rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Primus 2470 käynnistyy kylmänä hyvin mutta lämpimänä huonosti  (Luettu 7147 kertaa)

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.06.2023 kello on 21:18
Tervehdys,

Olen koittanut etsiä vikaa ns. omin avuin mutta nyt loppui tieto.

Ongelmani on seuraavanlainen:
Eli lämmitin lähtee hyvin käyntiin kun se on kylmä, mutta lämpöisenä tekee toisinaan siten että kaasu vain haisee ja hetken päästä syttyy punainen häiriövalo.
Toisinaan taas tekee sen että kun pannu on lämmin ja pitäisi saada lisää lämpöä vaunuun niin lämmitin käy hyvin lyhyitä pätkiä, ehkä n. minuutin kerrallaan ja sammuu ja lähtee taas päälle.
Viime kesänä putsasin pannun, tosin sen olisi voinut tehdä ehkäpä vieläkin perusteellisemmin, mutta karstaa tuli kuitenkin ehkäpä n. desin verran.

Sähköt on kaikki käyty läpi ja liittimet uusittu vipu Wagoihin. Samalla otettiin myös virta releen kautta suoraan akulta lämmittimelle.

Olen myös miettinyt että jos vika on hehkussa niin laitan kipinäsytytyksen pannuun.

Pystyisikö joku teistä viisaammista auttamaan minua?

Terveisin Puuppolan vaanari.

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 4.12.2025 kello on 11:57
Tervehdys,

Olen koittanut etsiä vikaa ns. omin avuin mutta nyt loppui tieto.

Ongelmani on seuraavanlainen:
Eli lämmitin lähtee hyvin käyntiin kun se on kylmä, mutta lämpöisenä tekee toisinaan siten että kaasu vain haisee ja hetken päästä syttyy punainen häiriövalo.
Toisinaan taas tekee sen että kun pannu on lämmin ja pitäisi saada lisää lämpöä vaunuun niin lämmitin käy hyvin lyhyitä pätkiä, ehkä n. minuutin kerrallaan ja sammuu ja lähtee taas päälle.
Viime kesänä putsasin pannun, tosin sen olisi voinut tehdä ehkäpä vieläkin perusteellisemmin, mutta karstaa tuli kuitenkin ehkäpä n. desin verran.

Sähköt on kaikki käyty läpi ja liittimet uusittu vipu Wagoihin. Samalla otettiin myös virta releen kautta suoraan akulta lämmittimelle.

Olen myös miettinyt että jos vika on hehkussa niin laitan kipinäsytytyksen pannuun.

Pystyisikö joku teistä viisaammista auttamaan minua?

Terveisin Puuppolan vaanari.

Ihan kuin vika olisi vesitermostaatissa.

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
Mitenkä sen voisi tarkistaa?

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
Mitenkä sen voisi tarkistaa?

Oikosulkemalla se ja seuraamalla paisuntasäiliötä, ettei tuli nesteet yli. Jos nesteet tulee yli niin vika on kiertovesipumpussa.

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
Ok.

Eli siis jos teen oikosulun vesitermostaatille ja lämmitin lähtee päälle myös lämpöisenä moitteettomasti niin uutta ostamaan?

• Matkailija
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2021 kello on 19:08
Minulla tekee saman akulla. Lähtee iloisesti lämmittämään ja nostaa lämmön kiltisti pyydettyyn. Kun pitäisi lähteä uudemman kerran ei sytykkään. Jos on verkkovirrassa toimii moitteetta. Mitattu jännite pannulta, ei mainittavaa häviötä kun sytyttää. Oisko hehku jo tiensä päässä kun pieni laturin antama jännitteennousu auttaa, vai mikä? Pannu ollut käyttämättä kymmenkunta vuotta. Nyt toimi kiltisti reilun viikon kaasulla piuhan päässä, paitsi sitten kun reissuun piti lähteä oli vesitermostaatti poikinut... Pelkän akun varassa ei mene koko yötä.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.04.2023 kello on 16:44
  • Nurmijärvi
Minulla tekee saman akulla. Lähtee iloisesti lämmittämään ja nostaa lämmön kiltisti pyydettyyn. Kun pitäisi lähteä uudemman kerran ei sytykkään. Jos on verkkovirrassa toimii moitteetta. Mitattu jännite pannulta, ei mainittavaa häviötä kun sytyttää. Oisko hehku jo tiensä päässä kun pieni laturin antama jännitteennousu auttaa, vai mikä? Pannu ollut käyttämättä kymmenkunta vuotta. Nyt toimi kiltisti reilun viikon kaasulla piuhan päässä, paitsi sitten kun reissuun piti lähteä oli vesitermostaatti poikinut... Pelkän akun varassa ei mene koko yötä.

Jos piuhan kanssa toimii, niin eiköhän akku ole syypää.

• Matkailija
Pannulta mitattu jännite akkukäytössä sytyttäessä yli 12v eikä syty. Akku on uusi exide.

Lähetetty minun A0001 laitteesta Tapatalkilla

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
Pannulta mitattu jännite akkukäytössä sytyttäessä yli 12v eikä syty. Akku on uusi exide.

Lähetetty minun A0001 laitteesta Tapatalkilla

Käy akun ja ohjauspaneeli sekä pannun liittimet läpi, jossain on kontaktihäiriö. http://karavaanari.org/index.php/topic,11.msg55.html#msg55

• Matkailija
Täytyy vielä katsoa ne, temusin panelin takana ennen reissuunlähtöä ja saattoihan siellä jotain liikkua. Noi vanhat abikot kun on yllättävän herkkiä murtumaan.

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
Minä en ole vielä "kerinnyt" testaamaan MJO:n ohjeita. Teen sen kyllä heti kun tulee sopivat kelit ja rauhallinen hetki.

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
No niin. Viimeinkin sain aikaiseksi käydä testaamassa lämmityslaitteen toiminnan.
Virrat akun kautta ja kaasupullo auki. Lämmitin lähti heti käyntiin enkä saanut ns. vikaa päälle. En tiedä voiko siihen vaikuttaa se että olen käynyt kaikki sähköt läpi vaunusta, mutta nyt ainakin tuntuis toimivan. Lämmitin oli päällä yhtäjaksoisesti useamman kymmenen minuuttia enkä havainnut toiminnassa minkäänlaista häiriötä.
Säädin termostaatin sen verran pienelle että sain testattua myöskin sen että lähteekö päälle uudelleen kuten pitääkin vai ei, mutta nyt siis toimi normaalisti.
Jälkeenpäin tuli mieleen semmoinen seikka että pullolta tuleva kaasuletku on uusittu ja edellisessä letkussa on mahdollisesti ollut halkeama kiristysmutterissa.