rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Truma C3402:n ongelma  (Luettu 7687 kertaa)

  • Vieras
  • Truma C3402:n ongelma
    « : 28.03.2014 kello on 14:11 »
    Minulla on autossa Truman C3402 lämmitin. Siihen uusittiin viime syksynä polttimen kärjet, jonka jälkeen lämmitin toimi hetken ihan ok. Ennen kärkien vaihtoa poltin toimi ensimmäisen-kolmannen käynnistysyrityksen jälkeen hyvin, mutta ei syttynyt uudestaan, kun termostaatti oli katkaissut lämmityksen. Nyt se ei enää käynnisty ollenkaan.

    Kun käynnistän lämmittimen alkaa kärjet sytyttämään (napsutus), mutta kaasua ei mene polttimelle. Magneettiventtiilin naksausta ei kuulu. Ja siis syttyy punainen vikavalo.

    Olen tutkinut seuraavia:
    - magneettiventtiilit avautuvat voimakkaalla magneetilla ja poltin alkaa toimimaan (kaasua siis tulee perille asti)
    - magneettiventtiilin puolat toimivat, kun antaa niille virtaa erikseen
    - sulakkeet piirilevyssä ovat ehjät
    - näkyviä vaurioita en löydä piirilevystä enkä liittimistä

    Mikä neuvoksi?







    *****
    • LämmitinGuru
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:18
    Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #1 : 28.03.2014 kello on 14:19 »
    Kokeiles vaihtaa kuvan releet.



  • Vieras
  • Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #2 : 29.03.2014 kello on 10:21 »
    Ei auttanut noiden releiden vaihto. Toiminta pysyi samana.
    Tarkemmin piirilevyä tutkittuani huomasin, että kaikki isot (5kpl) kondensaattorit on vaihdettu joskus. Jos tuosta tiedosta nyt on mitään apua.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:22.09.2019 kello on 14:41
    Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #3 : 29.03.2014 kello on 11:24 »
    Ei auttanut noiden releiden vaihto. Toiminta pysyi samana.

    Vetääkö se keskimmäinen rele ennen kuin kipinöinti alkaa?
    Tuossa linkissä on pikkutehon ohjauksen kytkentä. Releet on numeroitu vasemallta oikealle.
    http://goo.gl/lbAub

  • Vieras
  • Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #4 : 29.03.2014 kello on 15:37 »
    Mitä tarkoitat vetämisellä? Ennen kipinöintiä ei kuulu piirilevyltä mitään, eikä sen jälkeen. Eikä kummassakaan magneettiventtiilis sä tapahdu mitään.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:22.09.2019 kello on 14:41
    Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #5 : 29.03.2014 kello on 16:33 »
    Mitä tarkoitat vetämisellä? Ennen kipinöintiä ei kuulu piirilevyltä mitään, eikä sen jälkeen..

    Sitä kun rele siirtyy lepotilasta pitoon eli sinne kytketään ohjaus. Kyllä ne releitten tilanvaihdot yleensä kuulee...ensimmäise nä napsahtaa toinen rele vasemalta siinä vaiheessa, kun lämmitin kytketään päälle.

  • Vieras
  • Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #6 : 29.03.2014 kello on 18:51 »
    Näin ajattelinkin, mutta ei tosiaan kuulu napsun napsua. Toinen vasemmalta eli siis noiden vaihtamieni vasemmalla puolella olevako?

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:22.09.2019 kello on 14:41
    Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #7 : 29.03.2014 kello on 21:13 »
    Näin ajattelinkin, mutta ei tosiaan kuulu napsun napsua. Toinen vasemmalta eli siis noiden vaihtamieni vasemmalla puolella olevako?

    Lyijykynä korvaan ja toinen pää releen kylkeen... Joo, toinen rele vasemmalta on lepotilassa vikatila ja vedettynä pannu on toimintakykyinen.

  • Vieras
  • Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #8 : 2.04.2014 kello on 17:24 »
    Onhan tullut tutkittua. Olen kirjannut tutkimuksiani ja kuvia yms. sivulleni http://goo.gl/ZFN1KZ
    Tutkimuksissa olen tietysti saanut apua kommenteistanne ja yksityisviesteillä, koska itse vasta tämän ongelman myötä aloin Truman sielunelämään tutustumaan.

    Siellä tekstin lopussa arvelen löytäneeni vikakohdan. Voisiko joku kommentoida olenko edes lähellä ja sitten tietysti kertoa miten ihmeessä sen korjaan/korjautan.

    vastukset väleillä 4-6, 8-10 ja 11-12 ovat ohjearvoissaan
    Löysinkö vian? Liittimen 1 ja 5 johtojen (ruskeat) välillä ei ole jännitettä käynnistettäessä, 2-3 on. Kytkentäkaavioiden mukaan molemmat ovat matkalla venttiilien ohjaukseen.

    « Viimeksi muokattu: 2.04.2014 kello on 18:41 »

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
    Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #9 : 2.04.2014 kello on 17:41 »
    Onhan tullut tutkittua. Olen kirjannut tutkimuksiani ja kuvia yms. sivulleni http://goo.gl/ZFN1KZ
    Tutkimuksissa olen tietysti saanut apua kommenteistanne ja yksityisviesteillä, koska itse vasta tämän ongelman myötä aloin Truman sielunelämään tutustumaan.

    Siellä tekstin lopussa arvelen löytäneeni vikakohdan. Voisiko joku kommentoida olenko edes lähellä ja sitten tietysti kertoa miten ihmeessä sen korjaan/korjautan.
    Laita mjo33400 yv,niin asia hoituu ;)

    *****
    • LämmitinGuru
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:18
    Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #10 : 2.04.2014 kello on 18:41 »
    Onhan tullut tutkittua. Olen kirjannut tutkimuksiani ja kuvia yms. sivulleni http://goo.gl/ZFN1KZ
    Tutkimuksissa olen tietysti saanut apua kommenteistanne ja yksityisviesteillä, koska itse vasta tämän ongelman myötä aloin Truman sielunelämään tutustumaan.

    Siellä tekstin lopussa arvelen löytäneeni vikakohdan. Voisiko joku kommentoida olenko edes lähellä ja sitten tietysti kertoa miten ihmeessä sen korjaan/korjautan.

    vastukset väleillä 4-6, 8-10 ja 11-12 ovat ohjearvoissaan
    Löysinkö vian? Liittimen 1 ja 5 johtojen (ruskeat) välillä ei ole jännitettä käynnistettäessä, 2-3 on. Kytkentäkaavioiden mukaan molemmat ovat matkalla venttiilien ohjaukseen.

    Ei tuossakaan ole jännitettä, jos on niin WTW on lauennut.                                        ^

  • Vieras
  • Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #11 : 2.04.2014 kello on 18:48 »
    Ei tuossakaan ole jännitettä, jos on niin WTW on lauennut.                                        ^

    Onko siinä kauan etsitty vikakohta?

    *****
    • LämmitinGuru
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:18
    Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #12 : 2.04.2014 kello on 18:50 »
    Onko siinä kauan etsitty vikakohta?

    Mittaa ohmimittarilla, pitää näyttää oikusulkua samoin kuin ruskeista johdoista. Pannu sammuneena, ei ohjausta päällä.

  • Vieras
  • Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #13 : 2.04.2014 kello on 21:39 »
    Ruskeiden johtojen välillä 0 ja keltaisten välillä 250 kilo-ohmia. Liitin irrotettuna ja laite sammutettuna.

    *****
    • LämmitinGuru
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:18
    Vs: Truma C3402:n ongelma
    « Vastaus #14 : 2.04.2014 kello on 21:46 »
    Ruskeiden johtojen välillä 0 ja keltaisten välillä 250 kilo-ohmia. Liitin irrotettuna ja laite sammutettuna.

    Oikohan keltaisten johdon anturi viallinen.