rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen  (Luettu 42346 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.09.2023 kello on 17:48
Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
« Vastaus #15 : 5.01.2012 kello on 10:24 »
Tilasin sitten sähkötupakkaa Englannista.
Nyt postiluukun alle istumaan ja odottamaan. :)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:21.09.2020 kello on 18:54
  • Sunlight T 69 S
Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
« Vastaus #16 : 5.01.2012 kello on 10:36 »
Tuo Champix on aika ristiriitainen valmiste. Ne joille se sopii hyötyvät siitä selvästi ja
sitten on ryhmä ihmisiä, jotka saavat siitä todella rankat sivuvaikutukset (hyvin elävät painajaiset,
mielialan lasku, itsetuhoinen mielentila, ahdistus, aggressiivisuus, levottomuus ja puristava tunne rinnassa, jopa
psykoottisia oireita). USA:ssa lääkkeen pakkauksessa on ns. black box, joka on voimakkain varoitus mahdollisista
haittavaikutuksista ...

Osa noista on toki myös vieroitusoreita ja onkin sitten vaikea erottaa, mikä on mistäkin. Vaimon
kanssa lopetettiin nelisen vuotta sitten ja hänellä oli Champix muutaman vuorokauden käytössä,
mutta joutui sen lopettamaan tosi vaikeiden sivuvaikutusten takia. Itse käytin "kylmä kalkkuna"- menetelmää
ja vaan kärsin tosi pirulliset viekkarit ilman mitään kemiallista apua. Keskeisin kait on oma mielenlujuus ja
päätös ettei anna itselleen lupaa polttaa. Muutamassa päivässä pahimmat vieroitusoireet häviävät kuitenkin
ja parissa kuukaudessa myös psyykkinen riippuvuus laantuu. Nikotiinivalmisteet voivat auttaa vähän alussa,
mutta jos niitä huomaa tarvitsevansa viikkotolkulla, huijaa itseään ja tulee niistä riippuvaksi.

Ohessa linkki Champixin sivuvaikutuksista (jenkeissä nimellä Chantix) http://www.rxlist.com/chantix-drug/warnings-precautions.htm

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 00:09
  • Kulkija
Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
« Vastaus #17 : 5.01.2012 kello on 12:40 »
Musta tuntuu, että minun riippuvuuteni kahdesta nettifoorumista (joista toinen EI ole karavaanarifoorumi) sekä iltaoluesta/viinilasillisista on voimakkaampi kuin tupakka oli aikanaan. No ilman nettiä en aio ollakaan ja ilman perusteltua syytä nautittavat arkioluet/viinit on nyt jätetty.

Ehkä johtuu siitä, että jätin tupakoinnin/kahvisikaroinnin vähitellen vähennellen, en kolmesta askista päivässä suoraan nollaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:59
Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
« Vastaus #18 : 5.01.2012 kello on 12:58 »
Tupakoinnin lopettaminen on todella vaikeeta. Aikoinaan, taisi olla 1983 onnistuin pitämään muutaman kuukauden tauon ja retkahdin. Silloin olin loukannut itseni ja  ajoin sairaalaan sormentynkä taskussa ja sormi sidottuna narulla. Tupakkaa pidin tuossa vaiheessa enää auton hanskalokerossa ja shokki sekä vitutus tapahtuneesta sai minut polttamaan hermosavut 3kk auki olleesta askista.

Pari laimeaa yritystä lopettaa tuon jälkeen on ollut, mutta itseni tuntien ja tietäen mitä on tulossa en kovin vakavasti ole yrittänyt, on se niin vaikeaa.

Nyt alkaa olemaan lähellä seuraava yritys, joka kerta kun ostaa savukkeita harmittaa ja ostamatta jättämis päätös on lähellä.

Kuitenkin tällä hetkellä niin monta rautaa tulessa, että tiedän ajankohdan olevan huono, pitää odottaa hiukan vähemmän stressaavia aikoja.   

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:31.05.2024 kello on 16:19
  • Lahesta
Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
« Vastaus #19 : 5.01.2012 kello on 12:59 »
Tuo Champix on aika ristiriitainen valmiste. Ne joille se sopii hyötyvät siitä selvästi ja
sitten on ryhmä ihmisiä, jotka saavat siitä todella rankat sivuvaikutukset (hyvin elävät painajaiset,
mielialan lasku, itsetuhoinen mielentila, ahdistus, aggressiivisuus, levottomuus ja puristava tunne rinnassa, jopa
psykoottisia oireita). USA:ssa lääkkeen pakkauksessa on ns. black box, joka on voimakkain varoitus mahdollisista
haittavaikutuksista ...

Osa noista on toki myös vieroitusoreita ja onkin sitten vaikea erottaa, mikä on mistäkin. Vaimon
kanssa lopetettiin nelisen vuotta sitten ja hänellä oli Champix muutaman vuorokauden käytössä,
mutta joutui sen lopettamaan tosi vaikeiden sivuvaikutusten takia. Itse käytin "kylmä kalkkuna"- menetelmää
ja vaan kärsin tosi pirulliset viekkarit ilman mitään kemiallista apua. Keskeisin kait on oma mielenlujuus ja
päätös ettei anna itselleen lupaa polttaa. Muutamassa päivässä pahimmat vieroitusoireet häviävät kuitenkin
ja parissa kuukaudessa myös psyykkinen riippuvuus laantuu. Nikotiinivalmisteet voivat auttaa vähän alussa,
mutta jos niitä huomaa tarvitsevansa viikkotolkulla, huijaa itseään ja tulee niistä riippuvaksi.

Ohessa linkki Champixin sivuvaikutuksista (jenkeissä nimellä Chantix) http://www.rxlist.com/chantix-drug/warnings-precautions.htm
Joskus kun tuli nuo lääkkeet kokeilin sitä Zypania ja minulle ainakin teki sellaisen olon että tuntui kaikenaikaa vit..tavan joku mutta ei tiennyt mikä. Pureskelin pariviikkoa ja tupakoin yhtäaikaa, muuta tehoa ei ollut.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:23.04.2024 kello on 16:13
  • Porvoo
Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
« Vastaus #20 : 5.01.2012 kello on 13:17 »

Joskus nuotiolla istuskellessa tekee vielä mieli, mutta osaisikohan sitä edes polttaa enää.  :o

Kokemuksen rintaäänellä voin sanoa, että kyllä osaat. On kuin pyörällä ajo tai uimataito, kerran opittua ei ikinä unohda. :( :(

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 9.06.2024 kello on 09:35
Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
« Vastaus #21 : 5.01.2012 kello on 13:21 »
4. päivä. Aamu selkeästi helpompi kuin aikaisemmin. Ei oikeastaan edes tehnyt tupakkia juurikaan mieli ja saattoi olla jopa 2-3 sekunnin pätkä jolloin en edes sitä ajatellut  :D Iltapäivästä kohti iltaan alkaa näköjään nikotiinintuska pahenemaan. Iltaisin edelleen siis yksi 2 mg nikotiinipurkka. Tästä pitäisi päästä myös eroon.

Kuten aloitusviestissä mainitsin kyseinen Champix tehosi ensimmäisellä kuurillaan kolme vuotta sitten aivan loistavasti mutta tällä kertaa ei mitään vaikutusta. Tätä en käsitä. Ensimmäisellä kerralla sivuoireet aivan karseet mutta nyt esiinny niitäkään. Tuntuu että on aivan sama napsinko champixii vai en. Tosin en uskalla kyllä tässä vaiheessa lopettaakaan niitä jos on riski että nikotiinintuska lisääntyy hiemankin.

Touhua pitää olla kyllä koko ajan. Pientä askaretta jotta tämä adhd-tila saa aktiviteettiä koko ajan. Jos tänään vaikka kävisi hieman urheilemassa pitkästä aikaa. Siitäkin tulee kohta kaksi vuotta kun viimeksi tosissaan urheillut. Se olisi hyvää vastapainoa tälle, erityisesti lisääntyneelle napostelulle.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 9.06.2024 kello on 09:35
Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
« Vastaus #22 : 5.01.2012 kello on 13:30 »
Tupakoinnin lopettaminen on todella vaikeeta. Aikoinaan, taisi olla 1983 onnistuin pitämään muutaman kuukauden tauon ja retkahdin. Silloin olin loukannut itseni ja  ajoin sairaalaan sormentynkä taskussa ja sormi sidottuna narulla. Tupakkaa pidin tuossa vaiheessa enää auton hanskalokerossa ja shokki sekä vitutus tapahtuneesta sai minut polttamaan hermosavut 3kk auki olleesta askista.

Pari laimeaa yritystä lopettaa tuon jälkeen on ollut, mutta itseni tuntien ja tietäen mitä on tulossa en kovin vakavasti ole yrittänyt, on se niin vaikeaa.

Nyt alkaa olemaan lähellä seuraava yritys, joka kerta kun ostaa savukkeita harmittaa ja ostamatta jättämis päätös on lähellä.

Kuitenkin tällä hetkellä niin monta rautaa tulessa, että tiedän ajankohdan olevan huono, pitää odottaa hiukan vähemmän stressaavia aikoja.

Tuota viimeistä virkettä minäkin olen pitänyt jonkinlaisena tekosyynä nämä viimeiset vuodet uudelleen retkahtamisen jälkeen.. Tupakki suussa tuntuu perusteluna kelvolliselta mutta sitten kun yrittää lopettamista niin enemmänkin tekosyynä. Omalta kohdaltani viimeinen vitkuttelu kesän jälkeen oli painonpudotus. Aattelin, että kaksi kärpästä samalla iskulla olisi liikaa. Totta varmaan, mutta miksi en olisi sitten tehnyt sitä toisinpäin. Ensiksi lopettanut (olisin ollut jo monta kuukautta ilman tupakkaa ?) ja sitten laihduttanut. Jälkimmäinen kun ei ole koskaan minulle ollut mitenkään ylivoimainen tehtävä vaikka viinereille niin helkatin perso olenkin.

Kai se loppupelissä on niin että tupakoitsija on kuin alkoholisti. Koskaan ei pääse riippuvuudesta oikeasti eroon vaan jää aivojen sopukoihin odottamaan sitä hetkeä että ei yksi tupakki/ryyppy mitään haittaa...

  • Vieras
  • Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
    « Vastaus #23 : 5.01.2012 kello on 14:58 »
    Ite olen silloin tällöin polttaja, sen olen jo aikoinaan huomannut että mitään tekosyytä ei itelle kannata keksiä  miksikä pitäisi poltella. onhan se tietysti kun räkänokkana katsoi miten vanhemmat tuprutteli kessuja jäänyt takaraivoon opiksi ja malliksi itellekki.  kokonaan lopettaminen on ihan se paras juttu jos vaan on sitkeä ja pitkäjännitteinen ja vahva halun tunne lopettaa tupruttelu. samahan on tissuttelu... ::)  tupakki on täysin turhake, mielummin napsut sillon tällön ja joskus hieman enempi kohtuuella... ::)

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:16.02.2022 kello on 23:11
    Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
    « Vastaus #24 : 5.01.2012 kello on 19:57 »
    Olen ollu ny jotain 4kk ilman röökii. Aloitin nikotiinilaastarill a ja sähkötupakilla. Sähkörööki tapaan metholin maulla ja laastari nikotiinin himoon..viikko meni jees ja sit unohdin laittaa sitä laastaria, unohdin ladata tupakkia ja loppu molempien käyttö. Ei oo tehny juurikaan mieli..Kahvia menee aamusin puoli pannua..joskus jopa koko pannu, mut lekuri sanos et jos vatsa kestää nii ennen se kahvee ko rööki.
    Vedin viimiseks jopa yli 30 röökiä per päivä!  :o
    Nyt ei tosiaan edes tee mieli..oon vissii vetäny jo elämääni tarkotetut röökit  ;D

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:20.09.2023 kello on 17:48
    Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
    « Vastaus #25 : 6.01.2012 kello on 21:02 »
    Savuton päivä kääntyy iltaan. Huomenna on uusi päivä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.04.2018 kello on 18:08
    • Internet on loistava keino päästä nettiin.
    Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
    « Vastaus #26 : 6.01.2012 kello on 21:08 »
    Savuton päivä kääntyy iltaan. Huomenna on uusi päivä.

    Tsemppiä

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla: 9.06.2024 kello on 09:35
    Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
    « Vastaus #27 : 6.01.2012 kello on 21:49 »
    5. savuton kääntyy kohti iltaa. Olo helpottunut koko ajan. Ei edes duunissa tehny tiukkaa. Jääkaapilla olen kyllä AIVAN koko ajan mutta keskityn sen tavan muuttamiseen parin viikon päästä kun alkaa tupakki unohtumaan mielestä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:13
    • Oululainen terwaporwari
    Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
    « Vastaus #28 : 6.01.2012 kello on 22:05 »
    5. savuton kääntyy kohti iltaa. Olo helpottunut koko ajan. Ei edes duunissa tehny tiukkaa. Jääkaapilla olen kyllä AIVAN koko ajan mutta keskityn sen tavan muuttamiseen parin viikon päästä kun alkaa tupakki unohtumaan mielestä.
    Hienoa!Pystyt siihen,älä anna periksi,mä tulen pian perässä.

    *****
    • Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:58
    • Epsoo
    Vs: Tupakkamiehen tuska ja tupakoinnin lopettaminen
    « Vastaus #29 : 6.01.2012 kello on 22:17 »
    5. savuton kääntyy kohti iltaa. Olo helpottunut koko ajan. Ei edes duunissa tehny tiukkaa. Jääkaapilla olen kyllä AIVAN koko ajan mutta keskityn sen tavan muuttamiseen parin viikon päästä kun alkaa tupakki unohtumaan mielestä.

    Kuulostaa hyvältä  :)

    Nyt kun alat olla voitonpuolella vieroitusoireista, on jäljellä pelkkä tapa. Ja se on pitkäaikaisempi projekti, mutta tavallaan "helpompi" koska elimistö ei protestoi, ainoastaan nuppi...

    Enivei, nyt tärkeintä on muistaa että ei ole sitten sitä "no, vedän vain yhden vitutukseen/hermoistuneisuuteen/kun ei yksi tee mitään", se on muuten sitten kaikki alusta ja kahta vaikeemmin.

    ps. jääkaapilla käynti on helpompi vieroitettava kuin tupakki ;)