|
Tuon mukaan sopii. AGM on mielestäni hyvä vaihtoehto perus lyijyakulle. Tämä on kummallinen kysymys. Olen lataillut auton laturilla AGM akkua ja se ottaa paremmin virtaa, kun Happoakku. Miksi ei sopisi. Laturissahan on lämpörele. Tavallinen 4A laturi lämpenee AGM akulla enemmän, kuin Happoakulla. Mutta jos ilma vaihtuu, niin se kyllä jäähtyy tarpeeksi. Ja ne höpinät korkeammasta jännitteestä kannattaa jättää toisarvoisiksi. Perustele. AMG-akkua ladataan kormeammalla jännitteellä kuin lyijyakkua.
Kysymys akuista 1. Kumpi on parempi valinta huomioiden hinta, kannattaako pysyä edelleen geeliakussa? 2. Soveltuuko AGM-akku asuintilassa käytettäväksi (ei kaasuuntumisongelma a)? 3. Kumpi asento "Blei-Säure" vai "Blei-Gel" tulee olla valittuna AGM akkua käytettäessä kun latauslaitteena on matkailuautoissa yleisesti käytetty Schaudt EBL99? Molemmissa asennoissa latausjännite on valmistajan mukaan sama vain korkeamman jännitteen aika ennen yläpitolataukseen siirtymistä on erilainen. Vastaus Exideltä Suljetuille akuille,oli agm tai geeli,latausjännite syklisessä käytössä max 14.4V Suljetuissa akuissa ei kaasuuntumista oli agm tai geeli. Geeli akku kestää toistuvia purkaus-latauskertoja (syklejä) paremmin kuin agm akku Valitse Blei-Gel myös agm akulle Terv Juha Eerola Eli laturi EI SAA ylittää latausjännitettä 14,4 V Lisäys Onko kyseessä tuollainen laturi? Se ei lataa normaalitilassa yli 14,4 V:llä joten sen pitäsi sopia myös suljetuille akuille. http://awilco-multiplex.dk/files//pdf/Chargers/003398x.pdf Perustele. AMG-akkua ladataan kormeammalla jännitteellä kuin lyijyakkua. Juu, niin minäkin olen monesta lähteestä lukenut, että suljetut akut (geeli tai agm) pitäisi yli 90% varaustason jälkeen pitää korkeammalla jännitteellä ylläpidossa. Monen älylaturin ohjeissa tämä tila valitaan "lumihiutale" -moodilla.. Tuo Exiden pdf:kin neuvoo.. ################### Hei, agm akun lataus jännite on 14,7v ja on tarkka siitä,.Lapin Akkumaailma Oy Kieltämättä olin hieman pettynyt. Luulin olevani aina oikeassa. Mutta hyvä, mielenkiintoinen keskustelu. Tosin en usko tätä väitettäkään. |