rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: X5  (Luettu 4687 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:37
Vs: X5
« Vastaus #15 : 9.03.2014 kello on 12:54 »
Vähän offtopiciks karkaa tää aihe, toivottavasti ei haittaa.

Isommalle vaihdat moottorilla jarruttaessa? Et kai ny sentään?  :o Tai sit ei oo tarkoituskaan saada vauhtia hiljennetyksi vaan pelkästään ennakoida, mutta jos oikeesti tarkoitus pysähtyäkkin niin mahd. pientähän sun on tarjottava ettei jarruja tarvita niin paljoa jos yhtään.

Mikähän on tämä 12 heppainen henkilöauto? Rättärissäkin enemmän. ;D Ei kyl mun mielestä 12 hepalla kulje teoriassakaan yhtään normaaliksi henkilöautoksi luokiteltava. Mun auto näyttää jotain 50 hevosen seutuvissa olevia lukemia ScangaugeII-laitteen mukaan.

Aika nättiä taajamaliikennettä saa olla että maantiekulutuksen alittaa, kaupunkiajossa ei ainakaan.

Viimeinen lause kyllä täysin totta. Thumb
Off-Topic:
No se risteykseen tulo perustuukin juuri ennakointiin. Jarruhan on vauhdin surma. Jarruhan se on moottorijarrukin. Nykyautoissahan tiedetään, että moottorijarrutus katkaisee syötön. Isommalla vaihteella ilman kaasua syöttö katkeaa, mutta auton moottorijarrutus on lievimmillään. Toki jotkut liuttavat vapaallakin, mutta silloin syöttö on päällä ja ylläpitää koneen käyntiä.

No se 12 hp kuljin on juurikin Rättäri. Onhan niitä uudempiakin Rättäreitä, joissa on huimia tehoja. Uusimmat jopa kutoskoneella.
Silloin kun on tasamaa eikä ylimääräisiä vastuksia, niin ylläpitonopeuteen todellakin riittää se 15 hp. Näin ovat viisaammat tutkineet. Tämän siis todistaa tuo mun Sätkäkin. Toki siinä on painoakin vain jotain reilu 500kg.

Tuo taajama-ajon kulutusero on selkeämpi, mitä isompi kulutus autossa on. Itse olen testannut näitä kulutuslukemia henkilöautoilla ja kuorma-autoilla Econen mittareiden kanssa. Kyllä Turussa ainakin kulutukset ovat alhaisemmat normaalissa kaupunkiliikenteess ä, kuin maantiellä. Kait Turkukin taajamaksi lasketaan. Nykydieselit alkaa olla jo maantienopeuksissak in pienikulutuksisia, joten tiukkaa on, kun kulutukset liikkuu alle 4 litran puitteissa.
Toki liikenne täytyy soljua, eikä silloin puhuta jostain ruuhkissa pitkään seisottamisista.
Kaiken kaikkiaan ei nuo jippoilut mitään maailman tärkeimpiä liene. Tämä on vain tällaista harrastamista asian ympärillä.


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.07.2018 kello on 09:39
Vs: X5
« Vastaus #16 : 9.03.2014 kello on 13:26 »
Okei, no nyt alkaa valjeta. Sulla on homma hallussa. Thumb