Kirjoittaja
Aihe: Kolmas kerta Eurooppaan (Luettu 33271 kertaa)
« Vastaus #76 : 23.09.2015 kello on 20:58 »
Olen katellut niitä Omnistorin myrskyliinoja käytössä. Itse en laittaisin liinaa kankaan yli - kaikissa on ollut markiisin kangas pahan näköisesti "pinteessä". Venyyhän se, tai jopa repeää..
Aiemmassa kuvassa minusta liina ankkuroitu liian kauas jalan juuresta - tulee liikaa muita kuin alaspäin vetoa.. Mutta sivuseinillä on paha taipumus ottaa tuulesta voimaa - ei saa tuuli päästä mistään sisälle; auton alta, päädyn ja auton välistä, tai päädyn ja markiisin välistä (räystäältä), saati ovesta tai helmoista..
Parempi olla laittamatta tuulisella paikalla, ellei ole valmiutta "hätäpaketointiin", tai sitten pitää laittaa tukevasti maakiiloin ja kaikki löysät seinistä ja markiisista pois..
« Vastaus #77 : 23.09.2015 kello on 21:15 »
Parempi olla laittamatta tuulisella paikalla, ellei ole valmiutta "hätäpaketointiin", tai sitten pitää laittaa tukevasti maakiiloin ja kaikki löysät seinistä ja markiisista pois..
Joo , sen minä haluan nähdä kun nämä seinät ovat tukevasti pingoitettu kireälle niin etteivät ne lepata . Taitaa onnistua vain teoriassa . Kyllä nuo päätyseinien putket ovat sellaiset rimpulat etten minä niitä saanut kireäksi. No toivottavasti kertaus opettaa vielä. Nyt laitoin vain markiisin . Ja sanoihan se markiisin käyttöohjekkin että vain metri kangasta ulos ja sitten jalat maahan .  Tuohon keskelle olisi olemassa se lisätuki joka pingoittaa kankaan myöskin . Onko teillä sitä käytössä kenelläkään ?
« Vastaus #78 : 23.09.2015 kello on 21:25 »
Tuohon keskelle olisi olemassa se lisätuki joka pingoittaa kankaan myöskin . Onko teillä sitä käytössä kenelläkään ?
Ekana vuonna käytin muutamia kertoja mutta nykyään tuota markiisia käytetään niin harvoin, vain silloin kun syödään lasten kanssa ulkona ja muulloin se tosiaan on kelattuna, ei viitsi sen takia laittaa sitä keskitankoa.
« Vastaus #79 : 23.09.2015 kello on 21:29 »
Muistelen, että ohjeessa on; "yli 3m markiisissa, käytä keskiputkea" - mulla 3m ja paikka on mutta ei mukana putkea tullut.. Kyllä minusta Safari Roomin aika napakaksi saa. Helma maakiiloilla/koukuilla sisäpuolelta maahan vasaroitu.. 
« Vastaus #80 : 23.09.2015 kello on 21:53 »
Se myrskyliina laitetaan niveltangojen yli, ei kankaan koskaan. Ja jousi maakiilan ja liinan väliin antamaan joustoa jolloin tuulen repäisy hukkaa siihen suurimman voimansa. Ja keskitango aina paikalleen, se estää kangasta läpättämästä ja markiisia niiaamasta alaspäin..
« Vastaus #81 : 23.09.2015 kello on 22:13 »
Se myrskyliina laitetaan niveltangojen yli, ei kankaan koskaan. Ja jousi maakiilan ja liinan väliin antamaan joustoa jolloin tuulen repäisy hukkaa siihen suurimman voimansa. Ja keskitango aina paikalleen, se estää kangasta läpättämästä ja markiisia niiaamasta alaspäin..
No tuota minäkin hunttailin että niveltankojen yli !!!! Onko se mentävä ostamaan tukea keskelle sitten heti nyt .
« Vastaus #82 : 23.09.2015 kello on 22:24 »
..vai niiamasta sisäänpäin, siis kotelon suuntaan? Näinkö?  Jättäisin tuon kauppaan.. ei sido liikettä auton pituussuuntaan juuri lainkaan (kitkanverran). Mieluummin 2 erillistä. Vaan ei toimi sivuseinien kanssa tuo tyyli.. Jousista olen toistamieltä - liina itse myötää riittävästi. Turhaa antaa liikaa joustoa - alkuvauhtia. Samalla irtoaa tulkijalkojen ankkurointi maahan.
« Vastaus #83 : 23.09.2015 kello on 22:51 »
Jousista olen toistamieltä - liina itse myötää riittävästi. Turhaa antaa liikaa joustoa - alkuvauhtia. Samalla irtoaa tulkijalkojen ankkurointi maahan.
Minusta energian kuluttaminen jousiin on järkevämpää kun ohjata se ankkurointiin. Kaikki jousen syömä energia on pois ankkureilta
« Vastaus #84 : 23.09.2015 kello on 22:51 »
Minun liinat ei anna myöten kyllä yhtään . Nyt kun perehty noihin jalkojen yläsaranoihin niin en vedätä niitä kyllä yhtään. Kyllä ovet niin lapsellisen rimpulat ,jotta tottamooses. Nyt myrskyliina on niveltankojen yli ja jalkojen yläpäissä omissa koikuissaan jotta eivät rasita em. saranoita . Katsotaan aamulla kuin on käynyt .  Mutta jotain täytyy kehittää jos haluaa samalla sivuseinät kiinni .
« Vastaus #85 : 23.09.2015 kello on 23:00 »
Minusta energian kuluttaminen jousiin on järkevämpää kun ohjata se ankkurointiin. Kaikki jousen syömä energia on pois ankkureilta
Sama voimahan se kulke vieterin läpi ankkureihin - vertaus; samalla voimalla auton pyörä painaa maata, oli siinä jouset tai ei.. sen sijaan tukijalka on kiinteästi samanpituinen (lukitus), vaikka markiisi liikkuisi 10cm ylöspäin. Maakoukut, ne puikot helposti nousevat..
« Vastaus #86 : 23.09.2015 kello on 23:24 »
Sama voimahan se kulke vieterin läpi ankkureihin - vertaus; samalla voimalla auton pyörä painaa maata, oli siinä jouset tai ei.. sen sijaan tukijalka on kiinteästi samanpituinen (lukitus), vaikka markiisi liikkuisi 10cm ylöspäin. Maakoukut, ne puikot helposti nousevat..
Eihän autojen puskurit olisi pehmeitä jos energia ei niihin hukkuisi. Jos samalla voimalla lyö pesäpallomailalla jotain kohdetta ensin pelkällä mailalla ja sitten kiertää siihen vaahtomuovia muutaman sentin paksuisen kerroksen niin kyllä se toinen tekee pienempää vahinkoa. Kyllä sen jousen tehtävä mielestäni on nimenomaan vetovoiman pienentäminen. Ja veto maahan jää pehmeäksi eikä äkkinäiseksi
« Vastaus #87 : 24.09.2015 kello on 00:17 »
Noissa törmäysenergia on liike-energiaa (kineettinen) , jota absorboidaan, syntyy kappaleen tai henkilön liikemäärästä (massa*vauhti) pelkästään. Kun taas tuuli (purje) synnyttää staattisen voiman, asemaenergiaa (potentiaalinen) ellei jokin paikka myötää (vaikka jousi) - eli on ihan yhtä raskasta työntää henkilöautoa joustavasta puskurista kuin lokasuojasta. Tukijalkaa nostattava voima on sitä pienempi mitä jäykempi liina on - ongelma minusta ei ole liinan maahan ankkurointi, esim. koiraparkki, tai johonkin tukevaan sitominen, vaan tuo veto/nykiminen tukijalkojen ankkurointiin. Kun ei ole liikettä, ei markiisi saa aikaa liike-energiaa. Minulle pahin skenaario on, että markiisi taittuu katolle, eikä se, että rätti repeää.. Hyvä vertaus voisi olla kuorman sitominen; tavoite on, ettei kuorma pääse liikkumaan.. No, nii - ja väliin epsanjan terveisiä 
« Vastaus #88 : 24.09.2015 kello on 00:33 »
Äkkinäinen tuulenpuuska ja tuo jousi ajaa asiansa, jos se pitkittyy niin energia muuttuu staattiseksi ja silloin jousesta voi olla haittaa tai ei siitä ainakaan hyötyä ole siinä vaiheessa. Leppattaamaan tuo markiisi alkaa ensin ja sen liike-energian jousi hillitsee. Purjeveneessä masto ja koko riki elää ja estää sillä vaurioita ja pitää staattisen energian lähellä samaa tasoa puuskissa. Lentokoneen siipi joustaa ja jos se ei sitä tekisi murtumia syntisi runkoon turbulenssissä helpommin. Autoissa voimansiirto on kumityynyjen varassa ja niillä tasoitetaan moottorin vääntövoima.
Jousi pienentää puuskaisessa tuulessa seinään kohdistuvaa voimaa toki rakenteen kääntyminen katolle olisi katastrofi mutta myös voimat jotka vaikuttaa markiisin seinäkiinnikkeisiin pitää huomioida.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2015 kello on 01:11 »
« Vastaus #89 : 24.09.2015 kello on 18:56 »
 ][/url] Haettiin ripakopallinen kiiloja paikallisesta honkkarista ja nyt on liepeet lujasti mutta joustavasti kiinni  On kuin hiltillä löis naulan kiinni tämmöiseen hohkakiveen . On muuten lujassa. Tänään on vähän pilvisempi päivä . Varjossa ei ole kuin 21,6 lämmintä. Meressä rauhallisia piiiiitkiä maininkela ,mukava kelluskella .
|