rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Matkailuauton sähkösysteemeille palveluna päivitystä?  (Luettu 5771 kertaa)

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:23.11.2024 kello on 10:42
onko kokemuksia yrittäjistä etelä/keskisuomessa jotka tekis palveluna konsultaatiota / päivityksiä tai vähintään tarkistuksia onko kaikki 12V/230V kuvioissa kunnossa ja ns. kaikki toimii ja antas suosituksia mitä vois päivittää uudistaa jne.

ehkä pystyisi lisäämään paneeleja katolle ja isomman invertterin asentaa? Kun ei ehkä itsellä riitä mielenkiinto opetella kaikkia hienouksia niin hyvin että saisi kunnolliset säädöt ja systeemit.

onko vinkkejä kelläään tälläsestä tahosta? 

-a-

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 7.02.2025 kello on 10:10
Vs: Matkailuauton sähkösysteemeille palveluna päivitystä?
« Vastaus #1 : 2.10.2024 kello on 15:23 »
Mä tarttisin kyllä aivan samaa apua näihin asioihin. Thumb

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:53
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #2 : 2.10.2024 kello on 16:22 »
Esim www.prcaravan.fi Tuusulan Lahelassa tekee

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:54
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
« Vastaus #3 : 3.10.2024 kello on 11:43 »
Suomen Caravanpalvelut Tuusulassa suosittelen.

https://www.caravanpalvelut.fi/ota-yhteytta/

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:13
« Vastaus #4 : 3.10.2024 kello on 12:17 »
No Ylivieska on keskisuomessa, Vieskan Caravanhuolto  ;)

https://www.vieskancaravanhuolto.fi/

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:59
« Vastaus #5 : 3.10.2024 kello on 18:20 »
Nyt kun tähän on jo tullut vastauksiakin niin uskallan vähän osallistua keskusteluun vaikkei mulla vastausta olekaan (muuta kuin että caravanliikkeet, tietty).

Tykkään itse näperrellä just tollasia kaikenlaisia lisävarusteasennuks ia, ja joskus pohtinut että jotain tollastahan voisi tehdä vaikka työkseen. No en kuitenkaan tee, oon ihan tyytyväinen tähän palkkaduunariasemaa ni. Mutta kuitenkin. Olen monesti miettinyt että minkälaisia hintoja erilaista remonteista oltaisi valmiita maksamaan, kuten nyt vaikka tässä spekuloidut aurinkopanelit ja invertterit. Nykyäänhän on se ongelma että somet - ja foorumit, sikäli kun näitä enää käytetään - on täynnä kaikkia pikatekijöitä jotka asentaa invertterin puolessa tunnissa eli 'ei voi pyytää viittäkymppiä enempää' niin onko kukaan edes valmis maksamaan tällaisista hommista mitään? Voihan sen invertterin laittaa penkin jalustaan käden käänteessä jos hupiakku on siinä penkin alla, ja piuhaksi käy vaikka mummon silitysraudan sähköjohto mikä löytyy pöytälaatikosta ja liittimiäkään ei tarvita kun voi vetää suoraan karvat ruuvin alle. On nopea tehdä ja viiskymppiä ilman kuittia välttää. Oma invertteriasennukse ni taas otti pari pitkää iltaa mutta siinä ei sitten ollutkaan mitään näkyviä komponentteja (ei edes laatikoissa/säilytystiloissa) käyttökytkin oli kaapissa ja suunnittelinpa siihen jokusen mittatilauskappalee nkin ja 3D-tulostin ne jotta on varmasti just siihen kohtaan optimaalinen ja siisti ratkaisu. Piuhat oli tietysti varman päälle mitoitettu ja liittimet tarkoituksenmukaise t.

Maksaisitko vaikka 300 euroa "viimisen päälle" invertteriasennukse sta ja tarvikkeista kun karavaanarien niksipalstalla kuitenkin kerrotaan ettei oo kuin vartin homma?

• Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:46
  • Epsoo
« Vastaus #6 : 3.10.2024 kello on 18:52 »
Itsellä käytännössä koko 12V latausjärjestelmä asennettu uusiksi, kaikki käytännössä yhdessä istuinlaatikossa. Näkyvillä ainoastaan invertterin kaukokytkin ja BMS:n näyttö.
Ainoastaan kaapista löytyy kun kaapin avaa, aurinkopaneelin kaapelit ja erotuskytkin, sekä 4Gwifiroutteri. Ja järjestelmässä on siis 285W aurinkopaneeli, Victronin MPPT säädin, Victronin BMV-700 BMS, 100Ah LiFePo4 akku, 1,5kW invertteri, Victronin Phoenix 30A akkulaturi, Teltonikan RUT240 4G routteri, sekä Raspberry Pi 3 VenusOS käyttiksellä. Lähes kaikki asennettu niin että on palautettavissa alkuperäiseksi (näkyviin jää ainoastaan BMS:n näyttö.)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:22
« Vastaus #7 : 4.10.2024 kello on 07:31 »
Kuten vastauksistakin näkee, asiat voi tehdä lähes yhtä monella tapaa kuin on tekijöitäkin. Vain tilaajan vaatimustaso ratkaisee. Omaanhan voi rakentaa haluamansa mutta jos toiselle tekee on oltava selvillä mitä halutaan, joka ei varmasti ummikkotilaajalla ole. Pitää osata poimia puheesta toiveet ja toteutusmahdollisuu det.
Minäkin oon tehnyt omaan yli 3 kw järjestelmää kahdella invertterillä, saa sopivan tehon tarpeen mukaan. Paneeli ja akusto yksilöinä. Myös alustan mahdollisuudet pitää osata huomioida. Ebl, ja dc-dc muuntimet, erotuskytkimet yms. Ohjauspaikat.
Mikäli kiinnostaa saatan kyllä konsultoida, on myös johtanut asennus ja tarkastutuloksiin. Yvnä voi kysellä.

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:23.11.2024 kello on 10:42
« Vastaus #8 : 4.10.2024 kello on 09:27 »
Kuten vastauksistakin näkee, asiat voi tehdä lähes yhtä monella tapaa kuin on tekijöitäkin. Vain tilaajan vaatimustaso ratkaisee. Omaanhan voi rakentaa haluamansa mutta jos toiselle tekee on oltava selvillä mitä halutaan, joka ei varmasti ummikkotilaajalla ole. Pitää osata poimia puheesta toiveet ja toteutusmahdollisuu det.
Minäkin oon tehnyt omaan yli 3 kw järjestelmää kahdella invertterillä, saa sopivan tehon tarpeen mukaan. Paneeli ja akusto yksilöinä. Myös alustan mahdollisuudet pitää osata huomioida. Ebl, ja dc-dc muuntimet, erotuskytkimet yms. Ohjauspaikat.
Mikäli kiinnostaa saatan kyllä konsultoida, on myös johtanut asennus ja tarkastutuloksiin. Yvnä voi kysellä.

joo tämä juuri tätä.... itsekkin saisin kaiken tehtyä, mutta se vaatii aikaa ja ähellystä mikä on "paras" laite mihinkäkin ja miten ne haluaa minnekkin asentaa jne
liikket varmaan myy sitä määrättyä mallia mitäkin tarviketta ja ihan just sitä mitä itse ehkä osaisi haluta, ei saa ellei erikseen selvitä ja tilaa.

omakin invertteri on autossa joku tulitikkurasian kokoinen?!?!, en kyllä tiedä onko koskaan tarve käyttää mitään invertterin läpi??  .
Edellinen omistaja tehnyt hyvät kennot katolle ja tupla 100Ah hupiakut kyl on tämän kesän toiminut ihan täysillä. Mutta ainahan kehittää pitää :D

aika helppoja kaikki kevyet 12V kaapeloinnit ja erilaiset automaattikaasupull ovaihtajat asentaa ja muu pien kehitys onneksi, ja hauskaakin. Kun taas kaikki LifePo? päivitykset yms MPPT kuviot olis hyvä saada joku fiksumpi pohtiin

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:02
« Vastaus #9 : 4.10.2024 kello on 10:51 »
olis hyvä saada joku fiksumpi pohtiin

Joka sitten kysyy SINULTA, että mitä haluat ja TARVITSET.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:49
« Vastaus #10 : 4.10.2024 kello on 14:34 »
Kun itse tekee, niin oppii ja tuntee systeemit...

Tuntuu huolettomammalta kaukana kotoa, kun jotenkin hallitsee ja osaa hahmottaa mahdolliset viat.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:22
    • Matkailuvinkkejä
« Vastaus #11 : 4.10.2024 kello on 15:40 »
Kun itse tekee, niin oppii ja tuntee systeemit...
Tuntuu huolettomammalta kaukana kotoa, kun jotenkin hallitsee ja osaa hahmottaa mahdolliset viat.

230 V kytkennöissä ei ole varaa opetella
Lisäksi ne ovat luvanvaraisia töitä. 

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:49
« Vastaus #12 : 5.10.2024 kello on 09:52 »
230 V kytkennöissä ei ole varaa opetella
Lisäksi ne ovat luvanvaraisia töitä.
Tuo on totta, mutta tuo 230 V asennus on aika simppeliä teettää ja tarkastaa...

Mulla nyt 230 V virtoja ei tule, kuin Defa järjestelmän kautta lataus. Sen voi tehdä itsekin. Tuo 12 V järjestelmä komponentteineen onkin sitten aikamoinen himmeli. Sen kun tekee itse, niin tietää tasan tarkkaan, minkälainen systeemi johtoineen on.