rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aurinkokennon sulakkeista  (Luettu 10319 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Aurinkokennon sulakkeista
« Vastaus #15 : 19.05.2012 kello on 21:46 »
Varmaan näin.

Mulle on nyt kerrottu, että mitä pitempi veto paneelista säätimeen, niin sitä paksumpi johto. Yli 3m vedoissa olisi syytä olla 4mm2 kaapeli. Samanlainen johto käy sitten säätimestä akkuun. Syy on johtojen vastuksessa. Paksuutta ei määrää paneelin tuotto.

Ne diodit kuulemma pitää olla sitä varten, että akku ei purkautuisi kennon suuntaan pimeään aikaan. Yleensä diodit ovat säätimessä. Joskus harvemmin, jos näin ei olisi, niin ne tulee helpoimmin asennettavaksi kennon kytkinrasiaan.
Omastani ei ainakaan talvella akku purkautunut, joten sen perusteella voisi siellä diodit olla.

Sulake tulee asentaa aina säätimen ja akun väliin. Tämän puute aiheuttaa mahdollisen oikosulun ja tulipalovaaran. Sulakekoko on yleensä 25A luokkaa.

Se riippuu kennon tehosta minkä vahvuiset kaapelit asennat. Kulkimeen asennettaessa on helppo käyttää vahvoja kaapeleita. Diodit voi tarkistaa onko ne asennettu jo valmiiksi kennoon, koska ylimääräist diodit pudottaa tehoja. Sulakkeita kannattaa käyttää kenno asennuksissa kummassakin päässä piuhaa, niin kennon kuin akunkin lähellä. Liian iso sulake on tyhmyyttä eikä varmuutta.   ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennon sulakkeista
« Vastaus #16 : 19.05.2012 kello on 21:55 »
 Ei se diodi vähennä tehoja,(kynnysjännite 0,7V ),ja paloauto pysyy tallissa !! ;D ;D