Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Akkuboosteri ?
putkimies:
"Olen tässä yrittänyt miettiä kuumeisesti mistä tässä on kysymys, mutta ei oikein aukea...
Onko kysymys jostain jännitteen kohottamisesta optimi tasoon vai mistä?
- minä olen ymmärtänyt niin että eiköhän tuo ole hieman niinkuin normaali Ctec- akkulaturi, sillä erolla että verkkovirran sijaan se ottaa latausenergian joko auton sähköjärjestelmästä tai aurinkokennosta.
" Mitäs hyötyä siitä olisi mulle, kun aurinkoisella ilmalla akku täyttyy nykyisenkin säätimen kautta nopeammin, kuin ehdin kuluttaa. Samaten ajon aikana akku ehti latautua täyteen vaikka yöllä ajelisi. Jännitemittari näyttää ajon aikana 14,4v."
- onko tuo 14,4 V mitattuna hupiakun navoista.? Jos on niin sinulla on ilmeisen toimiva systeemi nykyisellään.
" Akku on 180 Ah ja siinä on kesäkäyttöön reserviä yllin kyllin.
Toisaalta tuollainen boosteri ei varmaan lataa yöllä pimiään aikaan paikallaan ollessa yhtään enempää."
- Eipä niin, se ei lataa muulloin kuin auton käydessä tai aurinkokennon tuupatessa sähköä. Yhtäkkiä ei tule mieleen mitään hyötyä mitä tuo sinulle sinun käyttötavoillasi toisi.
Jos käyttäisit talvellakin puskaparkeissa, niin boosteri täyttäisi hupiakun nopeammin, ja akkukapasiteettia voisi suurentaa, vieläpä sekin latautuisi ajomatkojen aikana.
Minusta tuo on akunkestopulmasta käsivälle puskaparkkilaiselle VAUNUILIJALLE oiva laite, varsinkin jos aurinkokennon voi liittää suoraan.
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: mike - 26.04.2014 kello on 07:58 ---Niin katsos kun mulla se hupi akku EI lataannu muuten kun töpselin päässä. Sillä kyselin että tekeekö tuolla systeemillä mitään. Joku näet pitää kehittää millä sais akkua ladattua ja tuo tuntuisi soveltuvan jolllain lailla siihen hommaan.
Kai se onnistuu ilmankin tiedä ny sitten??
--- Lainaus päättyy ---
Ok...nyt hokasin
Mitenkähän se mulla sitten mahtaa ladata hupiakkua auton laturilla. Kai siellä jonkinlaiset johdot ja rele on.
Ei tuollainen kennokaan katolle enää niin kovin arvokas ole. Mullakin se on vain 80W. Huoleton puurtaja kesällä, kun ei päästä akkua tyhjenemään seisotuksissakaan.
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: putkimies - 26.04.2014 kello on 08:04 ---Jos käyttäisit talvellakin puskaparkeissa, niin boosteri täyttäisi hupiakun nopeammin, ja akkukapasiteettia voisi suurentaa, vieläpä sekin latautuisi ajomatkojen aikana.
Minusta tuo on akunkestopulmasta käsivälle puskaparkkilaiselle VAUNUILIJALLE oiva laite, varsinkin jos aurinkokennon voi liittää suoraan.
--- Lainaus päättyy ---
Varmaan näin, mutta...
Vääntäisitkö rautalangasta, miten tuo boosteri eroaa edukseen säätimestä. Kumpikin olisi kennon ja akun välissä. Säädin laskee jännitteen oikealle tasolle ennen akkua. Mistä tuo boosteri saa sitä tehkokkuutta lisää.
Miten tuo boosteri lisää auton laturista saatavaa lataustehoa? Laturihan puskee jo muutenkin täydellä jännitteellä. Periaatteessa akkuja voisi olla vaikka enemmänkin rinnan. Oletettavasti vain lyhyillä matkoilla akut jäisivät vajaiksi. Miten tuo boosteri tehostaa latausta, jos laturista jo muutenkin otetaan kaikki irti, vai otetaanko?
K.E.V:
Varmaankin hakkurilla nostaa jännitteen ylemmäs. akkuhan täyttyy paremmin kun jännite on optimi. Pitkällä johtimella hupiakun saama jännite voi olla alentunut. < Oletan että tämä on tarkoitus , toteutuksesta en puhu mitään. Solifer ja Polar vaunuihin on tarjolla ollut vuosia vastaava tuote, tehdasasenteisena. (En ole hankkinut ,ohjekirjaa vaan lukenut).
Eikös saksanvaunuissa ole jokin dc/dc laturi tuon muuntajan perässä myös?
putkimies:
"Varmaankin hakkurilla nostaa jännitteen ylemmäs. akkuhan täyttyy paremmin kun jännite on optimi. Pitkällä johtimella hupiakun saama jännite voi olla alentunut. < Oletan että tämä on tarkoitus , toteutuksesta en puhu mitään. "
. juuri näin se varmaan on. Jännitehäviöt pitkissä johdoissa.
Toteutuksesta en kyllä puhu mitään minäkään, eikä näytä puhuvan laitevalmistajakaan . Ainakaan minä en onnistunut löytämään yksiselitteistä kytkentäpiirrosta auton/vaunun sähköjohdatuksesta. Paljon on tietoa, mutta se (itseasiassa ainoa) tieto mitä minä etsin, se näyttää puuttuvan.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta