rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Nestekiertoinen lattialämmitys  (Luettu 14680 kertaa)

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 9.01.2016 kello on 01:17
  • Test
Nestekiertoinen lattialämmitys
« : 3.04.2015 kello on 12:31 »
Täällä foorumissa olen kysellyt useampaan ongelmaani ratkaisua. Ensimmäinen vaunu, jossa Alde. Lattialämmitys sähköllä, tämä ns. mukavuuslattialämmi tys.

Itsellä on jo selkeä käsitys vaunun pohjasta/asioiden sijoittelusta, mitä tulevaisuudessa haluan.

Talviretkeilyyn olen miettinyt nestekiertoisen lattialämmityksen tarpeellisuutta. Onko vain Alden lämmitykseen olemassa tämä?

Miten putkiston veto on vaunuissa toteutettu? Onko putkisto koko vaunun pohjan alueella? Onko eri valmistajilla eroa? Onko ratkaisut vuosien saatossa muuttuneet?

Onko lattiat tasalämpöisiä vai tunteeko jalalle selkeästi kylmä-kuuman kohdan erot?
Mielipiteitä asiassa? Onko järkeä vai ei?

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:21
  • Autossa on pyörät
Vs: Nestekiertoinen lattialämmitys
« Vastaus #1 : 3.04.2015 kello on 13:05 »
Pohjoismaisissa on olleet nestekiertoiset lattialämmitykset iät/ajat. Olikohan joskus 25v sitten jo esim Solifereissa, ainakin osassa mallistoa.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 9.01.2016 kello on 01:17
  • Test
« Vastaus #2 : 3.04.2015 kello on 14:38 »
Pohjoismaisissa on olleet nestekiertoiset lattialämmitykset iät/ajat. Olikohan joskus 25v sitten jo esim Solifereissa, ainakin osassa mallistoa.

?

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:30.11.2025 kello on 21:04
  • seniori
« Vastaus #3 : 3.04.2015 kello on 14:47 »
Minulla oli Solifer Coldie:ssa Primus nestekiertoinen lämmiys ja lattialämmitys myös. Vuosimallia en muista. Ei lattia ollut koskaan kuuma, lämpöinen vain. Lämpö tuntui aika tasaiselta jaloissa. Solifereihin sai valita ostaessaan lattialämmityksen. Tuossa yksi sellainen mallia 1995.

http://www.nettikaravaani.com/solifer/goldie/1428192

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:27.04.2025 kello on 15:44
« Vastaus #4 : 3.04.2015 kello on 14:59 »
Soliferin matkailuautoissa oli Primuksen vesikiertoinen lattialämmitys ainakin jo 1987. Corsarin matkailuvaunuissa se oli jo vuotta aikaisemmin.

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:57
« Vastaus #5 : 3.04.2015 kello on 16:00 »
Täällä foorumissa olen kysellyt useampaan ongelmaani ratkaisua. Ensimmäinen vaunu, jossa Alde. Lattialämmitys sähköllä, tämä ns. mukavuuslattialämmi tys.

Itsellä on jo selkeä käsitys vaunun pohjasta/asioiden sijoittelusta, mitä tulevaisuudessa haluan.

Talviretkeilyyn olen miettinyt nestekiertoisen lattialämmityksen tarpeellisuutta. Onko vain Alden lämmitykseen olemassa tämä?

Miten putkiston veto on vaunuissa toteutettu? Onko putkisto koko vaunun pohjan alueella? Onko eri valmistajilla eroa? Onko ratkaisut vuosien saatossa muuttuneet?

Onko lattiat tasalämpöisiä vai tunteeko jalalle selkeästi kylmä-kuuman kohdan erot?
Mielipiteitä asiassa? Onko järkeä vai ei?

Minulla on solkussa käytävän suuntaisesti 2 putkea noin 30cm:n välein. Uusimmissa putki tekee mutkan ovisyvennyksen kautta. Kuvaa en tähän hätään löytänyt.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:13
  • Etelä-Pohjanmaa
« Vastaus #6 : 3.04.2015 kello on 16:39 »
Minulla on Lmc 720 jossa on alden 3000 lämmitin ja nestekiertoinen lattialämmitys koko vaunun pituudelta. Minulla ei tee erillistä lenkkiä oven edessä.

Lattialämmitykselle on oma kiertovesipumppu, jonka saa kytkettyä pois ja päälle erillisestä kytkimestä.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
« Vastaus #7 : 3.04.2015 kello on 17:49 »
Minulla on Lmc 720 jossa on alden 3000 lämmitin ja nestekiertoinen lattialämmitys koko vaunun pituudelta. Minulla ei tee erillistä lenkkiä oven edessä.

Lattialämmitykselle on oma kiertovesipumppu, jonka saa kytkettyä pois ja päälle erillisestä kytkimestä.
Laitappa kuva systeemistä ;)

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
« Vastaus #8 : 3.04.2015 kello on 17:54 »
Ei tuosta mitään kuvaa tarvita, johan teksti kertoi kaiken. ;)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
« Vastaus #9 : 3.04.2015 kello on 17:55 »
Ei tuosta mitään kuvaa tarvita, johan teksti kertoi kaiken. ;)
Lähinnä siitä katkaisiasta Thumb

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
« Vastaus #10 : 3.04.2015 kello on 17:57 »
Ei se ihan. Kertoi vain että koko pituudelta mutta onko leveyssuunnassa yhtä kapea kuin em mainituissa. Niissä mielestäni enemmänkin käytävälämmitin, koko lattian lämmittämisestä puhuminen vähän liioittelua (mikä kuitenkin sallittanee koska myyjät tuon on vakiinnuttaneet termiksi näissä).

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
« Vastaus #11 : 3.04.2015 kello on 18:03 »
Ei se ihan. Kertoi vain että koko pituudelta mutta onko leveyssuunnassa yhtä kapea kuin em mainituissa. Niissä mielestäni enemmänkin käytävälämmitin, koko lattian lämmittämisestä puhuminen vähän liioittelua (mikä kuitenkin sallittanee koska myyjät tuon on vakiinnuttaneet termiksi näissä).

Eihän sitä putkistoa kannata kaappien alle laittaa. Jos käytävä on 90cm leveä ( kuten minulle leveimmästä kohtaa ) ja putkien väli 30cm ja keskellä niin joka väli on 30cm.

• Kaikkien Kaveri
    • East Coast Fellows
« Vastaus #12 : 3.04.2015 kello on 18:04 »
Mutta voisi se kiertää istuinryhmän alta, vessan jne. Etenkin istuinryhmässä tulee oltua ja jalkoja pidettyä lattialla.

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
« Vastaus #13 : 3.04.2015 kello on 18:25 »
Mutta voisi se kiertää istuinryhmän alta, vessan jne. Etenkin istuinryhmässä tulee oltua ja jalkoja pidettyä lattialla.

Putkisto menee istuinryhmän alla. Harmi kun en löydä kuvaa. :-[

• Kaikkien Kaveri
    • East Coast Fellows
« Vastaus #14 : 3.04.2015 kello on 18:29 »
Ok, en minä sinänsä kuvaa tarvitse, tieto riittää. Muistan joskus vuosien takaa kun istuttiin tuttavien vaunussa talvella. Siinä käytävä oli lämmin mutta istuinryhmän ulkoreunassa lattia oli ikävän viileä, teki mieli kaivaa villasukat jalkaan. En vain muista enää vaunun mallia, siitä on jo aikaa paljon.

Vaan haittaa ei tuollaisesta lattialämmityksestä ole, plussapuolelle sen aina lasken oli se kuinka laaja tahansa.