rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Vottovaara?  (Luettu 14263 kertaa)

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:20.04.2025 kello on 23:13
Vottovaara?
« : 26.08.2014 kello on 23:14 »
Moi, onkohan kukaan käynyt tuolla mystisen mahtavalla Vottovaaralla Venäjän Karjalassa?

Tai edes ajanut joskus Sukkajärven ja Himolan välistä tietä, että voisi sanoa onko se ajokelpoinen asuntoautolla?

Tai ajanut edes Sortavalasta tietä A 131 ja A 132 Suojärven ja Naistenjärven kautta Porosozeroon, mistä tie Himolaan ja Sukkajärvelle kääntyy, eli onkohan se edes7ainakin ajokelpoinen?

Tuonne Porosozeroon pääsee myös lidästä, Karhumäen kohdalta, mahtaako se ola isompi väylä?

Jos edes Porosozeroon pääsisi ajamaan, ja sieltä löytyis turvallinen yön tai kahden paikka asuntoauton säilytykseen, ei olisis ongelmaa, sillä sieltä voisi fillaroida perille, Vottovaara sijaitsee siis erämaassa Himolan ja Sukkajärven välisessä maastossa.

Kuinka kaukana auto-tai fillarointikelpoise sta urasta, sitä en vielä tiedä, Vottovaara kun ei kuitenkaan taida olla niitä kaikkeinsuosituimpi a turistirysiä :) Olen klylä löytänyt netistä sen verrran, etttä tiedän yhden kv-porukan siellä heinäkuussa käyneen a venäläisen parivaljakon sinne fillaroineen, ja joku järjesätä kuulema sinne opastettuja maastoauto/patikkasafareita mutta isinä se sitten on.

Tännän paikansin yhden henkilön, joka kaiketi tietää jonkun joka silelä on ollut, mutta tuo ensin mainittu ehti karkaamaan Koilliskairaan Talkkunapäälle metsäntutkimushommi in ja tulee sieltä vasta joskus.

Tarkoitus olisi tehdä Vottovaaralle kuukauden päästä 30v hääpäiväretki, vaikka hääpäivä jo onkin ensi ma :)

http://survincity.com/2010/03/vottovaara-mountain-one-of-the-most-mysterious-2/

t.Kaarina

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:46
Vs: Vottovaara?
« Vastaus #1 : 27.08.2014 kello on 09:42 »
Meinaat lähteä sotaa käyvään maahan...?   :o

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #2 : 27.08.2014 kello on 11:36 »
En ole nähnyt mitään matkustusrajoitus-suosituksia Venäjän Karjalaan, oletko sinä? Vai mitä meinaat?

t.Kaarina

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 1.12.2025 kello on 17:38
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
« Vastaus #3 : 27.08.2014 kello on 11:57 »
Jos menisin Vottovaaralle. Ajaisin Suojärveltä Porajärvelle, sitten Himolaan. Siellä tiedustelisin missä kunnossa tie Vottovaaran kupeeseen on Himolasta koiliseen, tai Sukkajärveltä kaakkoon. Itse olin nuilla seudulla pari vuotta sitten Puutoisten sissiprikaatin jalanjäljissä. Tulimme toista kautta patikoiden Tjasajoelle (Vottovaaran kupeeseen) josta löysimme kukkulan, josta sissiprikaati joutui kääntymään omien puolelle takaisin. Muistomerkki on kukkulalla. Joku porukka oli siinä henkilöautolla, en tiedä tulivatko Himolan vai Sukkajärven kautta.  :)

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #4 : 27.08.2014 kello on 12:47 »
Mielenkiintoista kuulla, että olet tuolla pän liikkunut!

Niin, se eka pohdintani oli se, että mahtaako tie Himolaan olla ajokelpoinen, olin henkisesti varautunut siihen, ettei edes sinne pääse.

Siinä mielessä turha kysymys Sukkajärven ja Himolan välisestä maastosta. Olen klylä googlekarttaa zoomaillut siinä määrin, että Himolasta koilliseen tiedän menevän melkoisen pitkället.Kaarina jonkin asteisen tien, minkä päätytyyä patikoidaan perille.

Olitteko siis myös Vottovaaralla, vaiko vain sen lähettyvillä?

t.Kaarina

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #5 : 27.08.2014 kello on 13:37 »
Mielenkiintoista kuulla, että olet tuolla pän liikkunut!

Niin, se eka pohdintani oli se, että mahtaako tie Himolaan olla ajokelpoinen, olin henkisesti varautunut siihen, ettei edes sinne pääse.

Siinä mielessä turha kysymys Sukkajärven ja Himolan välisestä maastosta. Olen klylä googlekarttaa zoomaillut siinä määrin, että Himolasta koilliseen tiedän menevän melkoisen pitkället.Kaarina jonkin asteisen tien, minkä päätytyyä patikoidaan perille.

Olitteko siis myös Vottovaaralla, vaiko vain sen lähettyvillä?

t.Kaarina

Käytiin ylemmän nuolen osoittamalla kukkulalla, jossa jonkun henkilöautokin oli. Ainakin siinä kohden tie oli aivan ajokuntoinen. Siitä luoteeseen on Vottovaaran alue, jota kiertää ympäri jonkunlainen tie.
Joku vuosi sitten ajettiin läpi Pieningänsalon Porajärveltä Mujejärvelle ja Kostamukseen. :)

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #6 : 27.08.2014 kello on 13:47 »
Vau tuosta kartasta!! Mistä niitä mahtaa saada? Pitäätäkö se sun mielestä paikkansa ja mikä mittakaava?

Kaukaako itse kävelitte siihen? Ja pakko udellla, että miksette käyneet Vottovaaralla?

Oletko ollut Himolassa, millainen paikka lienee, löytyykö turvallista asuntoauton säilytyspaikkaa?

Onko noi seudut semmoisia, että saa tehdä tulet ilman lupaa?

Karhuja?

Mitä muuta, kerro kaikki!!

t.Kaarina

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #7 : 27.08.2014 kello on 14:23 »
https://maps.google.fi/maps/myplaces?vpsrc=6&ctz=-180&abauth=53fdb7782HmH3o20qH1WQYBrzJODd0Qn7eo&vps=5&num=10

Jos tuosta aukeaa kartta, niin ei noissa kahdessa ihan mittasuhteet mun mielestäni pidä paikkansa! Paperisessa ja googlen sateliittikuvassa siis.

http://goo.gl/maps/GJUFvhttp://goo.gl/maps/GJUFv

t.Kaarina

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #8 : 27.08.2014 kello on 14:33 »
No joo, ei näy. Jostain syystä ei suostu lähettämään vanhalla googlemapsilla tehtyä karttaa ja uutta en näköjään osaa käyttää tai se ei suostu toimimaan. Harmi. Mutta eivät näyt' siis oikein yks yhteen olevilta ne eri kartat :)

t.Kaarina

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.12.2025 kello on 22:04
    • Matkailuvinkkejä
« Vastaus #9 : 27.08.2014 kello on 14:40 »
Olisiko tuosta iloa tai hupia edes :laugh:
http://afanas.ru/maps/kar-ind.html

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #10 : 27.08.2014 kello on 15:43 »
Vau tuosta kartasta!! Mistä niitä mahtaa saada? Pitäätäkö se sun mielestä paikkansa ja mikä mittakaava?

Kaukaako itse kävelitte siihen? Ja pakko udellla, että miksette käyneet Vottovaaralla?

Oletko ollut Himolassa, millainen paikka lienee, löytyykö turvallista asuntoauton säilytyspaikkaa?

Onko noi seudut semmoisia, että saa tehdä tulet ilman lupaa?

Karhuja?

Mitä muuta, kerro kaikki!!

t.Kaarina

Ota tuolta http://afanas.ru/maps/kar-ind.html  sivu 72, siitä löytyy tuo minun lähettämäni kartta. Mittakaava 1:200000.
Ajele sinne Himolaan. Kysele kuka veisi sinut sinne Vottovaaran kupeeseen. Jätä auto viejän pihaan. Sovi että vartioivat autoa. Sovi myös noutopäivä ja aika kohdasta johon he sinut heittää. Sovi hinta kyydistä, vartioimisesta ja tietysti saunasta, maksa tultuasi ja laita muutama kymmenen ruplaa tippiä. Ja muutama putelli vodkaa isännälle illan viettoa varten.
Me oltiin siellä sotahistoriallisell a retkellä siksi patikoimme.
Tulet voit tehdä aivan rauhassa.
Me käveltiin kompassi suunnalla kohteeseen kaakosta. Suon laitaan tultuamme, tarkastimme mistä olisi paras ylityspaikka. Parin sadan metrin päässä karhuemo kahden pennun kanssa ylitti suon vastakkaiseen suuntaan. Samoja
jälkiä myöten mentiin mekin. Oli hieno tunne erämaassa. 

No niin nyt ei tartte aivan "hönttinä" liikehtiä.  ;D

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #11 : 27.08.2014 kello on 15:51 »
Kiitos!

Luulen kuitenkin että haluamme tehdä retken sillä lailla omin päin, ettemme halua sitoa itseämme mihinkään haku-aikaan tai paikkaan, kun on kuitenkin paikka, minne pääsee itse. Maastopyörät tule mukaan, joten niillä voi polkea mistä vain.

Ja vodkaa en vie ikuna kellekään :):)

Niin oletko siis ollut silelä Himolassa vai et, ja mikä oli se paikka, mistä lähdite itse kävelemään? Ette siis olleet Vottovaaralla? Kävelittekö takaisin lähtöpaikkaan vai tuliko joku hakemaan teidät sieltä nuolen kohdasta?

Ihan välttis en haluaisi karhua ainakaan pentujensa kanssa kohdata :)

t.Kaarina

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:29.11.2025 kello on 13:06
  • Kulkija
« Vastaus #12 : 27.08.2014 kello on 16:18 »
Ja vodkaa en vie ikuna kellekään :):)

Eikös maassa maan tavalla. Ei ite tarvi juoda.

Hyviä nuo Höpön ohjeet. Näissä hommissa kyllä tietää, mistä puhuu ja miksi. Oma kokemus Venäjästä on ohut, mutta kaveri harrastaa historiamatkailua ja niistä jutuista on tullut perusteluja, miksi noin kannattaa tehdä. Eli hommata auto turvaan.

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #13 : 27.08.2014 kello on 16:37 »
No ei, en vie viinaa missään kenellekään, olkoon maa tai tapa mikä vain :) :)

En lainkaan kiistä Höpön ohjeita, toivon kuitenkin autolle löytyvän säilytyspaikan (jos niikseeen tulee) ilman muita oheispalveluja, maksaen vain auton säilytyksestä. kaffetta ja karkkia voidaan kyllä viedä taloon kiitokseksi rahan lisäksi :)

Ja auton turvallisesta säilytyspaikastahan kyselen ihan heti jo itse.

t.Kaarina

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:29.11.2025 kello on 13:06
  • Kulkija
« Vastaus #14 : 27.08.2014 kello on 16:59 »
Ok.

Se on vaan tuo venäläinen haikea tunneihminen, jolle ajatus on melkein yhtä tärkeä kuin raha...  ;D