Jännite pitää mitata silloin kun pannu käynnistyy ja pumppaus alkaa. Ohita ohjauspaneeli siten, että otat nastan 5 johdon irti ja kytket käsin sen nastaan 1, pumppaako silloin?
Sivuja: [1] Siirry alas
Jännite pitää mitata silloin kun pannu käynnistyy ja pumppaus alkaa. Ohita ohjauspaneeli siten, että otat nastan 5 johdon irti ja kytket käsin sen nastaan 1, pumppaako silloin?
Kiitti vihjeestä, jatkan viikonlopulla ohjeesi perusteella ja kerron kuulumiset olenko edistynyt tai löytänyt ratkaisua
Kiitti vihjeestä, jatkan viikonlopulla ohjeesi perusteella ja kerron kuulumiset olenko edistynyt tai löytänyt ratkaisua Tarkista ohjauspaneelin sulakkeen pidin. En tiedä onko sinulla sulake etupaneelissa vai piirilevyllä. Piirilevysulakkeen pitimessä jonkun verran murtumia. Lasiputkisulake on piirikortilla, olen tarkistanut jo aiemmin ohjauskeskuksen juotokset suurennuslasivalais imella ja en havainnut murtumia. Vaihdoin samalla 4 elektrolyyttikonkka a uusiksi, koska voivat kuulemma aiheuttaa häiriötä radioon. Ei ollut apua radiohäiriöön, eikä naksutteluun, alkuperäisten konkkien kapasitanssit olivat myös mittausten perusteella kohdallaan. Ajattelin toteuttaa neuvomasi ohituskytkennän vaihtokytkimellä, jotta voin vikatilanteessa tehdä ohituksen "vauhdissa" katsotaan käynnistyykö pannu ja pumppu. Ilmeisesti saa tietoa minne suuntaan edetä. Pannun suunnalla en ole tehnyt muuta, kuin irroittanut kiertopumpun liittimen, jolloin radiohäiriö hävisi ja palasi taas, kun painoin liittimen takaisin.
Lasiputkisulake on piirikortilla, olen tarkistanut jo aiemmin ohjauskeskuksen juotokset suurennuslasivalais imella ja en havainnut murtumia. Vaihdoin samalla 4 elektrolyyttikonkka a uusiksi, koska voivat kuulemma aiheuttaa häiriötä radioon. Ei ollut apua radiohäiriöön, eikä naksutteluun, alkuperäisten konkkien kapasitanssit olivat myös mittausten perusteella kohdallaan. Ajattelin toteuttaa neuvomasi ohituskytkennän vaihtokytkimellä, jotta voin vikatilanteessa tehdä ohituksen "vauhdissa" katsotaan käynnistyykö pannu ja pumppu. Ilmeisesti saa tietoa minne suuntaan edetä. Pannun suunnalla en ole tehnyt muuta, kuin irroittanut kiertopumpun liittimen, jolloin radiohäiriö hävisi ja palasi taas, kun painoin liittimen takaisin. Kiertovesipumppu hajoaa kohta. PS. Sori toi muokkaus, painoin väärää nappia. Priimukseni ensimmäinen lämmitysjakso menee normaalisti, taukovaihe vaikuttaa yllättävän lyhyeltä ja seuraava jakso alkaa 2 sekunnin toistuvalla naksuttelulla. Jos säätää potikasta lämpimän suuntaan, niin taas mennään katkaisupisteeseen normaalisti ja siellä jatkuu taas samat oireet. Mittasin ohjauskeskuksesta kaasulämmityksellä jännitteitä vaunun ollessa pelkän akun varassa 8 liittimeltä ja 1 liittimeltä löytyi 12,48v releen vetäessä jännite laski 12,22v myös releen vetäessä löytyi 8- 5 liittimeltä 12,10v. Vaunu lataukseen ja jännitteet olivat 14,06 voltista 13,45 volttiin oireet pysyivät samanlaisina. Varalta vaihdettu huoneanturi aiemmin ja molemmilta sivuseiniltä kiristetty liitinrimalta ruuvit ja avattu abikoliittimet sekä kiristetty ne. Pitääkö lämminvesivaraaajan klixon termostaatin olla johtamattomassa tilassa kylmänä? Radio ottaa häiriötä, kun pannun takana oleva kiertovesipumppu pyörii, voisiko vaivat johtua sieltä saakka ? Vaunu Solifer 500 L 88 eikä siinä vielä kaikki sähkölämmityksellä samat naksutukset.Jatkan tätä ketjua kuitenkin, vaikka onkin kulunut aikaa edellisestä vastauksesta. Olisi mukava tietää vaeltajalta2, mistä vika löytyi vai löytyikökään. Olen itse törmännyt jonkun kerran samanlaiseen vikaan, nimittäin tuohon edestakaisin "naksumiseen". Jatkan tätä ketjua kuitenkin, vaikka onkin kulunut aikaa edellisestä vastauksesta. Eniten vikoja löytyy sulakepitimistä kun tuo vika iskee eli sulakepitimessä menee jännite polvilleen kun kaasuventtiili vetää. Jos ohjauspaneeli on ok niin liitinrima pannun kohdalla vaunun sisäpuolella. Eniten vikoja löytyy sulakepitimistä kun tuo vika iskee eli sulakepitimessä menee jännite polvilleen kun kaasuventtiili vetää. Jos ohjauspaneeli on ok niin liitinrima pannun kohdalla vaunun sisäpuolella.Joo kyllä näin on.Minullakin 2470:ssa päällisin puolin näytti sulakkeen kiinnikkeet piirilevyllä ehjiltä mutta kun luupilla katsoi niin huomasi juotosten olevan huonot ja uudet tinat teki tehtävänsä, eli TOIMII Vaunu ollut talvilevolla, homma jäi vielä vaiheeseen. olin pari viikkoa sitten päiväkäynnillä ja laitoin lämmityksen kaasulla ja lisäksi sähköllä 2kW tehot. Pannu käynnistyi laakista ja kun lämpötila oli vaunun sisällä noin +20 astetta tuli eka katkaisuvaihe, niin naksutukset alkoivat ja myös pannun poksahtelut sen myötä. Kokeilin hana napin painamista pohjaan ja pannu käynnistyi sillä laakista, toistin saman useasti ja aina käynnistyi välittömästi. Jatkan asian tiimoilta lähiaikoina ja kerron kyllä kuulumisia. Kiitokset vinkeistä.
Kiitos jälleen mjo Vika löytyi avustuksellasi, ohjauskeskuksen lämpötilan säätimessä kontaktihäiriö. Tutusta T-V Huollosta löytyi sopiva potikka, laitoin paikoilleen ja naksuttelut loppuivat siihen paikkaan. Mittauksissa en havainnut katkoksia alkuperäisessä potikassa, mutta jännittellä saataa tilanne olla erilainen, välttämättä ei saavuteta sopivaa tasapainoa potikan ja huoneanturin kesken halutussa lämpötilassa. Jos potikan sisässä olevat viikset eivät saa konnon kontaktia liukupintaan, niin kyseinen vika seuraa mukana riippumatta siitä missä asennossa säädin on. Ja siitä radiohäiriöstä vielä, se ei liitynyt kyseiseen vikaan millään tavalla, vaan johtuu kiertopumpusta niin kuin mjo jo aiemmin kirjoitti.
Kiitos jälleen mjo Vika löytyi avustuksellasi, ohjauskeskuksen lämpötilan säätimessä kontaktihäiriö. Tutusta T-V Huollosta löytyi sopiva potikka, laitoin paikoilleen ja naksuttelut loppuivat siihen paikkaan. Mittauksissa en havainnut katkoksia alkuperäisessä potikassa, mutta jännittellä saataa tilanne olla erilainen, välttämättä ei saavuteta sopivaa tasapainoa potikan ja huoneanturin kesken halutussa lämpötilassa. Jos potikan sisässä olevat viikset eivät saa konnon kontaktia liukupintaan, niin kyseinen vika seuraa mukana riippumatta siitä missä asennossa säädin on. Ja siitä radiohäiriöstä vielä, se ei liitynyt kyseiseen vikaan millään tavalla, vaan johtuu kiertopumpusta niin kuin mjo jo aiemmin kirjoitti.Hieno juttu, että asia selvisi. Näissä Foorumin jutuissa monesti jää lopullista vastausta vaille. Toki alkuperäisen kysymyksen esittäjälle tärkeintä on, että asia hoitui, mutta "ulkopuoliselle" jää kuitenkin monesti vähän arvailujen varaan hoituiko asia, tuliko kuntoon. Potikkavika kuulostaa kyllä myös loogiselta, jos muut viat on jo eliminoitu. En ole tarkemmin tutkinut minkälaisia potikoita noissa ohjauspaneeleissa on käytetty hiili- (todennäköisesti), lanka- vai kenties cermet- potikoita, mjo senkin on varmaan tutkinut, mutta monille varmaan on tuttu juttu vanhempien radioiden äänen voimakkuussäätimen rahinat. Potikan edes takainen kiertäminen ja contact spray auttaa ehkä jonkin aikaa, mutta ei välttämättä pitemmän päälle, jos potikan liuku on pahasti hapettunut. Olosuhteet vaunussa voi olla aika haastavat välillä kosteaa, kylmänä jne. Hieno juttu, että asia selvisi. Näissä Foorumin jutuissa monesti jää lopullista vastausta vaille. Toki alkuperäisen kysymyksen esittäjälle tärkeintä on, että asia hoitui, mutta "ulkopuoliselle" jää kuitenkin monesti vähän arvailujen varaan hoituiko asia, tuliko kuntoon. WD40:stä potikkaan niin auttaa pikäksikin aikaa. Pöly ja kosteus tekee potikasta liitävän eli kontaktipinta ei toimi, mutta rasvauksen jälkeen toimii ja pysyy myös toimivana. Potikka on 1kohmia lineaarinen hiilipotikka. WD40:stä potikkaan niin auttaa pikäksikin aikaa. Pöly ja kosteus tekee potikasta liitävän eli kontaktipinta ei toimi, mutta rasvauksen jälkeen toimii ja pysyy myös toimivana.Täytyypi ottaa tuosta mjo vinkistä vaarin. Enpä ole itse aiemmin arvannut kokeilla WD40:stä tuohon tarkoitukseen. Mutta ilmeiseti toimiva ratkaisu, kiitokset ja mukavia reissuja itse kullekin Sivuja: [1] Siirry ylös
|