Kirjoittaja
Aihe: Ensimmäinen reissu Etelään (Luettu 39626 kertaa)
« Vastaus #107 : 21.05.2014 kello on 08:40 »
Eli pohjois-Saksassa ei passia sitten vaadita vai mitä tuo boldaukseni tarkoitti ?
Saksassa (ja muuallakin, pl. pohjoismaat) pitää olla joko passi tai henkilökortti (ID);  Tuo haetaan poliisilta kuten passikin.. vain pohjoismaissa pohjoismaalaisella kelpaa henkilöllisyystodis tuksen ajokortti. Matkustusasiakirjoi ssa pitää olla mukana, jokaisella matkalaisella henkilölisyyden todistava asiakirja..
« Vastaus #108 : 21.05.2014 kello on 08:42 »
Tässä kun nyt tuota karttaa olen hiukan katsellut niin Saksahan ei ole kuin pienen siirtymän päässä tuolta Legolandiasta niin jos käydään Saksan puolella niin onko jotain mitä pitää ottaa huomioon ?
Vai voiko näin ummikkona mennä Saksaan...ei mutta passit...eikös ne pidä olla Saksaan mentäessä ?
Juu, ummikkoja ollaan. 
Tuosta linkistä tietoa matkustusasiakirjoi sta mm. Schengen maat ja ne muut missä riittää pelkkä henkilökortti http://www.raja.fi/ohjeita/matkustusasiakirjat
« Vastaus #109 : 21.05.2014 kello on 08:46 »
Hankalaa taitanee olla tuon henkilökortin hakeminen...pitää olla passi tai henkilökortti, mihinkä sitä sitten tarvittaisiin...  sitä vartenhan sitä haetaan kun sitä ei ole..jos ei ole passia niin miten tuon noiden ohjeiden mukaan sitten saisi. luotettava selvitys henkilöllisyydestä (passi tai henkilökortti) https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/AC2D4687D92BACC3C22577DD004A2C36?opendocumentKuinka tuo pohjoismaalaisuuden muuten voisi todistaa mikäli sitä kysyttäisiin ellei olisi pohjoismaissa liikuttaessa tuota ID - korttia ? Pohjoismaissa (Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti) ei tarvita matkustusasiakirjaa, mutta henkilön on aina vaadittaessa kyettävä osoittamaan henkilöllisyytensä ja se, että hän on jonkin Pohjoismaan kansalainen. Huomioithan, ettei ajokortissa ole vaadittavaa kansalaisuusmerkint ää: ajokortin maatunnus (esim. FIN) määrittää ajokortin haltijan syntymäpaikan. Lisätietoja www.trafi.fi (Ajokortit ja tutkinnot / Ajokorttimallit).Taitaa mennä pilkunviilaamiseksi mutta ei mulla tähänkään mennessä ole ikinä ollut ajokorttia kummempaa mukana täällä pohjoismaissa liikuttaessa, sehän ei noiden sivujen mukaan todista sitä että olet edelleen pohjoismaalainen, ainoastaan että olet syntynyt Suomessa. https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/AC2D4687D92BACC3C22577DD004A2C36?opendocument
« Viimeksi muokattu: 21.05.2014 kello on 08:56 »
« Vastaus #110 : 21.05.2014 kello on 08:51 »
Ei sitä selvitystä tarvitse itse tehdä. Poliisi tekee sen kun hakee sitä ID:ta tai passia. Kyselee kaikenlaisia poliisilla tiedossa olevia asioita.
« Vastaus #111 : 21.05.2014 kello on 08:52 »
^^ Älä ny  Ihan sama asia; passiakin haettaessa tarvii olla myös.. vanhalla passilla todistat olevasia passihakemuksen henkilö - ajokortti Suomessa ei tuohon asiaan kelpaa, vaikka muihin se kelpaa henkilöllisyystodis tuksena  Luotettavana todentamisena poliisi käyttää myös "ristikuulustelua"  Tätä ei tahdo muistaa kun alaikäisen passeja on hakemassa (siis oma passi mukaan)..
« Vastaus #112 : 21.05.2014 kello on 08:58 »
  Saksassa mielestäni hienoa tuo erilaisuus motari vastaan kylätiet . Ainoa murhe että pikkuteilläkin paikalliset ajaa lujaa eli roikkuvat tosi lähellä perässä .  Tämä nyt on jo Italista mutta oli näytettävä että kaikkea se joutavilla teettää . Pilvenpiirtäjä torni todella luonnossa häipyi taustaansa lähes kokonaan . Tuo meidän budjetti on kyllä varmaan omavaraisuuden ääripää. Ruokaostokset tehtiin pikkukylien Lidl/ Coop kaupoissa joissa hintataso halvempaa kuin Suomessa . Ulkoruokinnassa olimme vain kerran pitsalla 25 eurolla ja laivaruoat 55 eur. Me kun ei törsätä turhuuveen 
« Vastaus #113 : 21.05.2014 kello on 09:07 »
Tuo meidän budjetti on kyllä varmaan omavaraisuuden ääripää. Ruokaostokset tehtiin pikkukylien Lidl/ Coop kaupoissa joissa hintataso halvempaa kuin Suomessa . Ulkoruokinnassa olimme vain kerran pitsalla 25 eurolla ja laivaruoat 55 eur. Me kun ei törsätä turhuuveen 
Miksi lähteä kulkimella, jos ei ole omavarainen. 
« Vastaus #114 : 21.05.2014 kello on 09:19 »
tuli tosiaan mieleen tämä Saksassa poikkeaminen ja josko sitten kokeilisi sitä saksalaista autobaanaa... 
Kuhan varot niitä Aatun aikaisia betoniteitä! Niillä kun ajaa, lähtee hampaatkin suusta. 
« Vastaus #115 : 21.05.2014 kello on 09:21 »
Miksi lähteä kulkimella, jos ei ole omavarainen. 
Joo, senhän takia omaa keittiötä raahataan mukana  Yhtälailla tyynyä, pyttyä, suihkua.. Toisaalta ku ulkomailla ollaan, kuuluu sen (ruoka)kulttuuriinkin tutustua - tietääpähän käyneensä.. 
« Vastaus #116 : 21.05.2014 kello on 09:38 »
Tuosta Oulaan budjetista innostuneena tuli tosiaan mieleen tämä Saksassa poikkeaminen ja josko sitten kokeilisi sitä saksalaista autobaanaa... 
Kun Tanskassa asti olet, kannattaa ehdottomasti käydä Saksassa edes kääntymässä, jos ei muuten niin nähdäkseen ettei se maailma siinä rajalla sen hurjemmaksi muutu! Omaan makuun Saksa on muutenkin niitä sujuvimpia maita liikkua m-autolla, nämä on huomioitu "hieman" eri tavalla kuin kotomaassa 
« Vastaus #117 : 21.05.2014 kello on 10:13 »
Kun Tanskassa asti olet, kannattaa ehdottomasti käydä Saksassa edes kääntymässä, jos ei muuten niin nähdäkseen ettei se maailma siinä rajalla sen hurjemmaksi muutu! Omaan makuun Saksa on muutenkin niitä sujuvimpia maita liikkua m-autolla, nämä on huomioitu "hieman" eri tavalla kuin kotomaassa 
Niin ,kyllähän tuolla etelämmässä on tuo infrestruktuuri aivan eri tasolla kuin rakkaassa Kotomaassamme . Minulla on aivan sama fiilis vierailla mailla aurinkorantalomilla kuin näillä automatkoillakin että on mahtavaa nähdä sitä erilaisuutta mitä muilla mailla on . En enään yhtään ihmettele Eurooppalaisen kaupunkiasukkaan ihastelua meidän maaseudulla ja Lapissa .
« Vastaus #118 : 21.05.2014 kello on 13:13 »
Mä kirjoittelin eilenyöllä blogiin tän matkan "pakollisia" kustannuksia, eli tiemaksuja, diisseleitä, kämppärien hintoja, mitä tähän mennessä on mennyt. Ja blogiarkistosta löytyy viime vuoden kustannukset. Nythän me ei Saksassa varsin pysähdyttykään tulomatkalla, eli tän vuoden listalla on vasta Ranskaa ja Espanjaa.
Ruokiin ja juomiin meneviä en edes laske. Syötäisiinhän me kotonakin! Kalliimpaa ruokaa.
Mä ymmärrän hyvin, että ekaa matkaa suunnitteleva haluaa ihan fakta-tietoja. Viime vuonna olin varma, että viiden viikon reissun jälkeen on tyhjänä käyttötilien lisäksi lainanhoitotilikin, mutta kuinkas kävikään? Kun palkka juoksi koko ajan, niin väittäisin, että rahaa oli tilillä enemmän kuin jos oltaisiin pörrätty Suomessa se viisi viikkoa!
Tuosta passista: mä en tuntisi oloani mukavaksi ilman sitä. Monella kämppärillä kysytään passia. Olenkin nyt ottanut tavaksi respaan tullessa latoa pöytään molempien passit ja kansainvälisen kämppärikortin ja Acsi-kortin. Katsokoon siitä ne, mitä haluavat missäkin.
Viime vuoden reissulla monessa paikassa riitti se kämppärikortti, jossa on mun passin numero. Kai noi käytännöt vaihtelee maittain? Saksasta en viime vuodelta muista käytäntöjä. Vuosaaren satamassa lähtiessä passit tsekattiin, eikä Saksaan saapuessa ollut mitään rajamuodolliisuuksi a. Mutta tuo "Wurstlandia" on kyllä jotenkin viehättävä paikka, eli suosittelen ilman muuta Ihaan porukkaa pyörähtämään siellä. Me tykättiin sekä isosta Munchenistä että pienistä Isnyn ja Naumburgin kylistä!
« Vastaus #119 : 21.05.2014 kello on 16:33 »
Oulaalle kiitos selostukseta ja siitä supermahtavasta Norjan kuvasta, ei sais tommosia laittaa   Ja Albinille kiitos Svetsin vigneten tarkasta hinnasta, heitin sen vain hämärästä muistista, kva ettei ollut ihan niin paljon kuin kuvittelin:) Ja Ihaalle, ei mun ole tarkoitus olla mitenkään ylimielinen, mutta olen vain niin varovainen noiden toisten matkahintojen suhteen, kun ne ei välttis kerro totuudesta itsen kohdalla mitään. Kun ne suurimmat muuttujat ovat kuitenkin laiva, leirintä ja polttoaine, ja nehän on ne kulut, mitkä tulee sen "kotonakin söisimme"-jutun päälle. Joksu kun etuteltassa näitä käydän läpi, niin syntyy hullluja tilanteita kun toiset kertoo silmät kirkkaina miten halvalla ovat laivat ja leirintäalueet selvittäneet. Ja sitten toinen taivastelee, kun omalla kohdalla saldo näyttää kolminkertaista summaa. Kas kun ekat ovat keväällä kahdestaan alle 6m autolla kulkenut pariskunta ja toinen nelihenkinen perhe heinäkuussa 12m yhdistelmällä. Siinä eivät hintamaailmat kohtaa. Ja toinen ajaa Rovaniemeltä Sveitin kautta Lissaboniin, toinen Turusta Tanskaan. Taas on eri maailmat polttoaineen ja tiemaksujen kanssa. En mä siis halua enkä pantaa tietoja, autan aina kun osaan, muta yritän auttaa siten, että siitä oilsi apua kysyjälle oikeasti. Ja ittellä kun on ollut aina se mentaliteetti, että jos on rahaa laivaan ja bensaan, sitten voi lähteä reissuun, kaikki muu kun menee säkkiä myöten. Ja jos ei ole ollut rahaa edes laivaan (nuoren ei aina ollut), niin sitten mentiin Norjaan, siellä kun kaiken lisäksi meidän ajatusmaailman mukaan ei ole mitään rahantarveta, kun luonto on ilmainen  t.Kaarina
|