Kirjoittaja
Aihe: Homeinen asuntoauto (Luettu 27940 kertaa)
« Vastaus #16 : 20.08.2015 kello on 22:47 »
Ja minkälainen kusettaja oli se edellinen myyjä, varmaan hyvin peitelly vika kohdan ja selvinnyt yrityksellekkin puuntakaa.
Edellinen myyjä kuuluu samaan firmaan missä auto on nyt myynnissä 
« Vastaus #17 : 20.08.2015 kello on 22:50 »
Ja minkälainen kusettaja oli se edellinen myyjä, varmaan hyvin peitelly vika kohdan ja selvinnyt yrityksellekkin puuntakaa.
Ammattiliikkeen pitää tunnistaa tuollaiset ja ottaa vastuu virheistään, eikä lykätä niitä ostajalle.
« Vastaus #18 : 20.08.2015 kello on 23:48 »
Tuota, täällä kirjoitetaan tuosta autosta paljon. Mahtaako kirjoittajista suurikin osa tietää tuon auton nykykunnon? Minulla ei ole mitään tekemistä ko liikeeen kanssa, ei edes asiakkaana. Mutta jotenkin minusta tuntuu että suurin osa kirjoittajista ei ole käynyt katsomassa autoa onko se vielä viallinen vai ei. Aitohan voi olla edelleen samassa kunnossa kuin aikaisemminkin tai sitten se on korjauttu. Minä en tiedä mutta jotenkin tuntuu ettei kaikki kirjoittajatkaan...
Itse yritin ihan huvikseni käydä katsomassa tätä yksilöä, mutta aukioloaikojen ulkopuolella. Auto oli lukossa. Tässä ei sinänsä ole mitään erityisen kummallista, paitsi että oman muistini mukaan olen käynyt paljon kalliimissa esim. sunnuntaisin jotka eivät kyseisessä liikkeessä ole olleet lukossa. Itse asiassa en muista että olisin kertaakaan jäänyt tähän asti auton ulkopuolelle, edes liikkeen aukioloaikojen ulkopuolella. Olen käynyt sunnuntaisin ja joskus illalla kello kymmenen jälkeen. Tätä olen joskus jopa ihmetellyt, kun monessa muussa paikassa ei pääse edes vierestä katsomaan. Mielestäni tämä on ollut hyvää asiakaspalvelua, mutta olen kyllä ihmetellyt riskejä mitä tuosta aiheutuu. Kyllä tässä tilanteessa olisi varmasti ollut kauppiaan viisainta lähteä mahdollisimman avoimella tiedotuslinjalla. Eli tuossa myynti-ilmoituksessa olisi kannattanut suoraan jo mainita joko siitä, että ongelmaa on kosteuden kanssa johon uuden ostajan tulee kiinnittää huomiota tai vastaavasti jos ovat jo korjanneet, niin olisi kannattanut laittaa että on tehty rakenteisiin remonttia juuri. Tämähän kuulostaisi jopa kohteen mainonnalta. Nyt ovat vähintäänkin saaneet tiedotuslinjalla aikaiseksi sen, että tästä keskustellaan useammalla karavaanaripalstall a. Ja oikealla toiminnalla tässä tapauksessa olisi tappiot saatu todennäköisesti rajattua tuohon yhdestä huonosta kaupasta tulleisiin tappioihin. Nyt asiasta voi aiheutua myös tappiota liikkeen uskottavuuden heikkenemisen kautta.
« Vastaus #19 : 21.08.2015 kello on 08:25 »
Kyllä tässä tilanteessa olisi varmasti ollut kauppiaan viisainta lähteä mahdollisimman avoimella tiedotuslinjalla. Eli tuossa myynti-ilmoituksessa olisi kannattanut suoraan jo mainita joko siitä, että ongelmaa on kosteuden kanssa johon uuden ostajan tulee kiinnittää huomiota tai vastaavasti jos ovat jo korjanneet, niin olisi kannattanut laittaa että on tehty rakenteisiin remonttia juuri. Tämähän kuulostaisi jopa kohteen mainonnalta. Nyt ovat vähintäänkin saaneet tiedotuslinjalla aikaiseksi sen, että tästä keskustellaan useammalla karavaanaripalstall a. Ja oikealla toiminnalla tässä tapauksessa olisi tappiot saatu todennäköisesti rajattua tuohon yhdestä huonosta kaupasta tulleisiin tappioihin. Nyt asiasta voi aiheutua myös tappiota liikkeen uskottavuuden heikkenemisen kautta.
Minä ajattelen, jos auto olisi korjattu kunnolla, noin myyjä toimisi. Paljonko tuo hinta on laskenut edellisestä kaupasta?
« Vastaus #20 : 21.08.2015 kello on 09:04 »
Tämän katteen pitäisi minun mielestäni sisältää myös kuluttajasuojan aiheuttamat mahdolliset kulut. Katteen pitäisi toimia siis puskurirahana mahdollisille reklamaatiolle.
Tämän vuoksi en tuota as.autokauppaa oikein ymmärräkään, katetta ei mitenkään voi jokaisesta kpl tulla niin paljoa että sillä sen yksilön mahd. jälkiselvittelyt kustannetaan - tai sitten pitää sen vaihdokin liikkeeseen tunkevan olla todella kovassa kuumeessa ja antaa as.autonsa liikkeelle about ilmaiseksi. Toki sitten se 3. vaihtoehto liikkeelle on pelata riskillä. Otetaan pienempi kate ja toivotaan ettei uusi ostaja "takuuaikana" löydä uudesta as.autostaan sanomista, ei ainakaan niin paljoa että siitä jotain korvauksia rupeaisi ko. liikkeeltä kinuamaan  Tietty optimaalisessa maailmassahan nuo as.autot on liikkeeseen myytyinä täysin moitteettomassa kunnossa, mutta kuten jo tuolla aiemmin sanoin, siihen as.auton vaihtoon on aina joku syy ja useimmiten se on jokin vika jossain jota ei enää kannata / jakseta / viitsitä / ... korjata. Ja näitä vikapaikkojen mahksiahan as.autossa riittää! Mitä varustellumpi, sen enempi = liikkeenharjoittaja n tulee olla todella hyvin perillä noiden as.autojen tyyppivioista, rakenteista, tekniikasta... ja tämän lisäksi osata ennustaa markkinoita, kauanko tuo yksilö mahd. liikkeen myyntirivistössä tulee seisomaan. Tästä kaikesta pitäisi sitten muodostaa se hyvityshinta asiakkaalle ja laittaa "lotto vetämään" joskos tuosta yksilöstä saisi mahd. sen makkasiivunkin leipänsä päälle. Jos taasen tuon hyvityksen pudottaa ns. varmalle pohjalle, se on usein jo niin alhaalla ettei asiakas sitä hyväksy ja näin se hänen kiinnostuksensa kohde myyntirivistössä jatkaa maleksimistaan = raha ei kierrä kun tuo kauppa meni sivu suun. Eli on siinä kauppiaskin hieman puun ja kuoren välissä taiteilemassa, joku siinä onnistuu ja toinen ei  Ja sitten kun jää se Musta Pekka käteen, jokaiselle as.autokauppiaalleh an se joskus väistämättä kolahtaa, ennemmin tahi myöhemmin, ollaankin aika kusisessa paikassa. Hyvityshinta on jo maksettu = rahaa on tuossa paskassa kiinni, oikeus olettaa kauppiaan olevan alansa ammattilainen ja siten hänen tulee myös aika pitkälle vain nuolla omat haavansa jos on kerran mokannut. Tähän SoMe-rumpu joka syö nopeasti ko. liikkeen maineen kun sana kiertää ja ko. Musta Pekka vaan kerää pölyä liikkeen pihassa, niin mitäs teet? Myyminen korjaamatta on todella hankalaa vaikka hintaakin laskisi, korjaaminenkaan ei ole ihan ilmaista ja jokainen päivä mitä tuo pihassa seisoo, polttaa sekin rahaa. Mikä on sen pienimmän tappion tie? 
« Vastaus #21 : 21.08.2015 kello on 09:40 »
Nuohan on kaikki kuitenkin ihan normaaleja liiketoiminnan riskejä ja nämä vyörytettään lopulta kuluttajalle. Tai näin ainakin pitäisi tapahtua.
Itse olen enemmänkin ihmetellyt juuri tuota varaston koko ja sen kiertoa. Best Caravanillakin seisoo tälläkin hetkellä varmasti seitsemännumeroinen luku inventaariota parkkipaikalla ja nyt siellä on kohtuullisesti tilaakin. Noita uudehkoja Concorde bussejakin oli parhaimmillaan useampia ja ainakin joku on edelleen. Eli varaston rahoituskustannukse t ei ole mitkään erityisen halvat.
Jos itse olisin tässä tapauksessa liikkeenharjoittaja, niin ainakin kiroaisin päästöstä lähteä lakitupaaan. Tuo keikka ei varmasti ole ollut ilmainen, ja lopulta tuo kaupan purku, joka siinä olisi ollut alunperinkin mahdollinen tapa toimia. Päälle tämä huomio ainakin SoMessa. Miten olisi ollut vaihtoehto b: purkaa kauppa, tehdä jonkinnäköinen mielellään "riippumaton" kuntokartoitus ja tiedot ilmoituksseen ja myyntiin vaikka huutokaupat.comiin? Tappiota olisi ehkäpä tullut, mutta veikkaan että aikapaljon vähemmän kuin tämän seikkailun johdosta.
« Vastaus #22 : 21.08.2015 kello on 10:32 »
Noh ihan omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että eivät ne noille nyt hirveästi tee kun vaunu/auto tulee paikalle. Todistettavasti oma vaununi on koeponnistettu (tai ainakin tarrotettu että on tehty) ja isketty uudet tarrat sammuttimeen. Siinäpä nuo.
Vedet sisällä, niin puhdas kuin jäte, paskat pöntössä, jarrut eivät meinaa ottaa kiinni ja kun ottaa niin puoltaa pahasti. Kosteusmittaus luvattiin tehdä mutta mitään paperia ei asiasta ollut, pöydästä puuttuu kääntömekanismin kahva, akku vuotaa + pari muuta pienempää vikaa mitkä sain itse korjattua.
Otettuani yhteyttä myyjäliikkeeseen, luvattiin lähettää tarkistuspöytäkirja perästä (eli todennäköisesti tekevät sen nyt ja kuivahan tuo vaunu sen perusteella on...) ja pyysivät kuvat tuosta pöydästä. Jarrut ovat kuulemma vain jumissa jotka irtoavat kun vähän ajeluttaa ( ilmeisesti 550km ei riittänyt?) Akusta en muistanut mainita, pitänee sekin tehdä. Paskasta sen sijaan pyysi anteeksi.
« Vastaus #23 : 21.08.2015 kello on 10:55 »
Se on tuurissaan miten sattuu kun käytetyn ostaa. Minulla meni edellinenkauppa hyvin kun tuon nykyisen euran ostin. Ekana päivänä hajosi hanttarin lasinnostin, no eipä siitä viittiny masentua vaan reissunvain. Ekaa kertaa kun kasetin täytenä ulosnykäisin tuli paskat näpeille. Irtosi koko anturi ja vuosi siitä. Soitto liikkeeseen viikonlopun jälkeen, olivat pahoillaan ja totesivat korjaavansa, vein auton aamulla ja antoivat vielä henkilöauton lainaan ja illalla hain poies. Viat korjattu ja auto huuhdeltu puhtaaksi. Syksyllä kun auto oli jo kesän ollut ajossa tuli ekaakertaa tarvetta suihkulle. No siinä suihkutellessa huomattiin että suihkun muovikaukalo on vesiurasta halki ja vuotaa välipohjaan. Jälleen soitto liikkeeseen ja totesivat että menee tietenkin heidän piikkiin. Sitten soittelivat viikonpäästä että ei oikeen löydy uutta kaukaloa ja voipi mennä pitkäkin aika ennenku löytyy ja kyselivät kelpaako vanhan korjaus. Vanha korjattiin ja hyvä tuli.  Toivottavasti seuraavakin ostos onnistuu yhtähyvin.
« Vastaus #24 : 21.08.2015 kello on 11:44 »
Tämän vuoksi en tuota as.autokauppaa oikein ymmärräkään, katetta ei mitenkään voi jokaisesta kpl tulla niin paljoa että sillä sen yksilön mahd. jälkiselvittelyt kustannetaan - tai sitten pitää sen vaihdokin liikkeeseen tunkevan olla todella kovassa kuumeessa ja antaa as.autonsa liikkeelle about ilmaiseksi.
Mun logiikkani mukaan se liikkeen katteen pitäisi toimia ikään kuin vakuutuksena... Esim. Liike myy kymmenen autoa ja jokaisessa on joku kate reklamaation varalta. Näiden kymmenen auton katteista sitten maksetaan sen yhden korjauskulut. Jos katteet eivät riitä, niin ne ovat varmaan sitten liian pienet. Joka tapauksessa asiakas maksaa ostohinnassa tämän "takuun". Yksityiseltä ostettaessa vastuu on pääsääntöisesti ostajalla ja ostajan pitää huomioida se riski ostohinnassa. Silloin toimii vain ns. perävalotakuu, ellei ostaja pysty osoittaamaan kauppaa petokseksi.
« Vastaus #25 : 21.08.2015 kello on 18:05 »
Se on tuurissaan miten sattuu kun käytetyn ostaa. Minulla meni edellinenkauppa hyvin kun tuon nykyisen euran ostin. Ekana päivänä hajosi hanttarin lasinnostin, no eipä siitä viittiny masentua vaan reissunvain. Ekaa kertaa kun kasetin täytenä ulosnykäisin tuli paskat näpeille. Irtosi koko anturi ja vuosi siitä. Soitto liikkeeseen viikonlopun jälkeen, olivat pahoillaan ja totesivat korjaavansa, vein auton aamulla ja antoivat vielä henkilöauton lainaan ja illalla hain poies. Viat korjattu ja auto huuhdeltu puhtaaksi. Syksyllä kun auto oli jo kesän ollut ajossa tuli ekaakertaa tarvetta suihkulle. No siinä suihkutellessa huomattiin että suihkun muovikaukalo on vesiurasta halki ja vuotaa välipohjaan. Jälleen soitto liikkeeseen ja totesivat että menee tietenkin heidän piikkiin. Sitten soittelivat viikonpäästä että ei oikeen löydy uutta kaukaloa ja voipi mennä pitkäkin aika ennenku löytyy ja kyselivät kelpaako vanhan korjaus. Vanha korjattiin ja hyvä tuli. Toivottavasti seuraavakin ostos onnistuu yhtähyvin.
Mistä ostit? Tuon liikkeen nimen kelpaa kertoa. 
« Vastaus #26 : 21.08.2015 kello on 20:21 »
Mistä ostit? Tuon liikkeen nimen kelpaa kertoa. 
Tosiaan niin, j rinta-jouppi oli liike ja keimolanlikeellä se liike, onko se ny sitte vantaalla. Kyse ei kuitenkaan ostohetkelläkään viisivuotta taakseppäin ollut kun alta 20ke autosta. Oli kyllä kiva palvelu.
« Vastaus #27 : 21.08.2015 kello on 22:10 »
Tosiaan niin, j rinta-jouppi oli liike ja keimolanlikeellä se liike, onko se ny sitte vantaalla.
Elämä on mustavalkoista. Joku vuosi sitten tuttavat osti toiselta R-Joupilta ja kauppa oli katastroofi....
« Vastaus #28 : 21.08.2015 kello on 22:13 »
Elämä on mustavalkoista. Joku vuosi sitten tuttavat osti toiselta R-Joupilta ja kauppa oli katastroofi....
Sepäs se, jotakin menet suosittelemaan niin seuraava saa käteensä pelkkää paskaa. Mulla tosiaan kävi hyvä tuuri kun kaikki onnistui ja ei tarvinnut riidellä. Tuntuu olevan kovin tapauskohtaista.
« Vastaus #29 : 22.08.2015 kello on 07:36 »
Aikoinaan sanottiin. Ei ole hölmö joka pyytää, vaan se joka maksaa. Elikkä kulkimen kunto on katsottava, mikä se on. Siitä pääteltävä hinta, jos se ei passaa, sitten ostostapahtuma jää siihen. Ostaja MÄÄRÄÄ kunnon mukaan hinnan, ei myyjä. ... Autokuumeen riehuessa, on asia täysin toinen...
|