Kirjoittaja
Aihe: 5-henkinen perhe + koira + talvi = mission impossible? (Luettu 15536 kertaa)
« Vastaus #16 : 8.08.2015 kello on 19:24 »
" Mutta mikä alle? Tuntuu että isompia kuin neljän hengen perheen autoja ei olekaan. Joka iltaista/aamuista nukkumapaikan rakentaminenkaan ei kiinnosta. "
Avauksen perusteella linkittelin... 
Ei nuo linja-auto hommat ole itselle kyllä. Vaikka tilaa todella noissa näyttää olevan. Ei ole korttia eikä bussit ollut muutenkaan mielessä. Kiitän toki linkityksistä ja avusta kovasti!
« Vastaus #17 : 8.08.2015 kello on 20:22 »
Vaikuttaa tilavalta. Pitää tutustua tarkemmin. Menee kaiketi C kortti hommiksi joka itseltä löytyy mutta rouvalta ei. Taitaa olla niin että näillä kriteereillä ei B-kortilla ajettavia juurikaan löydy.
Tuon meinasin ottaa puheeksi kun nämä ns. enintään 3,5-tonnisetkin alkavat olla ylipainoisia.
« Vastaus #18 : 8.08.2015 kello on 20:43 »
Kyllähän niitä matkailuautoja on viidelle ja kuudellekin B-kortilla.Vanhemmissa vuosimalleissa varsinki. Meilläkin on kuudelle rekattu tuo perinteinen piironki ja viis henkinen perhe ollaan. Ollaan asuttu kaksi viikkoa putkeen autossa, mutta tietysti myös oleiltu ulkona paljon. Eli auto enempi lämmin tukikohta-yöpymispaikka ja siirtymien kulkuneuvo. Kun sen oikein suunnittelee, kyllä siellä asuu. Mutta tietysti jos olis rahaa ja C korttia niin vois olla isompi ja vaikka tehä itte. Kuitenkin tuo nyt on toistaseksi piisannut, kun sillä on pärjännyt. Ei ole liian iso eikä liian pieni. Takana kerrospetit poikittain mihkä mahtuu aikuinenkin nukkuun (oon kokeillu) täysdinetti josta saa vuoteet kahdelle sekä iso alkovi, missä nukkuu kaksi aikuista tilavasti tai kolme lasta.Takatallista saa vielä isomman kun alumiinirunkosen petin nostaa saranoillaan ylös. Suht heleppo pyöritellä eikä ota nurkat, perähelma tai maha kiinni, jos ajelee vähän tieltä sivuun. 
« Vastaus #19 : 9.08.2015 kello on 00:26 »
Näissä "valkoisissa" matkailuautoissa kiinteiden vuoteiden määrä on yleisesti 4:ssä - tietyin edellytyksin voi laskea 5:llekin. Autoissa, joissa on kerrossängyt poikittain perällä, saattaa alapeti olla leveä, esim. 120-140cm. Tietty siitä dinetestä löyty vielä 1-2 hengelle ne palapelipaikat.. Myöskin alkoviautoissa alkovi saattaa olla niin leveä, että 2-5 vuotias nukkuu välissä - "ehkäisynä"  Kuvan esimerkki; 3.5tn, CO 2-merkinnällä, 4 vetävää pyörää, B-kortilla 100:sta, 6 ajonakiaista paikkaa, 6 petipaikkaa, 2.8tn kärryä saa vetää jne..  ..eikä varmaan ole ainokainen lajissaan - on vaihtoehtoja ennen bussihuusseja. 
« Vastaus #20 : 9.08.2015 kello on 05:10 »
Ihan oleskelutilojen ja talvikäytön kannalta unohtaisin alkovit ja kompromissimallit. Integroitu laskettavalla etuvuoteella, muita en edes harkitsisi.
Meilläkin 5-henkinen perhe plus koira ja talvella käytetään siinä missä kesälläkin.
Kannattaa tutustua myös niihin talviominaisuuksiin huolella. Toteutustapoja ja ratkaisuja on monia, vaan harvat hyviä.
Eristepaksuus ja materiaali noin yleensä. Tuplalasit myös edessä ja myös etuovessa. Eristeet myös ovisyvennyksessä ja ovessa kuten muuallakin, näin ei yllättäen monessa ole.
Kaksi erillistä lämmityslaitetta tuo pakkasilla turvaa.
Sähkölämmitteinen tuulilasi auttaa hankalilla keleillä näkyvyyden suhteen ja ainakin meillä se samalla tarjoaa etelän paahteessa hyvän suojan lämpösäteilyltä, siis turhalta paahteelta ja kuumuudelta.
Vesijärjestelmä kokonaisuudessaan olisi syytä olla pakkaselta suojassa.
Siinä ainakin joitakin mitä itse omassa kulkineessani arvostan. Tietty takaveto ja riiittävä teho suhteessa painoon tuo helppoutta liikkkumiseen sekä automaatti ja vakionopeussäädin yms muut tarvittavat mukavuudet.
Ajoasentokin kannattaa tsekata. Esellisessä Fiat-alustaisessa en oikein saanut jaloilleni mukavasti tilaa. Monessa jakkara myös nousee liian korkealle kun on vakiojakkaran alle pultattu kääntöalusta. Nykyisessä on valmistaja onneksi raaskinut vaihtaa jakkkaran ISRAn kuorma-autosarjasta löytyvään parempaan ja kääntöalustan kanssa toimivaan jakkaraan.
Lähetetty minun SM-A300FU laitteesta Tapatalkilla
« Viimeksi muokattu: 9.08.2015 kello on 05:21 »
« Vastaus #21 : 9.08.2015 kello on 21:02 »
Näissä "valkoisissa" matkailuautoissa kiinteiden vuoteiden määrä on yleisesti 4:ssä - tietyin edellytyksin voi laskea 5:llekin. Autoissa, joissa on kerrossängyt poikittain perällä, saattaa alapeti olla leveä, esim. 120-140cm. Tietty siitä dinetestä löyty vielä 1-2 hengelle ne palapelipaikat..
Myöskin alkoviautoissa alkovi saattaa olla niin leveä, että 2-5 vuotias nukkuu välissä - "ehkäisynä"  Kuvan esimerkki; 3.5tn, CO2-merkinnällä, 4 vetävää pyörää, B-kortilla 100:sta, 6 ajonakiaista paikkaa, 6 petipaikkaa, 2.8tn kärryä saa vetää jne.. (Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.) ..eikä varmaan ole ainokainen lajissaan - on vaihtoehtoja ennen bussihuusseja. 
Mikä tämän kulkineen merkki/malli on? Voisin tutustua.
« Vastaus #22 : 9.08.2015 kello on 21:04 »
Ihan oleskelutilojen ja talvikäytön kannalta unohtaisin alkovit ja kompromissimallit. Integroitu laskettavalla etuvuoteella, muita en edes harkitsisi.
Meilläkin 5-henkinen perhe plus koira ja talvella käytetään siinä missä kesälläkin.
Kannattaa tutustua myös niihin talviominaisuuksiin huolella. Toteutustapoja ja ratkaisuja on monia, vaan harvat hyviä.
Eristepaksuus ja materiaali noin yleensä. Tuplalasit myös edessä ja myös etuovessa. Eristeet myös ovisyvennyksessä ja ovessa kuten muuallakin, näin ei yllättäen monessa ole.
Kaksi erillistä lämmityslaitetta tuo pakkasilla turvaa.
Sähkölämmitteinen tuulilasi auttaa hankalilla keleillä näkyvyyden suhteen ja ainakin meillä se samalla tarjoaa etelän paahteessa hyvän suojan lämpösäteilyltä, siis turhalta paahteelta ja kuumuudelta.
Vesijärjestelmä kokonaisuudessaan olisi syytä olla pakkaselta suojassa.
Siinä ainakin joitakin mitä itse omassa kulkineessani arvostan. Tietty takaveto ja riiittävä teho suhteessa painoon tuo helppoutta liikkkumiseen sekä automaatti ja vakionopeussäädin yms muut tarvittavat mukavuudet.
Ajoasentokin kannattaa tsekata. Esellisessä Fiat-alustaisessa en oikein saanut jaloilleni mukavasti tilaa. Monessa jakkara myös nousee liian korkealle kun on vakiojakkaran alle pultattu kääntöalusta. Nykyisessä on valmistaja onneksi raaskinut vaihtaa jakkkaran ISRAn kuorma-autosarjasta löytyvään parempaan ja kääntöalustan kanssa toimivaan jakkaraan.
Hyviä seikkoja, pitääpä ottaa,huomioon. Itselläsi taitaa siis olla tuo,Hymerin starline. Mutta onko iltaisin aina punkan tekoa teillä edessä vai sopiiko pöydän ääressä vielä viinit ottaa kun lapset jo nukkuu?
« Vastaus #23 : 9.08.2015 kello on 21:42 »
Viisi henkeä ja helppo yöpyminen vaatii yli seitsemän metrisen auton. Ja talvikäyttö kunnollisen lämmityksen ja talvivarustuksen. Tyhjästä on paha nyhjästä. Mutta kyllä alle sadan tonnin hintaluokkaan hieman käytettyjä löytyy pilvinpimein. Uusi on käytetty, kun liikkeestä ulos ajaa.
« Vastaus #24 : 9.08.2015 kello on 22:22 »
Hyviä seikkoja, pitääpä ottaa,huomioon. Itselläsi taitaa siis olla tuo,Hymerin starline. Mutta onko iltaisin aina punkan tekoa teillä edessä vai sopiiko pöydän ääressä vielä viinit ottaa kun lapset jo nukkuu?
Meillä jo nuoriso sen ikäistä että lienee vain kerran oltu koko porukalla liikenteessä. Etusänky laskeutuu pöytäryhmän etupuolelle joten sikäli ei häiritse. Mutta se viides petipaikka häiritsee... Mutta puoli-integroiduissa se taitaa aina tukkia pöytäryhmän ja joskus ovenkin. En tosin ole muutenkaan ikinä ymmärtänyt tuon kopromissikorin suosiota. Tai no, onhan se halvempi kuin oikea kori. Lähetetty minun SM-A300FU laitteesta Tapatalkilla
« Vastaus #25 : 9.08.2015 kello on 22:55 »
Mutta puoli-integroiduissa se taitaa aina tukkia pöytäryhmän ja joskus ovenkin. En tosin ole muutenkaan ikinä ymmärtänyt tuon kopromissikorin suosiota. Tai no, onhan se halvempi kuin oikea kori.
Minulle se oli ehdoton vaatimus takavedon lisäksi. En vaan tykkää täysintegroiduista ja kun kaksin liikumme autossa on selkeästi ohjaamo ja asuinosa. Jos useampi henkilö kulkusi mukana tilanne olisi tietty toinen, nyt lyödään väliverho ohjaamon ja asuinosan välille ja talvella lasit ja ovet peittävä keulapeite. Alaslaskettava vuode toimii parhaiten täysintegroidussa ja puoli-integroidussa se on yleensä kyllä aika toivoton.
« Vastaus #26 : 9.08.2015 kello on 23:31 »
Me liikutaan myös pääosin kaksistaan. Joko vaimon tai sitten pojan kanssa. Olen kyllä itse nauttinut integroidun keilan tarjoamasta ilmavuudesta vs peltikeula. Antaa lisää tilaa ja vaihtoehtoja istumiseen. Telkkaria katsoessa on mukava istahtaa etujakkaroille, kallistaa selkänojat ja nostaa jalat sohvaryhmälle...
Lisäksi talvella kaulakin on lämmin mikä on minulle hyvin tärkeä asia. Sitä peltikeula ei oikeasti tarjoa.
« Vastaus #27 : 9.08.2015 kello on 23:35 »
Lisäksi talvella kaulakin on lämmin mikä on minulle hyvin tärkeä asia. Sitä peltikeula ei oikeasti tarjoa.
Peltikeulaisessa on peltiovet, intekroidussa jotain muuta. Senverran siinä on eroa.
« Vastaus #28 : 9.08.2015 kello on 23:47 »
Tuplalasit sivuilla ja oven/ikkunoiden ympäristö myös eristetty. Samoin oven syvennys. Myös kojelaudan alusta on eristetty, samoin ilmaputket kojelaudalle. Noista kertyy jo aivan huomattava ero. Lisäksi ainakin minulla on tuulilasissa lämpösäteilyä takaisin heijastava alumiinikalvo joka toimii myös lämmitysvastuksena.
« Vastaus #29 : 10.08.2015 kello on 00:06 »
Tottakait integroitu ohjaamoltaan hakkaa talviominaisuuksiss a muut variantit - tosin hinnassahan tuokin asia on huomioitu  Onhan se iso tuulilasi iso lämmönhukka ilman peitettä, mitä usein on sitten korvattu toisella lämppärillä. Tuntuu vaan aika tuhlailulta, että tarvitaan yli 11kW lämmitystehoa koppiin.. Mutta sellainen kait pitäis seuraavaksi laittaa kunhan integroidusta löytyisi nuorisolle kerrossängyn korvike - löytyykö sopu etulaskuvuoteella  Mahtuuko noissa petarit, peitot ja tyynyt olemaan yläasennossa?
|