Tekniikkakeskustelut > Lämmitys ja ilmastointi

Veneen lämmityksestä

<< < (26/29) > >>

kimi:

--- Lainaus käyttäjältä: lukas_pastardo - 22.03.2015     kello on 11:21 ---
Klemmari poikineen..

--- Lainaus päättyy ---

Joustavia klemmaraeita itse olen käyttänyt kohtiin jossa lämmönvaihtelu on iso. Nuo perinteiset löystyvät ja alkavat tihkumaan oman kokemuksen mukaan. Kylmävesipuolella samaa ilmiötä ei tapahdu

vaanari61:

--- Lainaus käyttäjältä: lukas_pastardo - 21.03.2015     kello on 00:48 ---
Onko jollakulla asiantuntemusta lämmönvaihtimista? Tämmöisiä ajautui pari kappaletta pajalle, ja niillä olisi tarkoitus moottoria jäähdyttää.

--- Lainaus päättyy ---

Seuraavaksi töissä asennukseen menee sellainen 1.2 MW vaihdin . . .  Kysy Alfalavalilta neuvoa mitoitukseen kun nuot näkyy Alfaa olevan, selvitä ennen yhteydenottoa selvitä "litkujen"  min/max lämpötilat, mikä liuos kyseessä ja siirrettävä lämpömäärä, nämä tuli enshätiin mieleen . . .     

Jos järjestelmään ei asenneta suodattimia jää homma kokeiluasteelle, pakka tukkeutuu pikapuoliin levästä ym:sta töhnästä sillä pakka on tiheä . . .

http://www.volvopentashop.com/SMarin/fi-FI/Details/AccessoriesCatalog/12101?path=1532%2F1961%2F12101

Tai köliputkilauhdutus;

http://www.bukh.dk/upload_dir/pics/Produkt-Ark/DV-48-RME/Owners-Handbook---BUKH-DV-48-RME.pdf

Tässä esimerkiksi 48 hv Bukhin ohjekirja, jossa kölijäähdytys vaatii vain 1,5 m 22 mm putken vedenalle

Keel cooling pipe 2 x ø22/ø19 copper pip ?

Ymmarsiggö oikke ?

Enoo veneellä ku soutanu, jos ei Ukkopekkaa huomioon oteta ;-)))

http://www.ukkopekka.fi/

lukas_pastardo:
Etsinajankuluksi tietoa viemäiputkista. Putket ovat olleet 90-luvun loppuun asti käytännössä PVC-muovia.

--- Lainaus ---Normaalisti PVC:a ei saa käyttää yli 60°C:ssa - kuormitettuna maksimi
käyttölämpötila on n. 45°C. Erikoislaadut kestävät suurempia lämpötiloja,
PVC-C:a (kloorattu) voidaan käyttää 100°C:n saakka. Kovan PVC:n
lasittumislämpötila on n. 80°C, jolloin materiaali muuttuu kumimaisen
joustavaksi. Puolipehmeällä PVC-laadulla on kumimaiset ominaisuudet
normaalilämpötilass a. PVC:n iskunkestävyys on heikko alhaisissa lämpö-
tiloissa.
--- Lainaus päättyy ---

Nykyisin putket ovat polypropeenia (PP). Polypropeenin ominaisuudet ovat erilaiset.

--- Lainaus ---Polypropeenilla on polyeteeniä korkeampi sulamis? ja hajoamispiste. Sillä on myös
parempi lämmönkestävyys kuin polyeteenillä, jolloin sen käyttölämpötila?alue on
myös laajempi, jopa + 110 °C – 130 °C lämpötiloihin asti. Sen kylmänkestävyys on
kuitenkin polyeteeniä huonompi. Polypropeenista valmistetut tuotteet kestävät
lämpökäsittelyä kiehumispisteen yläpuolella ja niitä voidaankin steriloida.
--- Lainaus päättyy ---

Tuo klemmariasia on hyvä huomio. Noiden patteritarvikkeiden mukana tuli tuon jälkimmäisen kuvan mukaisia klemmareita. Täytyy vähän perehtyä noihin ja hankkia tosiaan tarkoitusta vastaavat tavarat lopullisiin asennuksiin.

ladisto1:
Minulla oli myös 10 m:n teräsvene 25 vuotta. Jääkaappi, liesi ja lämmitys toimi propaanilla. Mitään ongelmia ei ollut. Jääkaappi oli myös 12DC ja 230 AC toiminen.  Kaasupullot olivat venee uimatasolla ulkopuolella ja sieltä putkisto liettä ja j-kaappi varten. Lämmityspannu oli Manu-koneen vesikeskuslämmitin joka otti ilman ulkoa ja pukkasi savukaasut ulos.
Tarkistutin parin vuoden välein ammattilaisella nestekaasujärjestel män ja itse vuosittain liitokset vuodon tutkimusspraylla.  Lisäksi oli kaksi nestekaasuhälytintä .

Sähkö on kyllä ihan ok juttu mutta esim. jääkaapin sähkönkulutus on aiheuttanut monelle ongelmia.  Minusta propaani käyttö huolellisesti on aivan ok.
Kun sinulla on hyvä eriste finnfoam niin tarvitset harvoin lämmitystä. Itse käytin "lämmitykseen" ja ja tunnelman luomiseen iltaisin paria öljylamppua ja useita kynttilöitä ja ei ollut edes lämpö päällä.

lukas_pastardo:
Hei, ja kiitos viestistäsi!

Kaasu olisi monessa mielessä hyvä vaihtoehto, ja tosiaan itsekin olen sitä mieltä että oikein tehtynä se on myös turvallinen.

Päädyttiin nyt kuitenkin yrittämään dieselillä. Siinä on tietysti omat etunsa, mutta myös huonot puolet.

Tulevat lämmitysjärjestelmä t ovat tavallaan ylimitoitettuja, kun pelkkä ilmawebasto yksinäänkin riittäisi mukavaan veneilyyn Suomen sisävesikeleillä. Osittain niitä rakennetaankin ihan tekemisen ilosta.

Tuli tehtyä nuo kierukat varaajaan ihan summassa ja nyt jälkeenpäin laskeskelleen näyttää ettei se lämminvesi todellakaan lämpenen tuossa kierukassa.. Joten täytyy miettiä vaihtoehtoja taas :)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View