rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: halkeeko pannu apua  (Luettu 15644 kertaa)

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:58
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #30 : 12.01.2015 kello on 20:45 »
Aldessa ei ole tuota truman toimintaa, valitettavasi...

Mutta siihen on todella helppo laittaa Truman suojaventtiili. Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 14:42
  • nautitaan elämästä niin kauan kuin voidaan.......
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #31 : 13.01.2015 kello on 17:19 »
Nyt sitten vesijärjestelmä paineistettu ja ainakin nyt näyttää siltä että kaikki toimii kuin pitääkin, eli pumppu käynnistyy silloin kun hanan nostaa joten vuotoja ei ole.......mut seurataan  vielä.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:58
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #32 : 13.01.2015 kello on 18:40 »
Nyt sitten vesijärjestelmä paineistettu ja ainakin nyt näyttää siltä että kaikki toimii kuin pitääkin, eli pumppu käynnistyy silloin kun hanan nostaa joten vuotoja ei ole.......mut seurataan  vielä.

Lämmitä myös pannu ja seuraa, ettei klykoli vuoda raikasvesipuolelle.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 14:42
  • nautitaan elämästä niin kauan kuin voidaan.......
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #33 : 13.01.2015 kello on 19:24 »
Jep pannu lämmitetty ja kaikki näyttää olevan ok. Varmaan siksi selvisin säikähyksellä, kun lähtiessä sammutin pumpusta virran ja laskin letkustosta vesiä pois, huh pitääpä olla tarkempana, tosin vahinkojahan sattuu

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #34 : 14.01.2015 kello on 03:13 »
Onneks välillä on myös tuuria mukana!  t migel  aikas tuuhee hinta olis ollut noilla vaihtokamppeilla ::)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #35 : 14.01.2015 kello on 09:03 »
Jep pannu lämmitetty ja kaikki näyttää olevan ok. Varmaan siksi selvisin säikähyksellä, kun lähtiessä sammutin pumpusta virran ja laskin letkustosta vesiä pois, huh pitääpä olla tarkempana, tosin vahinkojahan sattuu
Hyvä esimerkki muillekkin. ONNEKSI kamppeet pysyi ehjänä  Thumb Thumb Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 3.03.2023 kello on 07:51
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #36 : 14.01.2015 kello on 20:00 »
Ihan ekan talven mielenkiinnosta...
Onko pannu/ järjestelmä turvassa, kun käyttövesisäiliö on tyhjennetty tyhjennyspropusta ja pumpulla ajettu vedet pois hanoista.
Jääkö pannuun tai putkistoon vielä jäätyviä paikkoja?
Kulkine on LMC 6400 -89

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:36
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #37 : 14.01.2015 kello on 20:56 »
Ihan ekan talven mielenkiinnosta...
Onko pannu/ järjestelmä turvassa, kun käyttövesisäiliö on tyhjennetty tyhjennyspropusta ja pumpulla ajettu vedet pois hanoista.
Jääkö pannuun tai putkistoon vielä jäätyviä paikkoja?
Kulkine on LMC 6400 -89

Mikä lämmitys ja vesijärjestelmä. Lämminvesivaraaja pitää saada tyhjäksi, oli siinä kierrukka tai muu järjestelmä

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla: 1.05.2015 kello on 07:10
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #38 : 15.01.2015 kello on 06:05 »
En tiedä, mut luulisin että halkee. Kas jos avonaisessa ämpärissä oleva vesi jäätyy, niin vaikka tilaa ylöspäin olisi taivaaseen asti, laajenee vesi myös sivusuunnassa ja ämpäri vähintään pullistuu muodottomaksi. Mulla vaunussa pakkasvahti, joka laskee vedet alleen  kun lämpöä on plus 2. Huom!  Myös hana pitää olla auki että pannuun pääsee korvausilmaa hanan kautta.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #39 : 15.01.2015 kello on 08:53 »
En tiedä, mut luulisin että halkee. Kas jos avonaisessa ämpärissä oleva vesi jäätyy, niin vaikka tilaa ylöspäin olisi taivaaseen asti, laajenee vesi myös sivusuunnassa ja ämpäri vähintään pullistuu muodottomaksi.

Olen huomannut, että noista sammutusvesitynnyre istä halkeaa pohja, jos niihin jää hiemankaan enemmän vettä. Samoin käy ämpärille, jos pykää jäälyhtyä ja antaa jäätyä liian pitkään.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:45
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #40 : 15.01.2015 kello on 10:50 »
Olen huomannut, että noista sammutusvesitynnyre istä halkeaa pohja, jos niihin jää hiemankaan enemmän vettä. Samoin käy ämpärille, jos pykää jäälyhtyä ja antaa jäätyä liian pitkään.

Pohja saa maasta lämpöä ja jäätyy viimeksi. Kun yläpuolella on tiukka tulppa, pohjaa kohti mennään.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:54
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #41 : 15.01.2015 kello on 15:16 »
En tiedä, mut luulisin että halkee. Kas jos avonaisessa ämpärissä oleva vesi jäätyy, niin vaikka tilaa ylöspäin olisi taivaaseen asti, laajenee vesi myös sivusuunnassa ja ämpäri vähintään pullistuu muodottomaksi. Mulla vaunussa pakkasvahti, joka laskee vedet alleen  kun lämpöä on plus 2. Huom!  Myös hana pitää olla auki että pannuun pääsee korvausilmaa hanan kautta.

Se riippuu tuosta jäätymissuunnasta. Jos ämpäri jäätyy, pinta jäätyy ensin ja se avonaisuus loppuu  siihen. Itse kun jäädytän jäälyhtyjä, käyn portaalissa jäähän reiän parin-kolmen tunnin välein ja ämpärin voi jäädyttää useamman sentin seinävahvuuteen halkaisematta ämpäriä.
Jos boilerissa on hieman vettä pohjalla tai putkiston alimmassa paikassa vettä, se on ihan tuurista kiinni missä järjestyksessä jäätyy ja millaisia jännitteitä muodostuu.

Itse havahduin yhtenä keväänä yllätyspakkaseen aamukahvikupin äärellä. Ulkona oli useampi aste pakkasta, vaunu ilman lämmitystä ja vedet sisässä. Äkkiä vaunuun ja hanaa kokeilemaan. Hanasta valui hieman vettä, joka jäätyi heti jääpuikoksi. Vesipumppu oli poissa päältä joten paine johtui jäätymisen aiheuttamasta paineesta. Avasin kaikki hanat ja pistin Alden tulille. Vaunu lämpeni ja mistään ei löytynyt vikoja tarkastuksessa.
Pannu tuskin oli jäätymisrajoilla, vaan pelkästään putket ja hanat.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #42 : 15.01.2015 kello on 15:32 »
Se riippuu tuosta jäätymissuunnasta. Jos ämpäri jäätyy, pinta jäätyy ensin ja se avonaisuus loppuu  siihen. Itse kun jäädytän jäälyhtyjä, käyn portaalissa jäähän reiän parin-kolmen tunnin välein ja ämpärin voi jäädyttää useamman sentin seinävahvuuteen halkaisematta ämpäriä.

Se onkin selvä. Se mikä minua hämmästyttää on se miten lujasti se jää tarttuu ämpärin reunoihin; äkkiseltään kuvittelisi että paineen noustessa se jäätulppa työntyisi ylöspäin.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 3.03.2023 kello on 07:51
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #43 : 15.01.2015 kello on 22:54 »
Mikä lämmitys ja vesijärjestelmä. Lämminvesivaraaja pitää saada tyhjäksi, oli siinä kierrukka tai muu järjestelmä

Minulla LMC:ssä Alden pystypannu.
Jokusen kerran on talven mittaan pyörähdetty mökillä tai laskettelemassa,
mutta käyttövedet otetaan mukaan vasta keväämmällä.
Kaipa tuo tarpeeksi tyhjä on, jos vielä hanat jättää auki.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 14:42
  • nautitaan elämästä niin kauan kuin voidaan.......
Vs: halkeeko pannu apua
« Vastaus #44 : 6.02.2015 kello on 16:50 »
Kommentti vielä tähän vesi asiaan, eli minulla oli vika tuo glygoolin vähyys tuolla paisuntasäiliössä. Lisäyksen jälkeen ei ole tarvinnut ilmata kertaakaan tuota suihkutilassa olevaa kuivaustelinettä ja vesiputki on pysynyt sulana, vaikkakin oli 248h lämmöt +6.5astetta. Eli katsopaakas omat paisuntasäiliöt että nestettä on riittävästi....