Onsewaan harmi jos syntyy liian rikkaaseen sukuun täällä Suomessa. se tuo weroleijona joka raatelee aikas pitkillä kynsillä, jokkaista jolla on liikaa lihhaa luitten ympärillä, minä niin mieleni pahoitan tuollaisesta touhusta

|
Onsewaan harmi jos syntyy liian rikkaaseen sukuun täällä Suomessa. se tuo weroleijona joka raatelee aikas pitkillä kynsillä, jokkaista jolla on liikaa lihhaa luitten ympärillä, minä niin mieleni pahoitan tuollaisesta touhusta
![]() Minun yksinkertainen järkeni ei vain ymmärrä, miksi perilliset eivät pystyisi maksamaan satojen miljoonien arvoisesta omaisuudesta kymmeniä miljoonia perintöveroja. Katos vaan, tekstissäni oli selvä ajatusvirhe, liian hätäistä kommentointia. Hyvä huomio Aakulta. mutta jos joku on perittävät varansa itse tehnyt, maksanut tuloverot,alv:t, verot voitoista ja jokainen vielä palkkatuloverot. miksi se pitäisi sukupolven vaihtuessa jakaa pohjattomaan kitaan että voitaisiin paisuttaa julkisia menoja , hankkia graniittilinnaan edustajien avustajille avustajia, muutama guggenheim päälle.
eihän perintöveroja esim ruotsissa ole. tuo perintö kun tulee vaikka osakkeina jne, tällöin nuo perijät joutuu myymään ne osakkeensa maksaakseen perintöverot, samalla heitä verotetaan lisää myyntivoitoista ja myös nk tulo lisääntyy sille vuodelle ja taas tulee takkiin..... kaikenlisäksi tuo omistus valuisi vielä maailmalle, kohta koko firma olisi siellä No perintöverosta mulla ei muuta mutta kuin että onko ihan oikein että on pakko myydä kotitalonsa jonka perinnöksi saa jotta olisi varaa maksaa siitä koituvat maksut vaikkakin sama perhe on tulo-sun muina veroina sen ajat sitten maksanut?
Heh hee,- hyvä suomi (verottaja on niin metässä näissä asioissa) t migel ![]() Minun yksinkertainen järkeni ei vain ymmärrä, miksi perilliset eivät pystyisi maksamaan satojen miljoonien arvoisesta omaisuudesta kymmeniä miljoonia perintöveroja. Se perintövero maksetaan rahalla, ei kelpaa talot tai arvomatot. Kun kaivaa kupeesta äkkiä muutaman miljoonan, niin on äkkiä sen jälkeen köyhä ja joku toinen omistaa talot mitkä perit ja halvalla. Eli jossain tapauksissa kannattaa luopua perinnöstä. Minä olen esimerkiksi kieltäytynyt ottamasta vastaan isäni perintöä. Tosin se meni minun lapsille, mutta syynä juuri tuo typeryys minä perin sitten ne periin minun lapset ja kaikki maksaa eli pari sukupolvea ja niska vääränä hankitut talot onkin jonkun muun. Verot ymmärrrän juuri siksi että kaikki ei pärjää ja on monia ryhmiä jotka myös pitää elättää eikä lopettaa. Mutta jossain kohti se kamelikin lopettaa juoksemisen. Ongelma on yleensäkin se kun aletaan verottaan koko ajan lisää, lakkaa verovelvollisten maksuhalukkuus.
Varakkaat voi tällöin tehdä jotain, mutta mitä voi tehdä keskiluokka. Tavallisella keskiluokan verotus on reippaasti yli 50 % (tulovero + alv + erikoiverot). Minulla on ainakin tullut mitta täyteen, mutta mitä tehdä. Julkinensektori liian suuri ja niin sanottu hyvinvointiyhteisku nta on tullut tiensä päähän, jos ei ole enää kukaan joka suostuu maksamaan ylisuuret verot. Tuo Toivasen konserni on sellainen että jos siitä joutuisi maksamaan perintöverot niin niitä rahoja ei perijät ole vielä ehtineet keräämään eli verot pitäisi saada omaisuuden myynnistä.
Konsernista ei voi osia myydä pois siten etteikö jäljelle jäävä osa kärsisi. Ostaja kieltää kilpailun ostaessaan myyjiltä muutamaksi vuodeksi joten myytyä osaa ei voisi korvata uutta perustamalla. Suomen verotus on tehty lyhytnäköisesti ymmärtämättä liike-elämän lainalaisuuksia tässä asiassa. Jos kerran verottaja haluaa perintöä verottaa sen pitäisi jakaa perintöveron maksu niin pitkälle ajalle että uusi sukupolvi ehtisi tienata perinnöllään nuo verorahat ennen osinkojen nostoa. Jos maksua ei tulisi tai perijät katoaisivat maille vieraille kuitenkin alkuperäinen omaisuus olisi tai sitten velvoitettaisiin uusi ostaja maksamaan valtiolle ja kunnalle kuuluvat rästimaksut. Eipä ostajakaan ihan miten tahansa ostaisi. Täysin samaa mieltä Bava,-oikein kauhulla ajattelen kun se päivä koittaa että mitenkä ne asiat hoideTaan?
Mulla kun ei ole käteistä rahaa ollenkaan ja eikä mistä luontevasti irroittaa,-no okei velatonta omaisuutta kylläkin jotka on verotetuista tuloista maksettu jo kertaalleen mutta silti persáukinen paitti palkkapäivänä mut se ny ei kestä kauaan.Mutta sitten näistä käteisvaroista pitäis repiä sellainen abouttiarallaa 50tuubaa ekstraa valtiolle niin miten hitossa?Ei mitään järkeä! Ruottinmalli vaan meillekkin......... .t migel Minun yksinkertainen järkeni ei vain ymmärrä, miksi perilliset eivät pystyisi maksamaan satojen miljoonien arvoisesta omaisuudesta kymmeniä miljoonia perintöveroja. Pystyisi ne maksamaan, jos löytää firmalle ostajan. Muuten ei. Toinen näkökulma: jos pystyy välttämään hirmuisen veron muuttamalla muualle, niin miksipä sitä ei tekisi. Mulla ei ole juurikaan perintöjä, mitä nyt neljäsosa vanhasta kesämökkikiinteistö stä, mutta muutoin olisin valmis muuttamaan muualle, jos se olisi järkevää. Tällä hetkelläkin vielä näyttää siltä, ettei ole. Vävypojalla olisi ollut firmassa sukupolven vaihdos edessä,mutta ei kannata verotus syistä edes harkita sitä. Nyt joutuu perustamaan uuden yrityksen,velkaa joutuu ottaa aivan mielettömästi mutta turhilta veroilta säästyy.
Sent from my iPad using Tapatalk Komppaan edellisiä kirjoituksia.
On outoa, että suomessa on vieläkin tällainen kommunistinen verotusmalli ja ajattelutapa, jossa verotetaan kaikki valtiolle ja palautetaan ne sitten kansalle huonoina "hyvinvointiyhteisku nnan" palveluina. Tämänkaltainen "paha yrittäjä" ja "hyvä työläinen" malli on tullut tiensä päähän. Jos yrittäjän toimintaedellytykse t verotetaan pois, niin myös työläinen kärsii. Yhtälailla tuo perintövero on kokonaisuudessaan epäoikeuden mukainen. Jos joku on onnistunut kerryttämään pinenen omaisuuden, niin onko valtion pakko ulosmitatata tuo omaisuus itselleen kun aika on jättänyt. Näillä keinoin pidetään kansa jatkuvasti köyhänä. Minusta perintöä ja pääomaa voisi verottaa hieman korkeammin, ansiotyötä hieman kevyemmin.
Perintöverotuksessa voisi olla tosin sellainen poikkeus, että jos periytyvä omaisuus on esim toimiva tila tai liiketoimi, sen verotus olisi kevyempää kuin muun periytyvän omaisuuden tapauksessa. ^
Tuo olisi ja on jo nyt helposti kierrettävissä pitkäjänteisellä verosuunnittelulla. Ei pidä jättää perintöä vaan siirtää omaisuus ajoissa. Minusta perintöä ja pääomaa voisi verottaa hieman korkeammin, ansiotyötä hieman kevyemmin. Sukupolvenvaihdos ehdottomasti pienemmälle verolle. Toki kuten Alan mainitsi suunnittelulla pystyy vaikuttamaan paljonkin.. Mielenkiintoinen aihe noin yleensä. Olen yhden perintö ja testamentti kurssin käynyt joitakin vuosia sitten ja ajattelin nyt keväällä opiskella aihetta lisää. |