Kirjoittaja
Aihe: Ilmastoinnin tarpeellisuus reissussa (Luettu 43840 kertaa)
« Vastaus #61 : 22.07.2014 kello on 09:03 »
Monihan nukkuu hellekeleillä omassa pihassa matkakulkineessa, johon saa hyvin läpivedon, vaikkei ilmastointia olekaan. Plus kun sen rakenteet ei varastoi lämpöä, niin yleensä illan tullen viilenee nopeammin kuin talo.
« Vastaus #62 : 22.07.2014 kello on 09:31 »
Laittaa minkä laittaa kunhan sitä käyttää, woihan sitä muutoinki varusteluissa tulla hankittua jonnin joutavaa ihan vain herätteenä
« Vastaus #63 : 22.07.2014 kello on 11:12 »
Voishan siihen ilmastointilaittees een investoida. Maksais sen sitten takasin vaikka vuokraamalla tuota autoa kesäsesongin aikana. Ajais itse vaan kesäkuun puoleen väliin ja sitten taas elokuun lopusta alkaen. Ai niin, eihän sitä ilmastointia sitten itse tarvis käyttääkään, kun harvoin olis hellettä, kun itse olis reissussa.... En taida laittaakaan niin saa ajella itse koko kesän säällä kuin säällä 
« Vastaus #64 : 22.07.2014 kello on 11:45 »
Sillä ilmastoinnilla on ihan turha elvistellä. Täällä on kymmeniä alaa kauan harrastaneita ihmisiä jotka eivät koe tarpeelliseksi sitä hankkia. Tällöin on ääliömäistä tunkea asiaa kuin käärmettä putkeen. 
Mitäs Elvistelemistä siinä on? Ei mitään. Jos vertaa ilmastoinnin hintaa kulkimen hintaan, niin aika pieni osa se on. Ja kymmenet 'kauan harrastaneet' voivat olla eloonsa tyytyväisiä. Sen vastapainoksi, minä alan voida huonosti jos lämpö alkaa hipoa 25:tä! Ei siinä enää oikein nukuta ja silloin kaikki viilennys on tarpeen.
« Vastaus #65 : 22.07.2014 kello on 11:47 »
Ei tuo ilmastointi nyt mitenkään älytön kustannus ole, minun ilmastointi maksoi 200 €.
Ja huuto.netistä saa siirrettäviä ilmastointilaitteit a vieläkin halvemmalla.
« Vastaus #66 : 22.07.2014 kello on 12:29 »
Mitäs Elvistelemistä siinä on? Ei mitään. Jos vertaa ilmastoinnin hintaa kulkimen hintaan, niin aika pieni osa se on. Ja kymmenet 'kauan harrastaneet' voivat olla eloonsa tyytyväisiä. Sen vastapainoksi, minä alan voida huonosti jos lämpö alkaa hipoa 25:tä! Ei siinä enää oikein nukuta ja silloin kaikki viilennys on tarpeen.
Sama mieltä  Ja mitä sit siinä vetautossakaan sitä ilmastointia tartte....
« Vastaus #67 : 22.07.2014 kello on 12:51 »
Tuolla lomareissulla tultiin parina kolmena iltana alueelle jolloin ei enää tarvinnut kytkeä ilmastointia päälle vaikka päivällä oli reilusti yli kotimaisen hellerajan, toki auton ilmastointi oli jo jäähdyttänyt asuintilaakin ajon aikana. Ehkä se vaan niin on että asuintilan ilmastointia tarvitsevat lähinnä vain päivät autolla/vaunulla oleskelevat, eivät he jotka tulevat vaunulle yöksi vain nukkumaan, toki jos on maksanut sähköstä niin tuolla ilmastoinnilla saa sille maksulle vastinetta.
Ihmettelin ulkomailla tuon ilmastoinnin harvinaisuutta mutta ei se lie tarpeellinen kun sitä ei kovin monella edes ollut, kyllähän sillä asuintilan saa mukavan viileäksi mutta en nyt enää sitä välttämättä hankkisi jos sitä ei aiemmin oltaisi hankittu, voihan sen parkkipaikan valita siellä leirintäalueella puun alta varjosta...tuntuu että täällä kotimaassa se on tarpeellisempi kosteuden takia, tuolla Tanskassa sitä kosteutta ei ollut niin paljoa.
« Vastaus #68 : 22.07.2014 kello on 12:59 »
Ehkä se vaan niin on että asuintilan ilmastointia tarvitsevat lähinnä vain päivät autolla/vaunulla oleskelevat, eivät he jotka tulevat vaunulle yöksi vain nukkumaan, toki jos on maksanut sähköstä niin tuolla ilmastoinnilla saa sille maksulle vastinetta.
Ilmastoinnin tärkein tehtävä on kuivata ja viilentää kulkine ennen nukkumaan menoa. Toisaalta aika erikoinen on sellainen karavaanari, joka liikkuu ihan jokaisena päivänä. Muutenhan ei ajonaikainen ilmastointi auta viilentämisessä yöksi. Ei se kulkine kerkiä kunnon hellepäivinä viiletä yöksi, kun illalla vasta rupeaa tuulettelemaan (eihän kukaan ikkunoita auki jätä, jos on poissa välittömästä läheisyydestä).
« Vastaus #69 : 22.07.2014 kello on 13:25 »
Sama mieltä Ja mitä sit siinä vetautossakaan sitä ilmastointia tartte....
Omaa mieltä voi olla ja kannattaa olla.. Minäkin toitan tätä; mulla on tällä hetkellä 4:ssä hlöautossa ilmastointi (huolleteut ja toimivat).. mutta käytän vain tarpeeseen. On automattiset lämmönsäädöt (erilliset 2:ssa autossa)... ne nuo automaatiasennon käyttävät vähänväliä kompuraa - olen ottanut moiset toiminnot poispäältä. Suurin osa autoilijoista ei tuota tee - olettavat, että "kyllä valmistaja tietää milloin tarvitaan.." Säästyy ½-1 litraa/100km - maailma pelastuu, kompura ei kulu ja kylmäainetta tarvitse huolloissa lisäillä (ei ole ikuista tuo aine).. Eilenkin käytin 4. kertaa lyhyitä 5 min. jaksoja; 1. oli auton tosia-asiallinen viilennys vastaamaan ulkolämpötilaa (ennen starttia ovet oli auki, niin auto oikeasti jäähtyi). Illalla samaisen auton pesin; lasit huurtui seur. startin jälkeen - a/c tarvittiin kostudenpoistoon. Sama vaimon autolle/-ssa.. M-auton käänsin ympäri, ja testasin ennen tulevaa reissua, että a/c pelaa.. Yksi noista autosta vm -90 on. Silloin harvinaista herkkua tuo a/c noissa vanhemmissa.. -82 j a-94 chevyssä mulla oli myös. Ei noissa ole mitään ihmeeltä tapahtunut teknisesti. Miten sitä nyt ilman olisi tullut toimeen silloinkaan.. Miksi asiaa pitää sitten hehkuttaa? Suomesta tullut trooppinen, massia kertynyt (varaa siihen), massaa ihmisille kertynyt (sydän käy enempi kovaa), reteilyn tarve, tms.. mutta edelleen mulle tulee ranta-auringossa helteellä kuuma/hiki - kai se on omavalinta.. 
« Vastaus #70 : 22.07.2014 kello on 13:31 »
Eihän siinä olekaan, haisee vain siltä kun joka toinen lause koskee ilmastointia  Ei minulla ole ollut vetoautoa ilman ilmastointia 25 vuoteen , vaunuun en kaipaa ,pakussakin on. 
« Vastaus #71 : 22.07.2014 kello on 14:13 »
Tämäkin paikka jossa ollaan täälä porissa,niin helvatin iso nurmikko alue eikä varjo paikkoja ole 
« Vastaus #72 : 22.07.2014 kello on 14:17 »
^ Markiisin alla  Pitää muistaa ne liitäntäkaapeliasia t, max. 20m "linnuntietä" tolpasta (sulakkeista).. jatkaa ei saa, edes siirrettävästä "työmaa keskuksesta"..
« Vastaus #73 : 22.07.2014 kello on 14:20 »
Ihme aiheista saadaan lähes riitaa aikaiseksi, eihän tästä voi kuin kukin kertoa oman mielipteensä, mitään kollektiivista "oikeaa" ei tietnkään ole.
Meillä ei koskaan ilmastointia ole ollut, eikä hankkiminen ole tullut mieleen, siksikään, koska toisi painoa tullessaan, ja ne kilot ovat meille tärkeämiä muissa asioissa.
Koiran tultua taloon olisi ilmastoinnista kyllä ollut iso apu, mm viime kesänä vierailu Wielizkan suolakaivoksilla Puolassaa jäi piipahdukseen sen p-alueella, sillä lämpöä oli lähes 40 , varjopaikkoja ei saatavilla, joten paksuturkkinen suomenlapinkoira olis parituntisen aikana varmaan kuollut autoon....niinpä jatkoimme matkaa eteenpäin...
Tänä kesänä kun tongittiin etruskipaikkoja Toscana-Lazio-seudulla, kärsi koira myöskin kuumuudesta ja hidasti retkiämme, joten jos olisii ollut viileä auto, olisi koiran voinut jättää sinne, nyt se oli raahattava mukaan.
MUTTA, kun se ilmastointi vaatii sitä verkkovirtaa enempi kuin mitä invertterimme kykenee tuottamaan, ei siitä olisi noissa tilanteissa ollut mitään apua.
Joten se siitä, sisätilojen ilmastointi ei sovellu meille kulkutapamme vuoksi, neljän ja puolen viikon juuri tehdyllä kesäreissulla olimme kaksi yötä leirintäalueella, kaikki muut muualla emmekä yhtään yötä sähköpiuhan päässä:)
Kieltämättä öisin se joskus olisi mukava, saisi paremmin nukuttua, eteläsä kun yötkään eivät monesti ole paljoakaan päivää viileämpiä.
t.Kaarina
« Vastaus #74 : 22.07.2014 kello on 16:16 »
Toisaalta aika erikoinen on sellainen karavaanari, joka liikkuu ihan jokaisena päivänä.
No täällä ilmoittautuu sitten todella erikoinen tapaus. 10 vuotta on karvanaamailtu eikä ole kahta yötä peräjälkeen oltu samalla paikalla vielä kertaakaan. Poislukien yksi sukulaisvierailu. ne nuo automaatiasennon käyttävät vähänväliä kompuraa - olen ottanut moiset toiminnot poispäältä. Suurin osa autoilijoista ei tuota tee - olettavat, että "kyllä valmistaja tietää milloin tarvitaan.." Säästyy ½-1 litraa/100km - maailma pelastuu, kompura ei kulu ja kylmäainetta tarvitse huolloissa lisäillä (ei ole ikuista tuo aine)..
No ei nyt aivan noinkaan. Niinkuin autot tykkää siitä että niillä ajetaan, ilmastointi tykkää siitä että sitä käytetään. Pidempään pysyy aineet sisällä ja vehkeet kunnossa sillä tavalla. Soppaa toki kuluu enemmän. Jos nuukailla haluaa, niin käyttää kerran-pari kk:ssa kuitenkin että pysyy paikat notkeana. Onhan joissain autoissa ominaisuus, että vaikka olisikin ekonmistiasennossa, niin käyttää silti kompuraa hetken auton käynnistyttyä. Mikäs se muuten on tuollainen 200 e ilmastointi, arvon nimim. pamaus? Niin ja vielä otsikon aiheeseen, kyllähän se olisi. Ainakinkin meillä puute (siis ilmastoinnin) ohjaa matkakohteiden ja -ajankohtien valintaa.
|