rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Onko minun vaunun kesärenkaat 11 vuotta vanhat  (Luettu 12511 kertaa)

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:22.10.2025 kello on 10:57
Onko minun vaunun kesärenkaat 11 vuotta vanhat
« : 15.11.2015 kello on 19:31 »
En tiedä onko tuo se merkintä josta näkyy ikä, mutta jos on niin minun vaunun kesärenkaat on yli 10 vuotta vanhat.
Eikö nuo pidä iän perusteella jo vaihtaa?

Toisessa kuvassa on noiden renkaiden tiedot. Menenkö vain normaaliin rengasliikkeeseen ja tilaan vastaavat 185 R14 ja C renkaina.
Tuleeko silloin tarpeeksi kantavat renkaat?

• Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:32
  • Epsoo
Vs: Onko minun vaunun kesärenkaat 11 vuotta vanhat
« Vastaus #1 : 15.11.2015 kello on 20:22 »
En tiedä onko tuo se merkintä josta näkyy ikä

E näytä valmistusajankohdal ta tuo.

Normaalisti se on näin merkitty:

(11. viikko vuonna 2009)

• Vieras
  • Vs: Onko minun vaunun kesärenkaat 11 vuotta vanhat
    « Vastaus #2 : 15.11.2015 kello on 20:24 »
    DOT ja sen perässä numerot

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:52
    « Vastaus #3 : 15.11.2015 kello on 20:31 »
    En tiedä onko tuo se merkintä josta näkyy ikä, mutta jos on niin minun vaunun kesärenkaat on yli 10 vuotta vanhat.
    Eikö nuo pidä iän perusteella jo vaihtaa?

Toisessa kuvassa on noiden renkaiden tiedot. Menenkö vain normaaliin rengasliikkeeseen ja tilaan vastaavat 185 R14 ja C renkaina.
    Tuleeko silloin tarpeeksi kantavat renkaat?
    Ei näy ikää kummassakaan. Ylemmässä E-tyyppihyväksyntä merkintä. Paistoaika DOT-tekstin oikealla puolella soikion sisällä, esim. kuvan rengas vko 39, vuosi 2003.

Renkaassasi (alempi kuva) on kantavuusindeksi Li 102 = 850 kg / rengas. Tuon kun pidät mielessä ja ynnäät mitä rekisteriote edellyttää/sallii akselimassoina. Periaatteessa Li saa ylittää +20% kun rakenteellinen nop. rajoitettu vaunulla 80km/h - Teohydraulin neuvo, jonka minä kyllä jättäisin reserviin  ;)

E: olimpas hidas  :laugh: ;D

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:22.03.2025 kello on 09:34
    « Vastaus #4 : 15.11.2015 kello on 20:41 »
    Rengaskauppias saa paskahalvauksen jos hänelle kertoo ajavansa 10v. kumeilla ja samalla kauppaa uusia tilalle....
    Jos kumit eivät ole pykineet ja sileäksi ajetut, niin nillä on vielä elämää edessä.

• Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:32
    • Epsoo
    « Vastaus #5 : 15.11.2015 kello on 20:46 »
    Meillä on tuossa 3. autossa renkaat 90-luvulta, ja ihan hyvin ajavat asiansa.

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 7.02.2025 kello on 14:05
    « Vastaus #6 : 16.11.2015 kello on 12:09 »
    Ajaahan ne niin kauan kuin ajaa. Meillä on kahdesta henkilöautosta räjähtänyt 10+ -vuotias rengas, toisesta kesä- ja toisesta talvirengas. Mitään muuta syytä kuin ikä ei ole keksitty. Tosin sikäli mielenkiintoista että molemmat meni vaimolta n. kilometrin tarkkuudella samassa kohtaa, paikassa josta ajaa muutaman kerran vuodessa. Hyväpintainen asfalttitie, nopeutta n. 80 km/h.

Matkailuautossa on n. 15-vuotiaat talvirenkaat, pinnaltaan uudenveroiset, olleet meidän käytössä 2 tai 3 kertaa auton alla. Jos tulisi talvikäyttöä niin aikamoinen paini pitäisi itsensä kanssa käydä, uusiako vai eikö uusia.

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:23.11.2025 kello on 20:18
    « Vastaus #7 : 16.11.2015 kello on 12:15 »
    Meillä ei ajeta yli 6- vuotta vanhalla renkaalla, yleensä ne kuluu kyllä pinnaltaan loppuun jo ennen sitä.
    Viime kesänä, kun lähdettiin Kroatiaan, niin veturiin ja vaunuun uudet renkaat joka pyörään.
    Hyvät renkaat on halpa henkivakuutus, ei tulisi mieleenkään päästää vaimoa tai tytärtä autolla tienpäälle esim. 15 vuotta vanhoilla renkailla  >:( >:(
    « Viimeksi muokattu: 16.11.2015 kello on 15:12 »

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:34
    • Autossa on pyörät
    « Vastaus #8 : 16.11.2015 kello on 16:26 »
    Itse vaihdoin toissa keväänä uudet renkaat vaunuun vaikka vanhankin pinnat oli hienot, ne oli Kiinalaiset enkä lähde pitkään reissuun sellaisilla. Vaunun rengas kun lojahtaa jälki on kauheaa , mahdollisesti.

• Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:27
    • Jaa mitä että?
    « Vastaus #9 : 16.11.2015 kello on 21:20 »
    Vaunun rengas kun lojahtaa jälki on kauheaa , mahdollisesti.

Juuri tämän takia itsekin pyrin ajamaan kohtuu uusilla kumeilla, siis vaunussa. Autossa tyhjenemisen huomaa oikeastaan heti, eikä vahinkoa ehdi syntyä. Vaunussa kun rengas hajoaa huomaamatta, niin se on lunastuskunnossa hyvin pian koko vaunu. Kenelläs se menikään siitä hoppikopista se kumi juutinrauman sillalla?

Edit: Weiccohan se oli:
    http://karavaanari.org/index.php/topic,4967.0.html

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:34
    • Autossa on pyörät
    « Vastaus #10 : 16.11.2015 kello on 21:23 »
    Weicolta , itseltäni kajahti Astrosta Loiren laaksossa aikoinaan, meni vaunun lattia rikki pyöräkotelon takaa + ulkoseinän peltejä.
    niitä puuhamassalla ja jeesusteipillä korjattiin että suomeen pää'stiin.
    Saituus tuossa kohti on sairautta  >:D

• Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:22.10.2025 kello on 10:57
    « Vastaus #11 : 19.03.2016 kello on 19:46 »
    Nyt kun katson tarkemmin löytyy DOT merkintä ja lopussa kolminumeroinen merkintä 107
    Kaksituhatta vuoden alussa siirryttiin nelinumeroiseen merkintään, joten nuo ovat siis VK10 vuodelta 1997

Eli rengaskauppaan ennen kesärenkaiden vaihtoa.

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:56
    « Vastaus #12 : 27.02.2017 kello on 18:36 »
    Meillä tuli asuntoauton mukana talvirenkaat jotka olivat liian pienet kooltaan, liian pienet kantavuudeltaan, toiselle akselille 18 vuotta vanhat Nokia ja toiselle muistaakseen 10 vuotta sitten pinnoitetut.

Oli sen sortin rengastus että en uskaltanut käyttää noita edes sen tuhannen kilometrin vertaa mitä talvirengaspakon alussa autolla ajettiin.

• Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 2.12.2025 kello on 22:48
    « Vastaus #13 : 27.02.2017 kello on 19:53 »
    Näitähän on  ;D

Mulla asuntovaunussa kesärenkaat oli ajettavat  :laugh: ikä ei varmaan kaukana alkuperäisistä.

Talvi renkaat oli vaan 20 vuotta vanhat mutta priima kuntoset. Edelliselle omistajalle tullut vaunun mukana mutta ei ollut käyttänyt kertaakaan

Noh nyt on onneksi molemmat sarjat uusia  Thumb