Kirjoittaja
Aihe: Keskustelua perintöverosta (Luettu 7011 kertaa)
« Vastaus #1 : 23.12.2014 kello on 13:17 »
Seiskytluvun lopussa ja kaheksankymmentäluv un alussa kadhessa rivitalossa asui insinööriä, sairaanhoitajaa ja keittäjää. Kellään ei puuttunut mitään ja kaikki olivat onnellisia. Nyt, kun katselen ympärilleni Rovaniemellä. Monella perheellisellä on vanha auto. Ja uusia autoja ajavat iäkkäämmät yksinäiset ihmiset ja vanhemmat pariskunnat. Terveyskeskukseen kun menee on siellä yksi tai kaksi vähän nuorempaa. Ja muuten alkoholisoituneet ja tupkoivat iäkkäämmät ihmiset odottelemassa labratuloksia. Ja se röyhkeys mikä heistä heijastuu. Heillä on perinnöt hyvät varmat tulot ja nyt suuret eläkkeet. Ja mitä on nuorilla joiden pitäisi perustaa perhe tai joilla on. Heillä ei monesti ole oikein mitään. Ja se jolla on haluaa aina vain enemmän. Onko kaikki ihan hyvin tässä yhteiskunnassa?
« Vastaus #2 : 23.12.2014 kello on 13:44 »
Tuohon eläkeläisten moittimiseen: Täytyy myös huomioida henkilöiden/perheiden rahankäyttö nykyään. Mihin todellisuudessa sen perusperheen tulot menevät ja minne sen huonosti käyttäytyvän eläkeläisen. Summina noiden eläkeläisen tulot ovat usein nykytyöläisen tuloihin verrattuna vain 1/3-osa - puolet. Tuollainen katkeruuden tilitys johtuu jostain väärinymmärryksestä ja kateudesta. Ne eläkeläiset ovat maksaneet usein parikymmentä vuotta asunnostaan ja nyt kun se on kokonaan maksettu lienee heillä oikeus nauttia viimeisistä elinvuosistaan. Nykyeläkeläiset ovat työuransa aikana tehneet Suomeen sen elintason joka täällä on, kuten heidän vanhempansa turvasivat itsenäisyyden. Ei kaikki tule sosiaalitoimistosta muille kuin pienelle vähemmistölle joka nauttii sitä jo kolmannessa sukupolvessa.. Mieti sinä kirjoittaja kuinka paljon olet tätä yhteiskuntaa elättänyt verrattuna noihin moittimiisi eläkeläisiin. Nuoremmissakin on huonosti käyttäytyviä. Ota selvää esimerkiksi palkkakehityksestä ja eläkkeiden kehityksestä viimeisten 20 vuoden aikana niin löydät toisenlaisen totuuden kuin esittämäsi seikat taloudesta. Siis eläkeläisiä on kupattu koko ajan tuon 20 vuotta. Tuleva eläkekorotus 2015 on vain 0.39%. Palkkojen moninkertainen ja vielä isommasta summasta eli keskiverto eläkeläinen saa bruttona 5 euroa lisää ja keskiverto palkannauttija kymppejä. Nauti tulevasta eläkkestäsi ellei se ole niin pieni ettei riitä edes peruselintarvikkeis iin.
« Vastaus #3 : 23.12.2014 kello on 14:03 »
No tuo perintövero on naurettava. Mikäli hän jäisi tänne perilliset joutuisivat myymään perintöään ja ostaja olisi mahdollisesti jokin kansainvälinen rahasto, sijoittaja tms. Tällöin tulevat yritystulot valuisivat neitsytsaarille jne. Kaikki vaan muuttaa täältä pois niin tulee perintöveroon muutokset 
« Vastaus #4 : 23.12.2014 kello on 14:06 »
Mainitsin tuossa sanan röyhkeys. Myös agressiivisuus on minusta kuvaava. Nämä ovat läsnä meidän yhteiskunnassamme. Työeläke ei ole itse tienattu vaan sen on edellinen sukupolvi tienannut. Pitäisi ajatella nuoria ja perheitä. Heillä pitäisi olla elämän edellytykset. Näin sanoi minun vanhempi ja näin ajattelen myös minä. Se on se, kun katoaa se ajatus siitä kokonaan, että mikä on kohtuus. Onhan se nyt kumma että ajetaan Ouluun sairaalaan taksikyytillä, isolla eläkkeellä. Otetaan kymmenien tuhansien autoja tuosta vain. Otetaan perintöä edellisen omaisuuden päälle. Johan sen näkee sokea Reetakin ettei tämmönen tule onnnistumaan. Samat ihmiset ottaa vakuutuksista pienet lommot ja muut vesivahinngot. Muilla ei ole varaa koko vakuutuksiin. Meillä on kerroksia yhteiskunnassa. Röyhkeys, ahneus, agressiivisuus, itsekkyys ovat läsnä.
« Vastaus #5 : 23.12.2014 kello on 14:29 »
Tästä voi jatkaa täällä Takkahuoneessa, kunhan pidetään puoluepolitikointi keskustelun ulkopuolella, kuten orgissa on tapana.
« Vastaus #6 : 23.12.2014 kello on 14:39 »
Toisten syyttely on helpompaa kuin omien asenteiden tajuaminen ja yleisellä tasolla tapahtuva keskustelu. Kyllä kaikki on itse tienattava, se vähäinen eläkekin. Työllä saa paljon aikaan jos ymmärtää irtautua omista asenteistaan ja yrittää muutakin kuin odottaa että joku tulisi auttamaan ja ryöstäisi toisia ihmisiä jotka omalla työllään ovat ansainneet sen mitä nyt on. Tuskin tuo LVI-sukukaan on valmista yhteiskunnalta saanut. Korjaan virhetietosi: Nykyisin eläkkeet maksetaan pääosin työnantajilta perittävillä eläkemaksuilla ja merkittävästi pienemmältä osin työntekijän maksamalla eläkemaksulla, ei suinkaan aiemmin maksetuilla eläkemaksuilla.
« Vastaus #7 : 23.12.2014 kello on 14:41 »
^Nyt ei kyllä auennut, miten eläkeläiset meitä nuoria perheellisiä häiritsee. Allekirjoitanut on 32vuotias perheellinen, vaimo ja kaksi lasta. Kyllä mun mielestä nykysuomessa pärjää myös perusduunari perheet, jollainen mekin ollaan. Kyse on enemmänkin omista valinnoista ja siitä miten rahansa käyttää. Meille ei ole ainakaan toistaiseksi perintöä siunaantunut vaan hyvin on pärjätty, toki meikäläisellä on vanha auto. Meillä vielä vajaa neljä vuotta ja on asunto oma, autoja on kolme, autotallikin löytyy. Matkaa helsinkiin 50km eli ei ihan korvessa asuta, ja aina on riittänyt ruokaan ja vaatteisiin rahat ei ole tarvinnut kituuttaa. Kyllä täällä nuoretkin pärjää, pitää vaan olla valmis tekemään töitä sen eteen mitä haluaa.
« Vastaus #8 : 23.12.2014 kello on 14:44 »
Eura 655: Onnittelen vanhempianne onnistuneista kasvatuksista. Oma asenteesi ja elintapasi kehittää yhteiskuntaa.
« Vastaus #9 : 23.12.2014 kello on 14:54 »
« Vastaus #10 : 23.12.2014 kello on 15:02 »
Sellainen ero saattaa olla verratessa nykyistä eläkeläispolvea edelliseen, että nykyinen laittaa surutta menemään sen, mitä edellinen sukupolvi on säästänyt - oli se sitten metsää tai mitä tahansa muuta, mutta ei jätä sitä omille perillisilleen. Mutta tuo on jokaisen arvioitavissa ja laillista, ei siinä mitään.
Eläkeläisten terveydenhoitomenoj en maksumiehiä toki ovat pääosin nykyiset työssäkäyvät. Se on sitten poliittinen kysymys, kuinka suuri osa niistä pitäisi maksaa itse. Erilaisia tulotasoon perustuvia loukkuja on kuitenkin yhteiskunnassa jo niin paljon, että enempää tuskin kannattaisi rakentaa. Ei ole kohta varaa siihen, että toiset downshiftaavat tarkoituksella ja ryhtyvät elämään yhteiskunnan kustannuksella, kun maksajia ei kohta olekaan, tai itseasiassa ei ole nytkään enää tarpeeksi.
« Vastaus #11 : 23.12.2014 kello on 18:15 »
Huh. Sain juuri 254 XP kampiakselin stefan vaihdettua. Aika hankala, kun ei ole mitään topparia. Pitää vain työntömitalla kattoa pinnasta. Ja meinaa pyörähtää ja milään et oikein helpolla takaisin saa, kun enee liian pitkälle. Siihen on olemassa oma työkalu kyllä. No sain sotkettua kylpyhuoneen. Huomenna kehtaa mitään enää tehdä, kun joulunvietto alkaa. Mainitsin tuossa agressiivisuuden. Näissä keskusteluissa on aina se hyökkäys. Tämä on hyvin tyypillistä myös niissä keskuteluissa mitä olen omien sukulaisteni kanssa känyt. Siis niiden jotka kuuluvat suuriin ikäluokkiin. Todetaan nyt seuraavaa. Nuo tee työtä, pysy rivissä, olet itse oman onnen seppä ja niin eespäin. Mutta eihän se nyt oikesti mene niin. Kun vaikka teet ihan oikein kaikki asiat, niin ei se aina onnistu. Työttömyys, paikkakunta, monet muuttujat joihin et voi vaikuttaa. Kyllä tämän kaikki tietää. En minä mitään eläkeläisiä moiti. Nostin muutamia asiota ihan elävästä elämästä joita olen ihmetellyt. Onhan se nyt kyllä niin, että joillakin on liikaa ja joillakin ei ole mitään. Meneekö ihan oikein?
« Vastaus #12 : 23.12.2014 kello on 18:23 »
Jos on jymähtänyt synnyinsijoille eikä ole asian korjaamiseksi tehnyt riittävän suuria päätöksiä/muutoksia elämäänsä käy juuri noin kun kerroit ettei voi mitään tehdä asioiden parantamiseksi. Kuka eläkeläisiä moitti?
« Vastaus #13 : 23.12.2014 kello on 18:34 »
Mielestäni Maarit Toivanen-Koivisto kertoi ja perusteli muuttoajatustaan Portugaliin varsin selvin perustein, ainakin Turun Sanomissa tänään.
Lienee hullua ottaa riskiä, että kuollessaan, hänen perillisensä eivät pystyisi kunnolla perintöveroa maksamaan, vaikka myisivätkin sukufirmansa. Kyllä tässä suomalaisessa verotuksessa on jotain ja pahasti vialla. Ei ihme, että yhä harvempi periyttää yrityksensä, selkeämpi on myydä koko p*ska ja nauttia rahoista. Mitä näistä suomalaisista perinteistä ja suomalaisista yrityksistä, Kiinaan vaan kaikki tyyni.
« Vastaus #14 : 23.12.2014 kello on 20:02 »
Nuo tee työtä, pysy rivissä, olet itse oman onnen seppä ja niin eespäin. Mutta eihän se nyt oikesti mene niin. Kun vaikka teet ihan oikein kaikki asiat, niin ei se aina onnistu. Työttömyys, paikkakunta, monet muuttujat joihin et voi vaikuttaa. Kyllä tämän kaikki tietää.
Ite olen kiertänyt Suomea työn ja parempien töiden perässä hiukan yli kymmenen vuotta, ennenkuin asetuin paikoilleni, jolloin ostettiin, tai rakennettiin ensiasunto. Olen huomannut, että monelle kotipaikkakunta on niin pyhä ja tärkeä asia, että on mieluummin työtön tai tekee ihan-sama-mitä hommia mieluummin kuin lähtee "parempien" hommien perään. Muuttujiin voi hyvin monissa tapauksissa vaikuttaa, ehkä ei ihan aina. Mutta vaikuttaminen voi olla kovin epämukavaa. Olen juuri sitä mieltä, että jokainen on oman onnensa seppä - itekin olen aikanaan tehnyt jonkun huonon valinnan, jota olisi vaikea enää korjata, mutta sitten mennään muilla korteilla. Onni täällä toki vaihtelee, sille ei voi mitään. Ja selvennykseksi, ei ollut tarkoitettu kuitiksi Lapinmiehelle, vaan omat mielipiteet aiheesta.
|