rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Vanhojen Matkailuautojen pienet kilometri merkinnät ihmetyttää.  (Luettu 18358 kertaa)

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.03.2021 kello on 15:44
  • Ei ole riemulla rajaa kun Fiatilla ajaa.
Olen tuossa katsellut matkailuautoja vähän kaikenlaisia. Eteen tullut muutamia myynti ilmoituksia, joista eräät olivat todella vähän ajettuja esim.noin 100000 km ja 90 luvun vehkeitä. Liekö näissä ajettu mittari ympäri ja ne tän hetkiset päälle tai mittaria ronkittu ::). Mistähän tämmösten autojen historiaa vois tutkia rekisteri tunnuksen perusteella tai ylipäätään ottaa selvää menneisyyden kilometreistä..?

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:30.11.2025 kello on 22:46
Jos ei loogista huoltokirjaa niin a-katsastuksesta voi kysellä kilometrejä sekä aikaisemmilta omistajilta.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 8.08.2025 kello on 20:21
Ei pienet kilometrit asautossa herätä minussa paljoakaan ihmetystä. Lyhyt sesonki ja ajetaan muutama lyhkäinen reissu ja käydään jossain vakipaikassa viikonloppuja viettämässä. Meillä asauton vuosittaiset kilometrit on ollut 20 - 30 000km ja tämä luultavasti aika lähellä toista ääripäätä.

A-katsastuksessa jos on katsastettu sieltä saa aikaisempia kilometrejä.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
....... Liekö näissä ajettu mittari ympäri ja ne tän hetkiset päälle tai mittaria ronkittu ::)......
Eiköhän noissa kaikissa 90-luvun autoissa ollut matkamittari jo miljoonaan kilometriin. Että ei liene ollut ympäripyörähtämises tä kyse kuitenkaan?

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.07.2018 kello on 09:39
Minä taas ihmettelen miten joillain on lomaa ja vapaita viikonloppuja niin että saa yli 5tkm vuodessa kelattua mittariin keskimäärin joka ikinen vuosi.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:32
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
Mun autolla on jo 270tkm ja 14v ikää. Eli parikymppiä keskimäärin vuodessa. Itsellä ollut 5 vuotta jona aikana tullut 14tkm/vuosi.
Tyyppilisesti semmoinen 4tkm tulee lomareissulla kesällä loput sitten viikonloppuina.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:44
Ja ennen tätä viimestä veromöhläystä asuntoauto oli pidoltaan halpa kauppakassi/kakkosauto.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:29.11.2025 kello on 13:06
  • Kulkija
Kesälomareissu 6-9 tkm, muut ajot suunnilleen samaa luokkaa, siis per vuosi. Muitakin harrastuksia ja puuhaa on, eli ei liiku joka viikonloppu eikä edes joka toinen.

Joillain on varaa seisottaa autoa pihassa käytön sijasta. Kalliiksi tulee, kun arvonaleneman huomioi, mutta käytetyn ostaja saattaa tehdä hyvät kaupat esim. kymmenvuotiaasta 40 t ajetusta.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.07.2025 kello on 21:28
Onhan kaikki mahdollista. Mulla on 80-luvun as. auto ja mittarissa 110tuhatta. Kaikki mittarissa kun olen ne uudesta lähtien ajanut. Auto täysin uutta vastaavassa kunnossa. Sanoisin, että näissä vanhoissa vehkeissä kyllä ajokilometrit näkyy monessakin eri paikassa ihan silmämääräisesti tarkastelemalla. Koeajo paljastaa jo lähes kaiken.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 3.12.2025 kello on 08:29
Minun auto oli 10 vuotias kun sen ostin. 69000 mittarissa ja huoltokirjassa kaikki mitä siihen oli tehty tai lisätty. Entinen omistaja 76v joka ei enää hommannu / saanu ajokorttia.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2025 kello on 08:01
Joillain on varaa seisottaa autoa pihassa käytön sijasta. Kalliiksi tulee,
kun arvonaleneman huomioi, mutta käytetyn ostaja saattaa tehdä
hyvät kaupat esim. kymmenvuotiaasta 40 t ajetusta.

Niinpä. Kun ajelee ja käyttää on arvonaleneminen paljon pienempi...
Ne jotka säästää arvonalenemisessa lähtee tienpäälle, jos on aikaa.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:29.11.2025 kello on 13:06
  • Kulkija
Niinpä. Kun ajelee ja käyttää on arvonaleneminen paljon pienempi...
Ne jotka säästää arvonalenemisessa lähtee tienpäälle, jos on aikaa.

Matkailuauton käyttämisellä on mun mielestä taloudellista arvoa, jota heittää arvonalenemana hukkaan, jos sitä ei tee. Jollain voi olla sellaiseen varaa, mutta mulla ei ole.

Jokainen siis tyylillään, ja käyttämättömyyshän sataa auton käytettynä ostavan (tai osaksi alan liikkeen) laariin. Sen verran rajusti arvo laskee, vaikka autoa ei käyttäisi lainkaan.

Mitä iäkkäämpi auto sen vähemmän tuolla on merkitystä.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:41
  • Eipä turhia höttyillä :)
Minä taas ihmettelen miten joillain on lomaa ja vapaita viikonloppuja niin että saa yli 5tkm vuodessa kelattua mittariin keskimäärin joka ikinen vuosi.
Itse kuulun myös tähän todella vähän ma:lla ajavien ryhmään, viime kesänä hyvä jos tuli edes 3tk tuolla ajettua :-[

Joillain on varaa seisottaa autoa pihassa käytön sijasta. Kalliiksi tulee, kun arvonaleneman huomioi
No sehän riippuu ihan sen kinnerin arvosta, paljonko siinä häviää :D Itsellä tuo lienee jo tuontaivaallisen sama, ajaakko vaiko eikö tuon historic-luokan kopin hinta siitä enää mihinkään muutu = tuskin suuria summia tuossa häviän vaikka auto vain seisoisikin. Tosin eipä tuo varusteillaankaan pääse kehumaan, mutta sen max. 1 kk tms mitä tuo kesäsin on liikenteessä kyllä "kärsii" siinä asustella. Onpahan jokatapauksessa sateensuojaisa koppi jossa voi päänsä tyynyyn laskea tai sapuskat pyöräyttää, mutta ennen kaikkea sillä voi lähteä reissuun just silloin kun mieli tekee 8)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:26
  • viva la France
Reilu 63 000 km mittarissa ja ikää kolme vuotta pari kuukautta. Tosin tuosta määrästä tuli viimme vuonna yli 30 000 km.
Ja matkamökki on ainoastaan matkailu käytössä. Kyllä ne 100 000 km ajetut yli 10 vuotiaat on harvassa.
Yleensä jos autolla on ollut enemmän kuin pari omistajaa, niin kyllä pitää aivan oikeasti olla tarkkana noin vähäisten km vuoksi.

• Vieras
  • Kyllä ne 100 000 km ajetut yli 10 vuotiaat on harvassa.

Mutta Suomi-poika se vaan löytää Saksasta aina ne vanhanpapan autot.  ;D