutta merkkiliike vaihtaa kokonaisuuksia. Saati, jos mennään moottoripuoleen; ei koneisteta, ei korjata ruiskupumppuja, ei turboja jne.
    Samoin sähköpuolella, esim. sisustan keskikonsolien valaistut painikkee/säätimet - muutamien centtien lamppujen takia maksaa satasia "korjauksesta", tai ulkopuolella led-takavalorampit

Vaan eivät nuo autot oikeasti minkään "merkkisiä" ole, vaan kokoonpanoja alihankkijoiden osista.. sama ketjutus huomioitava takuu/vastuupuolella  ::)

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Aiheen aloittaja
    • Jo vain !
    « Vastaus #14 : 5.09.2015 kello on 19:30 »
    En epäile yhtään etteikö yleensä korjaukset suju ihan asiallisesti ja oikein .
    Tämä nyt oli vain yksi tapaus miljoonasta jossa asentajalle tuli pieni virhe.
    Ja tietysti minäkin olin väärässä kun en lähtenyt heti sadan kilometrin päähän samalle korjeemolle missä autoa viimeksi korjattiin ja jossa olin saanut mielestäni kohtuullisen huonoa palvelua.
    Minä luulin ensin että autoon tuli uusi vika .

Olenko väärässä että asiakkaalla olisi oikeus saada tietää A: mitä autolle tehtiin B:miksi tehtiin C:mistä se vika johtui D:mistä kaikesta korjauksen veloitus koostui.
    Nyt ei ole kyseessä takuunalainen auto ja vaikka olisikin .