Kirjoittaja
Aihe: Canal Digitalin signaalin muuttaminen tallennettavaksi. (Luettu 25784 kertaa)
« Vastaus #31 : 2.03.2015 kello on 17:49 »
Mitä 1 momentissa säädetään, ei sovelleta, jos tekninen toimenpide kierretään salaustekniikoita koskevan tutkimuksen tai opetuksen yhteydessä taikka jos teoksen kappaleen laillisesti hankkinut tai haltuunsa saanut kiertää teknisen toimenpiteen teoksen saamiseksi kuultavilleen tai nähtävilleen. Teoksesta, jota suojaava tekninen toimenpide on kierretty teoksen saamiseksi kuultaville tai nähtäville, ei saa valmistaa kappaletta. Silloin kun laki tuli, niin alkuunhan oli ongelmia kun levyt ei soineet edes kaikissa soittimissa, saati sitten läppärissä. Jos jollakulla on laillinen CD tallenne, niin hänellähän pitäisi olla oikeus toistaa sitä muullakin laitteella kuin sillä virittimellä... Ristiriitainen on sitten tuo viimeinen lause, joka oikeastaan estää tämän. 
« Vastaus #32 : 2.03.2015 kello on 17:54 »
Silloin kun laki tuli, niin alkuunhan oli ongelmia kun levyt ei soineet edes kaikissa soittimissa, saati sitten läppärissä. Jos jollakulla on laillinen CD tallenne, niin hänellähän pitäisi olla oikeus toistaa sitä muullakin laitteella kuin sillä virittimellä... Ristiriitainen on sitten tuo viimeinen lause, joka oikeastaan estää tämän. 
Toisin sanoen, DVD:ltä ei voi laillisesti siirtää musiikkia esim. iPodiin tai vastaavaan vehkeeseen.
« Vastaus #33 : 2.03.2015 kello on 20:01 »
Tuon oikeudettoman hyödyn näyttö voi olla vaikeaa kun samoja nauhoituksia on muillakin kuin lähetteen salaajalla.
Se ei silti tee siitä laillista, vaikka toteen näyttäminen olisi oikeudessa ihan kuinka hankalaa tahansa  Toisin sanoen, DVD:ltä ei voi laillisesti siirtää musiikkia esim. iPodiin tai vastaavaan vehkeeseen.
DVD:n salauksen katsotaan jo olevan niin yleisesti jaossa olevaa tietoa, että se ei enää täytä Lex Karpelan tarkoittamaa tehokasta teknistä toimenpidettä. Tästä oli muistaakseni joku oikeustapauskin jo jokunen vuosi sitten 
« Vastaus #34 : 2.03.2015 kello on 20:14 »
DVD:n salauksen katsotaan jo olevan niin yleisesti jaossa olevaa tietoa, että se ei enää täytä Lex Karpelan tarkoittamaa tehokasta teknistä toimenpidettä. Tästä oli muistaakseni joku oikeustapauskin jo jokunen vuosi sitten 
http://lyhyt.eu/dvd
« Vastaus #35 : 3.03.2015 kello on 09:25 »
JariJ Tuo samainen laki sanoo: "Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei sovelleta sellaiseen teokseen, joka on välitetty yleisölle sovituilla ehdoilla siten, että yleisöön kuuluvilla henkilöillä on mahdollisuus saada teos saataviinsa itse valitsemastaan paikasta ja itse valitsemanaan aikana." Jotta tuo kopioitu kohta täyttyisi täytyy salaus purkaa jotta sen voi nauhottaa tai ohjelman välittäjän tulee tarjota laite johon sen voi tallentaa. Tuollaista ei ole perus boxissa.
Ei löytynyt vieläkään rangaistusrakoa aidasta.
Tässähän tämän ydin onkin. Antaako Canal Digital sinulle sopimusehdoissaan luvan muuntaa heidän lähettämänsä ohjelma teokseksi (ts. siirtää se DVD:lle)? Tuon aiemmin linkittämäni tekijänoikeuslain 2§ sanoo: "Kappaleen valmistamisena pidetään sen valmistamista kokonaan tai osittain, suoraan tai välillisesti, tilapäisesti tai pysyvästi sekä millä keinolla ja missä muodossa tahansa. Kappaleen valmistamisena pidetään myös teoksen siirtämistä laitteeseen, jolla se voidaan toisintaa." 27§ sanoo: "Kappaleen luovutukseen ei sisälly tekijänoikeuden luovutus. " Eli summa summarum, jos Canal Digital sopimusehdoissaan antaa sinulle luvan purkaa lähetyksen salaus DVD:lle siirtoa varten, et riko lakia.
« Vastaus #36 : 3.03.2015 kello on 10:06 »
Kyllä se sitten selviää korkeimmassa tai korkeimmissa oikeusasteissa.
« Vastaus #37 : 3.03.2015 kello on 11:15 »
"Kappaleen valmistamisena pidetään sen valmistamista kokonaan tai osittain, suoraan tai välillisesti, tilapäisesti tai pysyvästi sekä millä keinolla ja missä muodossa tahansa. Kappaleen valmistamisena pidetään myös teoksen siirtämistä laitteeseen, jolla se voidaan toisintaa."
Tuo touhu on jotenkin syvältä. CD:kin kun parittaa kortteja laitteita, niin että katsominen on sidottu yhteen paikkaa ja laitteeseen. JOs jotain on tallessa ja sen haluaisi katsoa omassa rauhassaan silloin kun olohuoneessa tulee 'Rumat ja Räävittömät', niin ei käy! Onneksi ei koske minua.
« Vastaus #38 : 3.03.2015 kello on 11:27 »
Mä oon vuosia käyttäny virittimenä pelkästään dream multimedian tuotteita, eivät välitä höpönlöpä cd:n suojauksista ja kaiken pystyy tallentamaan vaikka verkkolevylle. Kortin parituskaan ei noita laitteita kiinnosta kaivavat kortilta sen toivotun sarjanumeron ja valehtelevat kortille olevansa kyseinen laite. Bonarina voi striimata tv kuvan vaikka tabletille tai läppärille:  
« Vastaus #39 : 3.03.2015 kello on 12:49 »
Dreamboxit siis ovat kehujensa arvoisia. 
« Vastaus #40 : 3.03.2015 kello on 13:49 »
Täytyy myös muistaa että CD itse tarjoaa myös 576i:tä eli esim. scart-yhteyttä. Siinä ei ole mitään hd-suojausta. Ja nyt sitten ääni jo tulee, kun tulis vielä kuvakin. Eli jollain lailla samalla tavalla kuin sillä tv-urheiluselostajalla joka sanoi "nyt lähti kuva, kohta lähtee varmaan äänikin."
« Vastaus #41 : 3.03.2015 kello on 15:58 »
Mä oon vuosia käyttäny virittimenä pelkästään dream multimedian tuotteita, eivät välitä höpönlöpä cd:n suojauksista ja kaiken pystyy tallentamaan vaikka verkkolevylle.
Kieltämättä aika mielenkiintoinen värkki 
« Vastaus #42 : 3.03.2015 kello on 17:04 »
Täytyy myös muistaa että CD itse tarjoaa myös 576i:tä eli esim. scart-yhteyttä. Siinä ei ole mitään hd-suojausta.
Scart liittimestä tulee ulos vain analoginen PAL signaali jossa on näkyvissä 576 juovaa, ei siis digitaalinen, eikä HD. Analogisessa signaalissa ei ole suojausta. Googlettamalla HDMI to SCART löytyy muuntimia, mutta toimiiko ne eli sortuuko suojaukseen, en tiedä.
« Vastaus #43 : 3.03.2015 kello on 18:31 »
Tuollaisen yhden muuntimen kokeilin, mutta ei sieltäkään tullut läpi kuin mainitsemani äänisignaali. Sellainen vaihtoehto että kytkisi myös nauhottimen "takana" olevan samaan 576 -signaaliin jäi kokeilematta. Tuolla virittimellä on ominaisuus että se hakee tv:n perusteella sopivan tarkkuuden. Otin kylläkin hdmi kaapelin irti ja valitsin manuaalisesti 576i -tarkkuuden muttei mitään vaikuttanut. Noiden HD ja 576 -signaalien kuvalaadun ero oli silminnähden (matka n. 4 m, eikä monissa kuvissa ihan nenä ruudussakaan näkynyt kuin yksittäisten hiusten osalta) kovin pieni 40 tuuman televisiossa joten jos sen saisi läpi riittäisi tarkkuus kyllä näihin tallenteisiini. Mittareilla saisi isotkin erot. Vaan kun ei nuo silmätkään ole enää ensiluokkaiset.
« Vastaus #44 : 3.03.2015 kello on 19:49 »
Noiden HD ja 576 -signaalien kuvalaadun ero oli silminnähden (matka n. 4 m, eikä monissa kuvissa ihan nenä ruudussakaan näkynyt kuin yksittäisten hiusten osalta) kovin pieni 40 tuuman televisiossa joten jos sen saisi läpi riittäisi tarkkuus kyllä näihin tallenteisiini.
Meillä on 46'' ja panelissa riittävästi Hz:jä, enkä kyllä ymmärrä, miksi niistä HD lähetyksistä oikein vouhotetaan.
|