rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89  (Luettu 3676 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 20:10
Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« : 13.07.2023 kello on 10:57 »
Katsastaja käski vähän kiristää välystä pienemmäksi laakerista, avasin rummun ja ajattelin että vaihdan ne samalla, hain mallin kans uudet laakeriliikkeestä, mutta akselin reikä tosi ahdas niissä, ehkä ne menisi kovalla voimalla paikoilleen, mutta jotenkin tuntui että ei ole sopivat, vaikka numerot täsmäsivät, myös tiivisteet niissä erillaiset, putsasin/rasvasin vanhat ja paikoilleen helposti, onko tavallista että uudet ois tiukemmat? Olivat liikkeessä ihmeissään, voisi varalle hommata uudet, oisko jollain tietoa/kokemusta mistä löytyisi samanlainen paketti tiivisteineen kuin alkuperäinen on.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2023 kello on 11:46 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:42
  • Pitäähän miehellä leluja olla.
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #1 : 13.07.2023 kello on 19:10 »
Olisiko tämä?
https://easytrailerparts.fi/tuote/laakerisarja-peitz-r-234-76/
Käyvät ainakin -89 mallin Artic 450:n Peitz-alustan napoihin.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 20:10
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #2 : 13.07.2023 kello on 19:42 »
Ok, olet ilmeisesti laittanut nuo, menikö helposti akselille, mallinumerot näyttää olevan samat mitä kokeilin, saattaa olla ehkä eri valmistajilla eroja.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:42
  • Pitäähän miehellä leluja olla.
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #3 : 13.07.2023 kello on 20:40 »
Ei ollut tarvetta vaihtaa, mutta otin paikallaan olleiden numerot ylös ihan varmuuden vuoksi, samalla kun olivat auki jarrujen putsaamisen takia.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:38
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #4 : 13.07.2023 kello on 20:44 »
näyttää olevan samat mitä kokeilin, saattaa olla ehkä eri valmistajilla eroja.

Toleranssit on kyllä niin pienet, ettei eroja pitäisi olla.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:42
  • Pitäähän miehellä leluja olla.
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #5 : 13.07.2023 kello on 20:54 »
Olihan akseli varmasti puhdas? Toleranssit ovat pieniä, joten ohutkin kerros soviteruostetta voi aiheuttaa jumittamista.
Itse olen pyyhkäissyt nuo akselit aina puhtaaksi karhunkielellä ja sitten ihan minimaalisen ohut kerros vaseliinia pintaan ennen asennusta.

Jos laakeri on ollut pitkään löysä, voi sekin aiheuttaa akselin pintaan vähäisen muodonmuutoksen, joka sekin saattaa jumittaa sisäkoolin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:49
  • Lempäälä
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #6 : 13.07.2023 kello on 22:05 »
  Hienolla hiomakankaalla, eli smirkelituukilla pyyhkäisy ehkä auttaa?

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 20:10
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #7 : 13.07.2023 kello on 22:23 »
Joo, kyllä akseli putsattiin kirkkaaksi, ja tosiaan vanhat mitkä laitoin takaisin meni helposti käsin paikoilleen, uudet selkeästi ahtaammat, vaikka laakeriliikkeessä mittasivat että pitäis passata, toleranssit tosiaan näissä varmaan pienet, siksi ajattelin että vois toisen valmistan paketti olla väljempi, voisi vaikka tuon paketin varalle tilata, ei ole kallis hankinta.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2023 kello on 22:45 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:15
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #8 : 14.07.2023 kello on 10:35 »
Onko laakereissa jokin kumi vai voiko niitä lämmittää kunnolla ennen asennusta?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:49
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #9 : 14.07.2023 kello on 10:46 »
Eipä taida mahdolliset stefat lämmittämisestä huonoa tykätä stefan materiaali kestää tarvittavan lämmituuksen.

Akselia jäähdyttää ja laakeria lämmittää niin laakeri menee hyvin paikoilleen.

Googlettamalla löytyy tietoa, tuossa yksilinkki jossajotain asiantiimoilta.
http://m.fi.suvbearing.com/news/what-is-the-optimal-temperature-for-skf-bearin-40183659.html
 Ja googlaamalla lisää,
« Viimeksi muokattu: 14.07.2023 kello on 12:06 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.02.2024 kello on 14:25
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #10 : 14.07.2023 kello on 11:49 »
Mikäli laakerissa on  muoviset pölysuojat niin ne  kestää kyllä jonkun verran kuumentamista.

Yleensä helppoon asennukseen riittävä lämpötilaero saadaan aikaan jo esim lämmittämällä laakeria hiustenkuivaajalla ja jäähdyttämällä akselia esim kylmäspraylla.

-Kiinan halpislaakereissa ei välttämättä( = yleensä ) mitat eikä varsinkaan laatu ole läheskään samat kuin vastaavassa merkkilaakerissa-

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:49
  • Lempäälä
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #11 : 15.07.2023 kello on 08:54 »
 En tiedä millaiset laakerit ko. kamppeessa on? Mutta kartiorullalaakerei ta ei saa pistää rympillä (lämpimänä). Nehän yleensä kiristetään ensin tiukalle, sitten löysätään sopivaksi. Mielestäni ne ovat "ikuisia", jos ovat puhtaassa ravassa, ja oikeassa kireydessä.
  Kuulalaakerit eri juttu.

Joo, kyllä akseli putsattiin kirkkaaksi, ja tosiaan vanhat mitkä laitoin takaisin meni helposti käsin paikoilleen, uudet selkeästi ahtaammat, vaikka laakeriliikkeessä mittasivat että pitäis passata, toleranssit tosiaan näissä varmaan pienet, siksi ajattelin että vois toisen valmistan paketti olla väljempi, voisi vaikka tuon paketin varalle tilata, ei ole kallis hankinta.

  Jos käytän mielikuvitusta:
  Ehkä tehdas on saanut halvalla liikaa + olevia laakereita. Siksi tehty erä isompia akseleita??
  Voihan kokeilla eri valmistajan laakereita---ja kalliimpia? Ehkä onnistuu, tai ei.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:38
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #12 : 16.07.2023 kello on 18:38 »
eikös laakerin kuulukin olla tiukka akselille?
Ettei vaan käy niin että laakeri pyörii akselin ympärillä....ja kuluttaa akselin.
Keittiön uuni 70-90 asteeseen ja laakeri/sisäkehä sinne puoleksi tunniksi...
akselille kylmäspräytä reilusti ja kun akseli kylmä niin kipinkapin kuuma laakeri uunista ja ykkösellä sisään... Thumb
Vähän hienoa rasvaa sisäkehään tietty eka ja tarvittaessa pari kevyttä kopautusta...



*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.02.2024 kello on 21:51
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #13 : 16.07.2023 kello on 21:35 »
Yleensä on kyllä perävaunun/asuntovaunun laakerit menneet ihan käsipelillä akselille ilman isompia työkaluja. Samoiten monissa autoissa joissa samantyyppinen napa rakenne niin laakerit menee akselille kevyesti ilman väkivaltaa. Esim. sisempää kartiolaakeria olisi aika vaikea saada lyömällä paikoilleen ilman ettet samalla rikkoisi laakeria.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 20:10
Vs: Pyörän laakerit Solifer 550 DL -89
« Vastaus #14 : 17.07.2023 kello on 14:37 »
Just näin, tätä juuri hain tuolla postauksella, että onko joku löytänyt laakeripaketin mikä menee samalla tavalla paikalleen kuin vanhat, eli ilman mitään kikkailuja lämmittämistä yms..